Evas träningsjournal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
evuss

Evas träningsjournal

Post by evuss »

Det går SÅ långsamt för mig. Är i slutet på första lektionen och har tagit mer (mycket mer) än 2 timmar på mig. Har läst lite i forumet nu och inser att jag, som många andra, är för noga med att allt ska bli rätt. Ska testa att hålla snabbare tempo och släppa lite på att allt ska vara perfekt, lite läskigt men förmodligen nyttigt :)

Har läst ungefär halva mästarminneboken innan jag började med lektionerna, var jättekul i början men när det blev svårare gav jag upp. Har lovat mig själv att inte ge upp med lektionerna och att till hösten när jag börjar min master ha förbättrat förmågan att ta in större mängder text (och komma ihåg vad jag läser).
evuss

Re: Evas träningsjournal

Post by evuss »

Finally.. Klar med lektion 2! Satt och nötte figurkoderna ordentligt, försökte träna överallt när jag hade tid över. Det här med att inte gå över vägar när man tränar kan jag verkligen skriva under på. Gick hem från skolan och rabblade, tur att jag kunde pausa vid övergångsställen! När jag hade gått och mumlat i 20 min och hoppade på en överfull buss kom den riktiga utmaningen - att fortsätta träna mitt bland tanter och barnvagnar. Över förväntan!

Har haft uppehåll på några dagar och hittat bortförklaringar så känns kul att jag till slut gjorde klart 2a lektionen. Hoppas kunna köra på med 3e i ett sträck imorrn. Har tenta nästa vecka och har använt figurkoder till att komma ihåg en del matematiska villkor, fungerar bra men tar lång tid att bestämma mig för en bild som ska motsvara tex "zero correlation assumption", men när jag väl bestämt mig går det bra att komma ihåg. Nästa tenta är om drygt en månad, ska vara duktig med lektionerna fram till dess och hoppas att det går lättare :)
evuss

Post by evuss »

Uppehåll med lektioner = inte bra! Men nu är lektion 3 klar :)

Hade svårt med att göra om konsonanter till ord, blev konstiga ord som jag inte hittade bilder till. Frustrerande att sitta fast när man bara vill gå vidare. Delade upp lektionen i tre dagar pga tidsbrist men ska se till att göra hela lektion 4 i ett svep. Fick till bilderna till slut även om det tog längre tid.

Lägenhetens rum tog slut så för att göra fler cicerobilder gick jag tillbaka in i köket och gjorde en ny slinga "nedanför" mina gamla bilder. Tex har jag hylla, vattenkokare, ovanpå köksskåpet, lampa sedan tidigare. Nu lade jag till alla "hörn" i köket, som att jag skulle krypa omkring på golvet och vid varje hörn/vinkel finns en bild.
Linn

Post by Linn »

Smart med ytterligare ett varv i samma rum! Ska själv använda mig av det tipset. ;)

När det bara dyker upp konstiga ord får man försöka gå till nästa steg, vad är det som spontant är associerat med det konstiga ordet. Med övning kommer du snart få upp ett flow :)

Grymt jobbat Eva!

/Linn, Mind Academy
evuss

Lektion 4 klar!!

Post by evuss »

Håller på att somna men bara m å s t e bli klar med lektion 4 innan läggdags, och lyckades!!

Delade upp lektionen i två och gjorde första timmen igår. Tog längre tid på andra delen, men övning 5 (6?) med att dela upp långa ord i tre gick väldigt snabbt. Sömnig på slutet och hade till slut svårt att se de första bilderna.. Tragglade och till slut satt dem.

Mina cicerobilder nr 25-40 är lite lösa, behöver bestämma mig för exakt vilka det är och nöta in, men resten sitter som berget.

Laddat ner "memshaper" till telefonen från app store, perfekt sysselsättning på väg till skolan. Skulle man få hjärnsläpp går det att slå på bilderna så man slipper tänka på "bilden jag inte kan komma ihåg" resten av förmiddagen :)
evuss

Lektion 5

Post by evuss »

Egoboost att klara de 71 bilderna snabbt. Första återkallningen fick jag fram 41/71 och tappade hela sekvenser. Så fort jag kom på den första symbolen gick det sedan bra att återkalla allt i rätt ordning. Tredje försöket satt allt prickfritt, kul!

Tycker sifferkoderna är lite krångliga, ibland tappar jag bort även de enklaste som jag tidigare kunde.. Måste träna dem hårdare helt enkelt, och öka hastigheten. För första gången upplevde jag hur häftigt det var att inte tänka så mycket utan bara "köra på", har fortfarande varit lite för noggrann vid återkallningen. Nu har jag istället bara satt en prick på pappret vid återkallningen när jag tappar en bild. När jag är klar med hela listan går jag tillbaka och försöker en sista gång. Ibland kommer det tillbaka men ibland behöver jag fuska.
evuss

Lektion 6

Post by evuss »

Hej igen! Efter tuff tentavecka och tenta tidigare idag trodde jag att jag skulle ha tappat allt efter den förra lektionen. Gick ändå förvånansvärt bra med lektion 6! :)

Började att "värma upp" med figurkoder i mobilen innan jag började, gav mycket för mitt fokus och bra att repetera. Har försökt följa Linns råd att värma upp med ordlista innan lektionen men har letat här hemma utan resultat. De ordlistor som finns här hemma är bara på engelska statistik- och ekonomiord, men kanske får ge dessa ett försök nästa gång!

Tar inte tiden eller håller koll på hur många jag klarar på varje övning som jag ser i forumet att andra gör, kanske ska börja med det för att hålla uppe tempot. Blev trött på slutet av lektionen ungefär när det började med siffrorna 41-50 vilket drog ut på tiden. Precis som någon annan i forumet skrev (och som även jag tidigare skrivit...) har jag haft ambitionen att träna mycket på sifferfigurerna mellan lektionerna men det har ju inte hänt ;) Trots detta gick siffrorna bra och de som jag behöver träna mer på är 21-30, måste under lektionens gång gå tillbaka för att tjuvkika på dem ganska ofta.

Hade problem att hitta bild för Östergötland... Förslag?
Post Reply