Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 16

Klar med denna lektion. Delade inte upp lektionen denna gång - kanske mest för att visa för mig själv att jag kunde ta den i ett svep. Tiden stannade på ca 1h - utan efterföljande genomgång vilken tog ca 15-20min extra inkluderande några reparationer. Sedan ska väl sägas att jag redan igår läste igenom lektionen så jag visste detaljerna och grunden till allt. Hade även förberett med bilder från google images för 3-siffriga figurkoder.

Tog ett tag innan poletten trillade ner men både häftigt och lite kusligt att förlita sig på att med en kopplad figurkod, i form av en månadskod i detta fall, låta trigga en bild med fria associationsmetoden från den använda associationsbasen. På detta sätt kunde i sin tur hela serier av information ligga 'längre ner' - här i form av parvisa födelsedatum-namn. Låter nog krångligare än jag beskriver - lektionen gör det bättre, smart i vart fall.
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory, 50st. Ett par minuters avkoppling inför. Resonerade som så att istället för att öka till 60, som står i aktuella lektion 16 - och bara ha ciceros till en körning (har 100 bilder), så kör jag 2x50 med alla de bilder jag har.

1/50 på cicero #1 (rum 1-2-3-4-5). Vet inte om jag ska skratta eller gråta, dels var den stora majoriteten av bilderna som bortblåsta, på de få jag kunde bilden blev svaren förskjutna pga räknefel i vilken som var aktuell position och så till råga på allt var jag säker på att jag gått igenom alla fem rum när det i själva verket var ett helt rum kvar och jag räknade för att försöka kompensera med back-tracking för fler rätt. Antar att det bara är att köra på men så här motigt känns det tufft att behöva genomlida. Jag får i vart fall viss träning i att visualisera men om jag får önskvärd utveckling av det är jag inte så säker på. Kanske får jag återgå till att köra mentala teknikövningar före - kan ju vara trevligt att minnas något emellanåt.

8/50 på cicero #1 (rum 6-7-8-9-10). Puh, ungefär samma skrala nivå som tidigare iaf. Räknade rätt fram till sista rummet så påverkan blev minimal när jag tappade. Det är precis som tidigare tämligen tomt när jag ögnar igenom, på de ställen jag svarar på blir det nästan alltid rätt. Försöker härleda till varför jag minns just de jag minns som för övrigt är jämt utspridda över alla rum. Känslan är att det är de fall där jag 'hinner' reflektera över vad det är jag ser snarare än något särskilt med själva visualiseringen. Kan ju spontant känna att det är själva visualiseringen som ska sitta och inte den hjärnprocess som analyserar... men men, 16 procent är bättre än 2.
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory, 50st. Ett par minuters avkoppling inför.

7/50 på cicero #1 (rum 1-2-3-4-5). Ojusterat räknefel i rum 3 gjorde följdfel med förskjutning, hade kunnat haft ett par rätt till.

2/50 på cicero #2 (rum 6-7-8-9-10). Intressant är att när jag får sådana här 'blanka' omgångar så är det som att gå igenom två olika gäng ciceros. Visst någon gång tangerar dimensionerna och jag kan skönja att det sitter någonting där och rentav vad det är emellanåt - men i stort sett är känslan att jag rör mig någon helt annanstans än där jag memorerade. Kan det vara så att skillnaden mellan när hjärnan är uppe i varv under den mycket stressande memorering och den relaxering jag gör inför genomgången gör att hjärnans mindset skiljer sig så radikalt att jag inte känner igen bilderna jag kopplat mot? ...har för övrigt inte fått tillräckligt med sömn - men det brukar jag främst märka av i koncentration under eftermiddagarna.
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory, 70st. Ett par minuters avkoppling inför.

14/70 på cicero # 1 (rum 1-2-3-4-5-6-7). Gud vilken skillnad att få se serienumret räknas upp! Slippa krångla med att dubbelkolla genom att räkna på fingrarna och korrigera för möjliga fel. Känslan var annars: mitt i natten och fler element - borde inte underlätta. Min analys är att det kontrollerande räknande jag tvingas till på PC, som är oförmöget att visa serienummer, stjäl så mycket fokus och tid att memoreringen blir lidande. Kanske dags för ny version av Improve Memory som är anpassad för modernare OS så att typsnitt visas korrekt? Ytterligare en observation, allt blir ju lite av trial and error när det handlar om egna hjärnan, är att verkligen se till att cicero-bilden visas på samma sätt vid återkallandet. Den känsla jag har är att storlekar, vinklar och detaljrikedomen varierar med sinnestillståndet. Jag får helt enkelt traggla vidare med detta program samt eventuellt enskilt med mina ciceros.
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory 2, 70st. Ett par minuters avkoppling inför.

