Lucy-Fair

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Lucy-Fair

Lucy-Fair

Post by Lucy-Fair »

Jag gör sällan något förhastat...
Jag anser mig ha svårt att minnas.
För en massa år sedan läste jag en bok om minnestekniker och fastnade för dessa. Framför allt eftersom jag har koncentrationssvårigheter. En del av teknikerna från den boken använder jag för att minnas lösenord på jobbets olika datasystem de senaste åren, och jag lyckades använda någon teknik på en tenta (som jag verkligen ville kunna minnas). Men det tog så lång tid att koda information att jag slutade med det.
Den där gamla boken har jag försökt att hitta på antikvariat (det finns ingen nyutgåva) det har varit svårt att få tag på den, så jag lade ner sökandet.
Plötsligt såg jag en föreläsning med Mattias, på Kunskapskanalen tror jag (?). En vän berättade sedan att Mattias gett ut en bok, som jag då ville läsa till varje pris.

Jag fastnade för boken och har läst den ett par gånger. Men jag var för lat för att göra alla övningar ordentligt. Europas största städer sitter och stjärntecknen, men det är allt...

Boken har däremot gett mig självförtroende nog att ta mig an Rubik's Kub.
Och den var lätt att lära sig lösa den med metoder från boken!
Mitt rekord idag är 2 minuter och 40 sekunder. Men det ska bli ännu bättre! :D
Kanske håller jag på att bli en riktig nörd?
Det vill jag gärna! :)

Efter flera månaders överväganden valde jag att betala kursavgiften, tack vare skatteåterbäring och ett välkommet arv.
Nu tragglar jag med första lektionen, och det går trögt.
Känner igen allt från Mattias fantastiska bok, men nu MÅSTE (och vill) jag verkligen genomföra hela kursen. Jag är väl för snål för att slösa bort min kursavgift. :D
Dessutom BEHÖVER jag strategier för ökad koncentration samt memorering och återkallning av namn, siffror och fakta så att jag någon dag kan fixa körkort och examen.
Lucy-Fair

Re: Lucy-Fair

Post by Lucy-Fair »

Lektion 1 och 2 är klara!
Den första tog mycket mer än 2 timmar, och den krävde mycket mer ansträngning än jag trodde, så jag blev lite avskräckt.
Den innehöll moment som jag trodde skulle vara nästan omöjliga, och som jag tidigare misslyckats med: Koda konsonanter till siffror och vice versa...
Jag har hela livet inbillat mig att jag verkligen inte kan komma ihåg siffror och bokstäver utan ett sammanhang.
Men när jag gav mig i kast med övningarna insåg jag att man skapar en mening och ett sammanhang genom kodningen. Det är befriande!

Inför den andra lektionen hade jag läst en del i forumet och blivit peppad att verkligen försöka klara lektionerna under 2 timmar. Det var skönt att se att jag inte var ensam om problemet att hålla tempot.
Som uppvärmning löste jag Rubik´s kub. Det fungerar som en mindfulness-övning för mig, eftersom man måste vara fokuserad, och inte får stressa, även om man vill lösa den fort.

Lektion nr 2 gick mycket enklare och jag hade mer än 30 minuter kvar när jag var klar! :D
Mycket tack vare att jag redan tidigare försökt nöta in figurkoderna 00-10, när jag läste "Vägen till mästarminne" för drygt ett halvår sedan. Jag lyckades aldrig riktigt då, men den här gången verkar de fastna. Nu måste jag köpa en kortlek, så att jag kan börja träna på siffrorna till reflexnivå.

Ett problem som jag stött på är att jag känner mig tvungen att namnge alla bilder när jag läser av dem, och inte riktigt har bra namn för alla föremål i lägenheten. "Just ja, den där korgen kallade jag glaskorg eftersom den används för glasåtervinning". Jag har också svårt att göra prioriteringar: Vilka 10 föremål i vardagsrummet är de bästa, och varför är de bättre än de övriga 39?
Jag skulle bli mycket mer effektiv om jag kunde tysta ner det "inre pratet" när jag läser text och läser av bilder.

Mitt andra problem är att vara fokuserad. Jag har alltid haft koncentrationssvårigheter. Jag inser (med skräckblandad förtjusning) att kursen kommer ge mig rikligt med träning på det jag har svårast för...
Florian

Post by Florian »

Jag har också svårt att göra prioriteringar: Vilka 10 föremål i vardagsrummet är de bästa, och varför är de bättre än de övriga 39?
Jag tycker inte att du borde nöja dig med 10 föremål från vardagsrummet om du har så många fler! Jag har själv 35 stycken i mitt kök, och det funkar utmärkt! Det är dock fördelaktigt att ha någon sorts återkommande faktor angående antalet bilder i ett rum, förslagsvis femtal. Då kan du ha 5, 10, 15, 20 mm stödbilder per rum och ändå snabbt hitta vilken bild stödbild nr xx är. :)
Lucy-Fair

Post by Lucy-Fair »

Jag kom inte längre än till lektion 5 när jag drog igång för tre år sedan.
Nu hoppas jag att jag är bättre rustad och mer motiverad.
Framför allt så har jag mycket mera tid för mig själv och det jag vill göra eftersom min sambo jobbar på annan ort i några månader framöver.
Tänker att jag ska repetera det som ingick i lektionerna jag gjort innan jag kör igång igen.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Välkommen tillbaka Lucy! Härligt att se dig här :)
/Mattias
Post Reply