Robbans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
roberth

Robbans journal

Post by roberth »

Lärde mig lite franska i grundskolan under 3 år men kom aldrig till tal utan mest rabblande av glosor och verb.

Vill nu verkligen lära mig franska. Pratade med min systerdotters pojkvän som använder metoden och blev inspirerad. Hade nog annars trott att det var båg.

Lektion 1
Övning 1 - blev stressad av klockan och senare visade sig att jag fibblade med stoppuret och jag blev klar på 1 timma fastilder i verkligheten tog det mycket längre tid. Trivdes inte med kedjemetoden - hade svårt att vet om jag skulle skjuta igenom eller ställa på eller till höger. Svårt att få bilder framför sig, men det svårast var att hitta fram nästa bild.

Övning 2 - var lite lättare för att jag började bli mer van men det var ändå svårt att förstora upp. Hittade dock tråden i sockan och gömde saken där.

Övning 3 - Ciceron metoden i hemmet var helt klockren - det började rinna på. Inte första försöket men andra (kanske tredje) så satt allt. Ser forfarande den förbannade musen i lampan (tur att katten inte ser den :lol:) och mulvaden i blomjorden.

Helt slut - varm på ovansidan av huvudet med huvudvärk - skojar inte. Känns på samma sätt som när jag en gång gick in i en bom. Tyvärr måste jag sova.

Söndag morgon:

Övning 4 - Tyckte mycket bättre om ciceron. Tillslut fick jag till det.

Övning 5 - hade glömt att anmäla mig i detta forum och fick vänta tills jag lärt mig systemet. För mig blev det THZ - tera herz, JPX - japaner är lite sexgalna (dessutom en japansk etf), GQL - typ av SQL, WVK är svårast.

Jag är taggad, men läste Alvars forum och blir lite orolig inför den hastighet man ska utveckla - jag är sååååå långsammmm :D
roberth

Re: Robbans journal

Post by roberth »

Lektion 2 avklarad.

Förberedd mig bättre denna gång genom att läsa igenom allt i förväg men totalt tog det nog ändå 2,5 timmar (svårt att veta exakt eftersom jag strula lite med klockan igen).

Övning 1
31 min - tycker att kedjesystemet är svårt

Övning 2
30 min - dockorna är inte mycket bättre.

Övning 3
10 min - cicero är bäst :-D

Övning 4
10 min - hade svårt att komma ihåg alla gamla associations bilder men tillslut gick det med dessa fåtal ord

Övning 5-6
50 min - nya begrepp som fungerade rätt fort med cicero. Satt på andra försöket. Blandade dock ihop stödbilderna och fick reda ut och kombinera igen. Måste läsa hur man kombinerar i cicero. Är det med kedje eller dock eller nåt annat sätt mellan stöd och komihågbild?

Övning 7
Har nu 10 kort i bakfickan :-)
roberth

Post by roberth »

Övningarna tar för lång tid, blir för trött, måste avbryta och fortsätta dagen efter.

Måste jag ändra hur jag jobbar?

Började igår lördag.
Ö1: 36 min, Ö2: 20 min, Ö3: 10 min, Ö4: 14 min, Ö5: 20 min (uruselt resultat). Hinner inte skapa vettiga bilder. Ö6: 20 min (ännu sämre än Ö6) tiden tog dessutom slut... Ö7: 30 min. Stopp, orkar inte mer.

Jag har haft ordentlig huvudvärk hela förra veckan. Ungefär samma känsla som när jag fick hjärnskakning. Lätt illamående. Dock blev det mycket bättre igår kväll efter denna 3:e lektion. Gick på fest utan alkohol (pga av andra omständigheter) och mådde bra (fick dock åter huvudvärk om jag började tänka på övingarna).

Ambitionen att klara 3 lektioner per vecka byts om 2. Har försökt följa alla råd om 2 sec per bild och 6 till koppling men totaltiden rinner ändå iväg. Cicero är dock kul och jag gillar hela idén med mästarminne :-D

Söndag:
Ytterligare 28 min för Ö7-Ö8

Ö9: 10 min (2:a försöket stämde allt, denna övning är den enda som gör mig glad :-D)

Ö10: har nu 20 kort i bakfickan.
thormanjr

Post by thormanjr »

Jag har själv tagit pauser när jag blivit trött. Sätter på en go låt, gör något annat i några minuter, för att sedan samla kraft för nästa övning. Ibland krävs det små pauser emellan varje övning, för att just återhämta sig. Samtidigt som jag skrivit i min tråd så är det viktigt (för mig) att ha ett klart och starkt mål i varför man går kursen, detta kommer bidra till högre motivation och du har något konkret att jobba mot. Engagemanget ökar!

Sedan att efter varje lektion att du "lurar hjärnan" som Mattis har gett som tips. (detta gör jag)

Men testa att ta korta pauser mellan varje övning och lyssna på en bra låt, drick vatten, ibland kanske gå en promenad. Detta har jag gjort när jag blivit trött och tappat fokus. Funkar bra för mig! Kanske kan vara något att testa?

