Martins journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
martinolin

Re: Martins journal

Post by martinolin »

Tack för inputen! Den hjälper :)

Har haft lite diskussion med Mattias och är med på tankegångarna nu, och jag tror det kommer att fungera bra nu när jag hunnit reflektera lite mer över det. Men skönt att höra att fler haft samma tankar, men insett att det löst sig och använt det med framgång även i matte.

Så stort tack för det ThormanJr :)
martinolin

Post by martinolin »

Lektion 20

Denna behövde jag dela upp på två dagar - nu är semestrarna slut och det börjar ta fart på jobbet :)

Min sambo satt med resultat-sidan och förhörde mig på lite olika delar och jag insåg att jag kunde ganska mycket (hade bara ett fel, en avkodning, och en bild som jag var osäker på men kom ihåg rätt ändå). Så det var väldigt kul :)

Har haft svårt att hinna med MM de senaste dagarna, men ska försöka ta en omgång innan det är dags att sova,

På det hela taget, en ganska kul lektion och det börjar kännas att man har memorerat en hel del och att det sitter ganska bra, och faktiskt relativt reflexmässigt.

Den mentala repetitionen har fungerat relativt väl, även om det inte är helt klockrent än. Men jobbar vidare :)
martinolin

Post by martinolin »

OK, nu blev jag nästan lite imponerad. Jättetrött, inga förväntningar på MM...

73/100, 5s !

Seriously pleased :)

Glömde inga Cicero-bilder heller! Dock ser jag att vissa är kanske inte optimala som Cicero-bilder och kan behöva modifieras.

26/40, 3s... Också klart godkänt!

Nu kan jag sova med gott samvete och en skön känsla!
martinolin

Post by martinolin »

Lektion 21

Den här var rätt kul! Jag trodde att memorering av textstyckena skulle vara superskumma, men de gick bra! Bättre än vissa andra moment får jag säga!

MM 79/110, 5s - helt ok!

Märker dock att jag har vissa återkommande problem.
Jag missar ofta första bilden, nästan alltid. Jag har också en hel del fyrkantiga bilder som ibland lyckas och ibland inte. Jag har tex bord, matta, spegel, några tavlor etc. Det är däremot inga problem att urskilja 3 olika stolar...

Tappat lite reflexmässighet på figurkoderna också märkte jag, trots att bara hållt upp en dag (och är trött...).

Men på det hela taget - stora framsteg! :)
martinolin

Post by martinolin »

Lektion 22

Kul lektion, och intressant att lära sig viss ny information.

Men det var lite jobbigt med alla nya figurkoder, så jag behövde ta lite pauser ibland.

Känns som man behöver jobba lite med de tre-siffriga. Det är nog nyttigt att kunna :)

Det kändes som att lektionen gick ganska enkelt, men att det var lite "slöseri" av informationsblocket att inte använda Ryska Dock-metoden. Kan förstå poängen i att visa på olika däremot :)

Inser att den här hastigheten i visualisering och komplexiteten av information hade jag tyckt varit sjukt svår för bara en månad send. Härligt! :)
martinolin

Post by martinolin »

MM 87/115, 4s - trots att jag gjorde det snabbare, så var detta mitt bästa resultat hittintills! Men fortfarande inte ett "godkänt" betyg än...

Märker att jag ofta missar på första och sista, och ibland kommer jag helt ur flytet och tappar en hel sekvens för att jag kommit snett in i det. Här tappade jag i princip 10 i rad pga detta.

MM 24/25, 4s - helt ok! Missade på sista, och gissade på en...

Behöver fler cicero-bilder snart! Men det tar emot lite att skapa fler av någon anledning. Fler som känner igen detta?
johanttt

Post by johanttt »

Kul att läsa om dig som fortfarande är "igång" och ligger lite före mig, verkar som om du gjort stora framsteg hittills :D ^^

Känner igen det där med MM, det är lätt att man halkar efter eller missar och då missar man flera stycken!

Men fortsatt lycka till :D
martinolin

Post by martinolin »

Ja, det har blivit enorma framsteg får jag säga. Men när man är mitt uppe i det så känns det knappt så... Men så tittar man i journalen eller i MMs statistik och så inser man hur mycket man utvecklats :)

Kul att någon läser och blir inspirerad!
martinolin

Post by martinolin »

Insåg idag att mitt största problem är den mentala repetitionen. Blir aldrig riktigt någon rutin på det, och ofta är jag lite för trött och ofokuserad.

Dags att ordna rutin för det!
martinolin

Post by martinolin »

Lektion 23

Kort och snabb lektion. Tyckte det var lite besvärligt att lägga informationen direkt på stödbilden istället för en associationsbas. Känns som att jag kommer röra ihop det. Framtiden får utvisa detta...

Att vi har numrerat vårt stödbildsystem och navigerar genom det med siffror, ska man göra så med samtliga sina stödbildssystem? Och kopplar man isåfall till en ytterligare siffra först, för att visa vilken Cicero-bild det är? Där har jag vissa frågetecken.

Det jag också har märkt är att det är svårt att få till en rutin på mental repetition, och att jag har en tendens att missa en del genom att jag ständigt börjar om istället för att fortsätta där jag var. Också viss svårighet att fokusera eller koncentrera mig när jag repeterar mentalt. Jag märker också en stor osäkerhet genom att jag blir osäker på vissa bilder, och behöver gå tillbaka till en gammal lektion och dubbelkolla. Ibland känns det också som att jag tappat vissa bilder. Det känns inte riktigt som att jag litar på informationen just nu.

Jag tyckte att det var lättare att repetera genom att slumpa fram en siffra och gå dit i mitt stödbildssystem, snarare än mental repetition. Men jag vet också att det beror på en dålig mental repetitions-rutin.

Avslutningsvis måste jag säga att det är ganska coolt att man trots känslan av brister på vissa ställen ändå så bra kan återkalla all denna information. Det var precis detta jag ville uppnå :)
Post Reply