Inledande problem att forcera bilderna att sluta röra sig. Särskilt vid uppstart med fokusering innan första övningen - samma problem, om det så är en lampa eller något annat jag fokuserar på så börjar de rotera eller något annat ickeönskat.
I kedjemetoden jag gjorde igår var främsta problemet att fästpunkterna mellan objekten inte riktigt ville bestämma sig i sin placering. Objekten fladdrade fram och tillbaka och hela bilden var svår att hålla visualiserad samtidigt.
Precis gjort övningen med ryska dockan. Gick bättre än inledande övningen med kedjemetoden. Ett problem jag stötte på var att återkomma välja snarlika placeringar i liknande objekt, kändes lite tungt till slut att hålla isär.
Efter misslyckad första återkallning på ett par kopplingar kom jag fram till att jag i dessa fall valt för svåra placeringar.
Kom fram till att:
1. Välj lätta placeringar, även uppenbara är ok även om jag kan tänka mig att de senare kan behövas till vanliga kopplingar. (Struntar i detta just nu iaf.)
2. Den placering jag väljer till nästkommande koppling bör finnas klart synlig redan i den föregående kopplingen - då slipper jag finjustera bilden i efterhand för att få till det.
3. Att zooma ut precis efter fästning av en koppling i ryska dockan och se den lilla bilden fäst i stora objektet tror jag kan förstärka kopplingen... kändes åtminstone så efter fix av missarna i andra repetitionen.
Nästa övning blir Cicero. Tyvärr redan innan kursen skapat en längre sådan med hundra platser i hemmet, får se om jag får revidera denna = lite synd (även om den för närvarande ändå inte sitter helt hundra). ...detta för att följa instruktionen exakt med antal föreslagna objekt per rum.