11/70 på cicero # 1 (rum 1-2-3-4-5-6-7). Alltjämnt mer eller mindre blankt. Kommit på mig själv med att ett flertal kopplingar starkt påminner om varandra, t.ex. vissa skåp/dörrar där jag vid återkallandet får svårt att avgöra vilken det är - en koppling dominerar vanligen över ett flertal. Min förhoppning är fortfarande att jag genom att nöta detta program regelbundet ska tvinga fram resultat - återstår att se hur många veckor det ska till att ta. Antagligen skulle jag vara behjälpt av teknikövningarna om jag haft tid för även dessa, men de tar ju tyvärr mångdubbelt med tid.
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 17

Avklarad. Oväntat hur lagring av ords betydelse görs i kursen. Spontant känns tekniken alltmer snårig där kopplingarna mellan information hänger mer löst än inlärda bastekniker från tidigare. Konstigt är att kopplingarna till trots ändå tycks sitta - hittills.

För övrigt läst på här på forumet för att få Improve memory att ge resultat. En hel del ligger nog i visualiseringen av figurkoderna. Har tragglat dessa under ganska lång tid och har dem på reflex, nåja nästan varenda 2-siffriga iaf. För att få kvalitet på dem har jag, på olika sätt, mentalt gått igenom bilderna då och då (hoppat runt bland dem på olika sätt). Först nu har jag realiserat att kvaliteten på det sätt jag gått igenom bilderna på inte nödvändigtvis gör dem 'snabba'. Ett tips jag läste från Florian var att använda Improve memory även för detta - på ett annat sätt. Testade att ställa antalet på 200 och 2 sekunder på varje och körde igenom genom att BARA visualisera. Resultaten kan man sedan droppa genom att bara klicka ner rutan och välja avbryt så slipper man skräp i resultatlistan. Direkt efteråt när jag mentalt gick igenom ett gäng figurkoder var att jag verkligen kände att de kom till mig snabbare. Detta är något jag inte känt mig uppnå genom att mentalt se bilderna detaljrikt en och en, inte heller genom standardträningen genom Improve memory. Då detta sätt att köra Improve memory på går fort att göra kommer jag att komplettera min träning på detta sätt. Återstår att se förändringar med riktiga Improve memory körningar...
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory 2, 70st. Ett par minuters avkoppling inför, körde även fixeringsteknikövningen.

16/70 på cicero # 1 (rum 1-2-3-4-5-6-7). Bra känsla, kände mig väldigt kreativ och de gånger fokus kändes särskilt högt gav fler kvarvarande kopplingar vid genomgång - problemet är bara att 'superfokus' inte håller så lång tid i stöten (kanske återigen detta inte heller är en optimal tid för fokus på dagen). Det handlar säkert bara om hundradelar av en sekund snabbare per bild, men jag känner redan att dagens tidigare 'snabba'-figurkodsträning sitter i. Att jag verkar ha slutat hoppa över ciceros och hela rum underlättar ju också saken.
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 18

Avklarad. Nu börjar det kännas mäktigt - även om jag är måttligt intresserad av nya språk. Visserligen bara 8 av japanskans alla 46 hiragana bokstäver men ändå. Bokstäver i helt främmande utformning och uttal. Känns extremt att kunna haspla ur sig dessa symboler och uttal för ett flertal ord ur minnet efter bara någon timmes effektiv memorering.
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory 2, 80st. Ett par minuters avkoppling inför, körde även fixeringsteknikövningen.

14/80 på cicero # 1 (rum 1-2-3-4-5-6-7-8). Sista 'nya' rummet helt blankt. Allmänt flertal gånger jag kände att jag inte hann visa sammansatta bilden, kände mig seg.
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 19

Avklarad. Hade lite svårt för formler eller var det bara jag som var sömnig. Sedan får jag väl snällt vänta på hur man kodar 'riktiga' lösenord och inte bara siffervisa vilka är ovanligt att använda sig av. Lite förvirrad av den snabba varianten av formelmemorering - har lämnat återkoppling på figurmarkeringarna som enligt mig var inkonsistenta.
Post Reply