Jag anser mig ha svårt att minnas.
För en massa år sedan läste jag en bok om minnestekniker och fastnade för dessa. Framför allt eftersom jag har koncentrationssvårigheter. En del av teknikerna från den boken använder jag för att minnas lösenord på jobbets olika datasystem de senaste åren, och jag lyckades använda någon teknik på en tenta (som jag verkligen ville kunna minnas). Men det tog så lång tid att koda information att jag slutade med det.
Den där gamla boken har jag försökt att hitta på antikvariat (det finns ingen nyutgåva) det har varit svårt att få tag på den, så jag lade ner sökandet.
Plötsligt såg jag en föreläsning med Mattias, på Kunskapskanalen tror jag (?). En vän berättade sedan att Mattias gett ut en bok, som jag då ville läsa till varje pris.
Jag fastnade för boken och har läst den ett par gånger. Men jag var för lat för att göra alla övningar ordentligt. Europas största städer sitter och stjärntecknen, men det är allt...
Boken har däremot gett mig självförtroende nog att ta mig an Rubik's Kub.
Och den var lätt att lära sig lösa den med metoder från boken!
Mitt rekord idag är 2 minuter och 40 sekunder. Men det ska bli ännu bättre!

Kanske håller jag på att bli en riktig nörd?
Det vill jag gärna!

Efter flera månaders överväganden valde jag att betala kursavgiften, tack vare skatteåterbäring och ett välkommet arv.
Nu tragglar jag med första lektionen, och det går trögt.
Känner igen allt från Mattias fantastiska bok, men nu MÅSTE (och vill) jag verkligen genomföra hela kursen. Jag är väl för snål för att slösa bort min kursavgift.

Dessutom BEHÖVER jag strategier för ökad koncentration samt memorering och återkallning av namn, siffror och fakta så att jag någon dag kan fixa körkort och examen.