Fokusera inte på resultatet ,fokusera på processen som tar dig till resultatet. Processen kan du påverka ,resultatet kommer därefter.

Annars bara kämpa på. Jag är dock själv bara på lektion 8, så har inte jätte mycket kunskap utan utgår ifrån det jag själv har gjort och som jag tycker funkar för mig...

Finns säkert fler som har mer tips!! :D

Lycka till!

// Philip
roberth

Lektion 4 - Ö1-3

Post by roberth »

Tack Philip, kul med support från andra på forumet :-D

Pratade med Mattias idag och måste helt ändra taktik/teknik. Tusen tack för ett bra samtal.

Bra liknelse med att man inte kan cykla långsamt för då tappar man balansen. Om man får alla rätt direkt så har man inte gjort det snabbt nog. Det gäller att öva upp hastigheten under de första 12 lektionerna och våga släppa taget. Jag har stort kontrollbehov så det gäller att skärpa sig.

Eftersom jag har lite ångest för att börja så kör jag så länge jag har lust och så fortsätter jag en annan dag med samma lektion. Jag har grym långsiktig motivation men jag måste få till suget av att göra nästa övning...

Gjorde 3 övningar idag. Fort och slarvig enligt de nya direktiven. Hastighet före bra bild gäller från och med nu. Struntar i klockan eftersom den gör att jag tappar fokus.

Resultat
Ö1: Första försöket 10/30. Andra försöket 26/30. Har problem med kedjemetoden att veta var jag ska placera objekt två. Blandar som en tok och placerar ofta föremål ett ovan på två - blir ju ingen kedja :? Slarvade med att skriva siffror och upprepade (ajabaja) en gång för att skriva siffror :oops:

Ö2: (tog av misstag kedjemetod igen och bytte mitt i till dockan - inte så bra)
Försök 1: 8/19, Försök 2: 16/19

Ö3: Nu gick det fort :-D . Vet inte om det var så bra att jag fick så många rätt direkt men jag tyckte det gick relativt fort. Strulade dock med Jönköping men korset dök relativt fort upp i huvudet (försökte först med alkoholförbud men det gick inte så bra).
Försök 1: 11/12
roberth

Lektion 4 - Ö4-5

Post by roberth »

Bestämde mig för att göra lite övningar även ikväll fast jag är lite för trött.

Ö4: Försök 1: 6/20 Försök 2: 16/20

Ö5: Oj detta var svårt - mycket trött dessutom. Försök 1: 1/15, Försök 2: 5/15, Försök 3: 7/15 (+ massa fragment av alla bilder). Dåliga bilder kommer upp. Många bilder ska fogas samman, det går bra med stödbilden och första bilden (associationsbasen), men sedan spårar det ofta ur. Kastar in handduken för ikväll. Nya tag en annan kväll :)
roberth

Lektion 4 - Ö6-10, Lektion 5 - Ö1

Post by roberth »

Fredag eftermiddag. Ledig idag och känner mig piggare.

Memorerade bilderna till talen 21-30 och skrev dem på nya kort.

Ö9: F1: 20/30, F2: 30/30

Startade lektion 5 kl 19.15 och avslutade lektionen 20.30 inklusive inläsning efter att ha återkallat alla bilder utom 1 till Övning 1 dvs 70/71. Fuskade dock med sista delen där jag endast återkallade bilderna utan att skapa nummer så nektarin blev mandarin, etc.

Memorering 1: 25 min
Försök 1: 15/71. Klarade 5 associationsbaser.
Memorering 2: 15 min
Försök 2: 32/71. Klarade alla associationsbaser. Hade svårt med väskans nedre del och nedre del av t-shirt (inga klara bilder och blandade mellan dem). När väl en kedja bröts hittade jag inte tillbaka även om jag säkert kunde andra delbitar.

Memorering 3: 5 min
Försök 3: 70/71 (bommade sked på myggan för jag trodde att den satt så bra)
Märkte att jag blandade bilder mellan kedjemetoden för olika associationsbaser. Efter stege hoppade jag till soffa från SOF men upptäckte detta och hittade tillslut tillbaka. Nektarin blev istället mandarin och syrebehållare blev gastub. Hade även svårt med skruven där jag stack igenom både brickan och ett bildäck (gummi) men glömde bort gummit helt eftersom skruven såg lika dan ut.

För associationsbasen för ciceron dök ibland gamla bilder upp som störde från tidigare övningar.

Vet inte om detta var ett framsteg men jag har nog tidigare varit störd av för många bilder som ska kopplas samman och nu anpassade jag mig till uppgiften och körde på. Svårt att avgöra om jag använder för lite eller mycket tid för att koppla. Tror snarare att jag inte lyckas förena vissa bilder bra och ser inte heller konturen. Anledningen till att jag tror tiden är tillräcklig är för att vissa kopplingar mellan två bilder görs så lätt medans andra inte vill fastna tom efter andra försöket.

