Robbans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
roberth

Lektion 30 och MM rapport 18

Post by roberth »

Det blir mycket förberedelsearbete för att hitta fraser på franska med ljud. Har dessutom ägnat flera dagar åt att läsa om grammatik, etc.

Jag har dock några frågor till Mattias som jag måste ställa vid lämpligt tillfälle.

1) För att lära sig Franska så måste jag memorera genus (maskulinum - le och femininum - la) till varje substantiv. Allt i franskan verkar styras av detta. Bör nog ha en bild för detta som jag klistrar på ordbilden. Låter det vettigt?
2) Hur gör jag med fraser och genus när det endast är en bild per fras?

3) Förstår inte riktigt lektion 31. Vad är det för skillnad på fraser och ordföljdsmemorering? Självklart ser jag att franskan och svenskan har olika ordföljder ibland men är inte meningen en fras som ska memoreras?

Har lite svårt att förstå var jag ska lagra allt.

Jag har:
A) 100 fullständiga cicero bilder för ord
B) 10 cicero med 5 underbilder för långtidslagring (50 totalt)

Av texten i lektion 30 så använder jag en cicero i långtidsminnet för att spara tex 30 fraser (de har lagrats med hjälp av returmetoden - en kedja av 6 bilder men grupperade med 5 fraser på var sin underbild).

4) Varför används en helt annan metod för ordföljdsmemorering (samma som för ord)? Varför långtidslagras inte de?
5) ska ord inte långtidslagras endast fraser?

Gjorde MM igår och fick 95/230, 4 sekunder score 18,9
roberth

Lektion 31 och 32, MM rapport 19

Post by roberth »

Bestämde mig för att successivt minska tiden för MM och gick nu från 4 sekunder till 3 sekunder. Målet är 2 sekunder.

MM 87/260 score 17,2. Klarade häromdagen 100/260 med 4 sekunder. Cicero 220-260 sitter inte alls och det märks vid 3 sekunder.

Håller på att lära mig de 400 mest använda franska orden (memrise.com 400 av 5000). Målet är att kunna dessa innan nyår när jag åker dit. Nästa tillfälle blir en månad senare i februari och då vill jag ha lärt mig ytterligare 300-400 ord. Försöker väl sedan lära mig lite verbböjningar.

Har ställt om min mobil till franska. Har begärt två tv-kanaler på franska och läser/lyssnar på barnböcker på nätet (samma story på engelska och sedan franska).

Lektion 32 passade inte alls med franskan. Fick svar från Mattias att jag ska titta i hans bok istället för lektion 31. Han tycker inte att jag ska göra saker så noggrant som att lägga till en bild för genus (gör det dock ibland). Går just nu långsamt fram och koncentrerar mig på att lära mig franska språket.
roberth

Lektion 33, 34 och MM rapport 20

Post by roberth »

Senaste tiden har jag fokuserat på memorering av ord av de mest använda i det franska språket. Jag har använt returmetoden för de 300 första orden (har endast pluggat in 180 av dessa, de andra var antingen lika engelskan eller så kom jag ihåg dem sedan tidigare). Jag har ritat 60 bilder per A5 enligt returmetoden och sedan memorerat dessa.

Jag har idag lagt om strategin eftersom returmetoden tar väldigt lång tid, onödig tid enligt Mattias. Med återanvända cicero så behöver jag inte skapa kopplingar (nackdel att jag inte kan hänga in dessa bilder i långtidsminnet). Han bad mig läsa hans bok som beskriver detta bättre än övningarna, som jag nu läst (jag läste om hela boken snabbt). Jag har således skapat 110 nya cicero idag till de tidigare 50 som jag haft för språk. Totalt 160 ska nu rullas runt med 50 nya ord per omgång.

Jag har även skrivet ett program i python som gör att jag direkt får alla mina ord, översättningar, exempelmeningar och länk till ljudfil in i excel. Supersmidigt och skönt för nu spar jag mycket tid som kan ägnas åt memorering av nya ord istället :lol:

Jag tror jag slarvar med återkallandet under de tre-fyra dagar som jag ska öva efter memoreringen. Blir oftast endast 1-2 tillfällen per dag vilket gör att jag har svårt att klara ord->bild omvandling, dvs när jag ser ordet när jag tex tittar på fransk tv med text så känner jag inte igen orden.

Jag skriver även orden 10 gånger, en gång per 60 ord efter några dagar. Jag sticker även en liten nål genom feminina substantiv och klistrar fast ett dollartecken till maskulina. Mattias tycker det är onödigt men franska styrs totalt ifrån genus så jag försöker få till det...

När jag har pluggat fler ord ska jag återkomma till lektion 33 med verb och lektion 34 med frågor och svar - just nu är det totalt fokus på att plugga in 700-800 ord först.

MM rapport 20
-----------------
Frågade även Mattias om jag skulle gå från 3 sekunder till 2 sekunder nu när jag lyckades med 100/260 (jag är urkass på de sista 80 cicero som inte alls sitter). Han sa att det är fel, mycket viktigare att klara många i rad istället så jag ska träna de 80 som sitter dåligt och troligtvis lägga till fler och rotera (dvs inte alltid börja från cicero 1). Klarar nu nämligen nästan 80% i början och nästan inga av de sista 80. Eventuellt är jag väldigt trött på slutet.

Han beskriver även i boken att han medvetet tränat MM med störande ljud omkring sig - ska prova i framtiden - måste nu ha knäpptyst annars spårar allt ur. Han beskriver att han vill klara memorering i vanlig miljö, inte endast labb.
roberth

MM rapport 21 och hypnos

Post by roberth »

143/260 (score 28,5), 4 sekunder för en vecka sedan och nu 119/260 också 4 sekunder.

Fokuserar just nu endast på franska och lite på MM. Fortsätter denna kurs när jag fått lite ordning på franskan.

Ska plugga in orden 500-600 ikväll.

Satt en kväll och titta på Mattias podcast och såg den med Fredrik Praesto och självhypnos. Blev inspirerad och köpte epub boken och ska se om jag kan få bättre fokus. Vi får se :). Mitt största problem just nu att jag är för splittrad med alla nya saker jag ska lära mig - men det löser sig efter som allt jag gör är skoj :lol:
roberth

MM rapport 22

Post by roberth »

MM 137/260, 4 sek, score 27.

Såg på fransk TV igår i en timme - fattade inte mycket :D - Bara att ligga i 8-)
Post Reply