Nu blir det middag hos svågern/svägerskan - gott :)
roberth

Lektion 5 - Övning 5

Post by roberth »

Denna övning gick bra :) Ungefär 25 min totalt, vilket kanske är långsamt... Eftersom jag fick så bra resultat på första försöket så är det nog för långsamt (jag tycker det är svårt att hålla ett bra tempo)

Ö5: Försök 1: 14/20 Försök 2: 20/20

Höll på rätt länge med att repetera nummer 21-30 från igår och 31-40 idag. Blandade ibland samman tex 26 och 36 och 27 och 37, dvs parvis mellan 20- och 30-serierna. Tror det har förflutet för kort tid mellan inlärningsövningarna. Blir till att repetera mera under helgen och veckan.

Får se om jag har tid i eftermiddag för start av lektion 6.
roberth

Lektion 6 - Ö1-2

Post by roberth »

Övning 1:
Hade lite svårt att förstå instruktionerna.
Är det 10 min för att lära sig de 10 nya ciceron bilderna eller alla bilder i övning 1. Jag antog att det var alla bilder.
Ciceron 3 min inuti min bil. Tyvärr 20 minuter för alla bilder. Försök 1: Klarade inte alla bilder på 3 sek. Vid ett tillfälle så bröts första kedjebilden och vid ett tillfälle så kom jag inte vidare efter första dock bilden (5 min). Och vid ett tillfälle såg jag bollen tydligt men missade att den var på borsten. Nya repetitioner av de delar som inte fungerade. Försök 2: klarade nästan alla bilder men har svårt att inte namnge dem.
Ibland går det lätt att gömma nåt och förstora upp, ibland blir det hafsigt och mer likt kedjemetoden.

Totalt 40 min

Övning 2: Kaos
Tog väldigt lång tid (2 timmar) med allt och jag lyckades ändå inte komma ihåg alla delar.
F2: 29/50
Försök 3 så flöt det på tom Närke sen blev det strul med alla ihopblandade ciceronbilder.

Mitt största problem är att jag tog helt nya ciceronbilder från min bil och ofta hoppade jag över en ciceron. Tyvärr var jag för trött att notera att de självklart är i bokstavsordning. Memoreringen blev helt knas när jag startade med fel ciceron. Fick skriva över och om och tyvärr dök gamla bilder upp och ställde till det vid återkallandet.

Får fortsätta med övningarna 3 och vidare senare. Måste vila - nu blir det kaffe :-D
roberth

Lektion 7 - Ö1-5

Post by roberth »

Övning 1

F1: 22 delbitar.
Repetition
F2:
nubbe-nyckel-lök-hydda-nypon-
hår-båt-yxa-tv-nöt-halm-annanas-humla-taco-näsa-harlekin-tupp-hand-cykel-bok-ben-nagel-
bulle-bom-hatt-
badkar-dörr-bebis-ankare-hare-
val-
bil-räv-kimono-bår-animon-tablett-boj

Övning 2
F1: 6/20
F2: 16/20

Övning 3
F1: 11/20, hästsko blev magnet
F2: 19/20

Övning 4:

F1: 1/20
F2: 9/20
F3: 16/20
F4: 20/20
Blandar bak på gräshoppa, spindel, skoter och liggande flaska samt flaskan och pilsner, vilket har rört till det rejält.

Övning 5:

F1: 14/30
F2: 30/30göra

Gör korten senare i veckan.

Test
Försökte göra en kontroll av landskapen nu en vecka senare. Inte klockrent fast jag hade repetera 2-3 dagar. 4 databasdelar var borta. ciceron bild 1 tappade bort skon (jag tog stövlar istället) och hittade inte katten fast jag kunde se henne direkt. Även radergummit, mikrofonen samt tekannan försvann.

Ville göra lektion 8 nu men eftersom jag glömde att klicka klart (måste vänta 15 timmar) så får jag istället gå tillbaka och avsluta de kortleksövingar jag inte gjort under lektion 6 och 7 (hade hoppats att göra dessa under veckan istället).

Slutsats så här långt:
Det går trögt men jag blir bättre. Övning 5 gick ju bra och var en repetion på gammal skåpmat. De nya övingarna är svåra och att jag inte klarade landskapen ordentligt är ju surt, men det är bara att kämpa på.

Jag tror hela denna utbildning är som i småskolan när man skulle lära sig abc. För vissa gick det fort och smidigt men för andra tog det mycket längre tid. Idag, i en slumpvis vald grupp vuxna, kan du inte bedöma vem som lärde sig att läsa och skriva fort eller långsamt. Det gäller att mala på även om det är tungt ibland.

Jag vill inte ha denna kunskap för att visa bra betyg, jag vill ha denna kunskap för resten av mitt liv (som att cykla, köra bil, etc) som ett stöd och underlätta och accelerera och se om jag kan komma till en högre nivå av förståelse. Just nu tycker jag att jag står och stampar ibland när jag lär mig nya saker (franskan känns hopplöst svår och tråkig). Hoppas på förändring :D
Post Reply