Alexanders Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
DrWho
Posts: 217
Joined: Tue 03 Jan 2012, 00:32

Re: Alexanders Journal

Post by DrWho »

GRATTIS!
Var inga fyverkerier för mig heller ;)
Så vad är planen nu med din (inte helt nyvunna) memoreringsförmåga?
Jag blev klar förra våren och skriver fortfarande här av och till, använde mig av detta under sista året på läkarutbildningen och nu som läkare. Det har varit en lång resa och jag finslipar fortfarande mina tekniker och lär mig nya saker hela tiden.
Kort sagt kan man säga att ju mer du använder det och ju mer intensivt du använder det ju bättre kommer det gå, det låter självklart men man upptäcker nya saker hela tiden.

Lycka till och låt oss höra hur det går för dig!

Cecilai
Mita
Posts: 51
Joined: Fri 10 Aug 2012, 10:13

Re: Alexanders Journal

Post by Mita »

Stort Grattis! Fantastiskt bra gjort!

Måste erkänna att jag är lite avundsjuk, själv kom jag av mig i början av textmodulen och har inte kommit igen ännu. Har dock inte gett upp och att se att ngn gör klar hela kursen är klart inspirerande! :D
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alexanders Journal

Post by Mattias »

Lite sent men inte mindre menat för det: JÄTTEGRATTIS! :D
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Alexanders Journal

Post by Thestar19 »

Firstly:

Tack Dr.Who ( Eller Dr.Alm om jag minns rätt :) ( No pun intended))
Planen är väl att överleva 1:an. För tillfället är jag fortfarande bara i början så jag får se hur mycket tid jag har senare, men för tillfället så är mitt "huvudmål" att lyckas med gymnasiet.. (Natur/Natur på Blackebergs Gymnasium om någon intresserar sig). Senare kanske jag fortsätter med tex "alla får ligga" projektet men för tillfället så är planen att fortsätta med skolan.

Tack Mita :)
Textmodulen är hård. Men å andra sidan så inser man ganska snabbt när man väl börjar använda den att det inte är så svårt. Under lektionerna så tvingades man ibland memorera texten extremt specefikt. Idag när jag pluggar på gymnasiet så använder jag huvudsakligen naturlig memoreringen plus memorering av exakt information. Det räcker för de flesta fallen....

Tack Mattias :)
Med lite tur så syns vi kanske någon gång vid något SM ;)


Men nu en uppdatering av min GMS förmåga...

I början var det lite skakigt. Istället för att ha färdiga lektioner med färdigt material så fick jag själv bestämma vad jag skulle memorera och vad jag inte skulle memorera. Efter ett par dagar gick det bättre och nu går det mer naturligt.

Jag har dock insett att GMS inte kommer ge mig en lika stor fördel i alla ämnen. Matte är ett bra exempel. Även om det logiska tänkandet kanske har utvecklats osv så har jag ingen jätte fördel med min memoreringsförmåga.
I vissa ämnen är GMS super. Biologi och Kemi är bra exempel. Här memorerar jag oftast huvudkoncepten och den exakta informationen. Sedan sätter sig allting annat naturligt.

GMs ger mig möjligheter som annars varit omöjliga. I de flesta ämnerna så arbetar man långsamt med studiematerialet och där mina kompisar måste sitta i flera dagar och plugga in tex Engelska glosor så kan jag memorera dem en gång och sedan kunna dem perfekt. Och helt ärligt, det är här som GMS glänser.... Att kunna memorera glosor, tal, ekvationer osv på tex en minut och sedan kunna dem perfekt är underbart.

Så för att sammanfatta allt ovanstående:
GMS kommer troligtvis inte garantera mig ett A i alla betyg. (Nytt betygsystem, A= MVG, B= MVG-/VG+, C= VG osv) Det som GMS kommer göra är att: minska studietiden drastiskt för flera ämnen, Minska oron inför ett prov (kan jag det här?) och sist men inte minst, ge mig en bra, stabil inlärningsförmåga. Sedan kommer flera saker som extra bonus tex en bra koncentrationsförmågan men då det mer är ett resultat av själva träningen och inte GMS i sig så betecknar jag det som bonus. Alltså: GMS kommer hjälpa mig att få mer tid till saker som jag vill göra och mindre tid åt skolan.

Om jag verkar lite konstig så får jag skylla det på febern. När jag skriver detta så har jag 39 graders feber och är hemma från skolan. Tror att det är en förskylning men är inte säker...

Stay tuned för nästa post av TheStar19 ;)
Nu, Lite vila och sedan lite kvällsmat... :)

PS
Trots att jag har det som tradition att ha "Nu, lite...." som slut så måste jag infoga något. Om jag lärt mig GMS vid 15 års ålder och sedan använder det i ca 10 års studier (Gymnasiet + högskola). Hur kommer min gms-förmåga se ut då?
if success != true
{
try()
}
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Alexanders Journal

Post by Thestar19 »

Okej, Tänker att det är dags för en liten uppdatering...

Först lite om mitt privatliv :)
Allt går bra på Blackeberg. Har fått en del kompisar och allt flyter på bra. Mycket läxor och prov men det kommer väl med Natur/Natur inriktningen. Skrev ett B på mitt första prov, Vilket enligt min syster är extremt bra, speciellt med tanke på skolan.

Även om någon av er (hoppas ingen) tycker att ovanstående är extremt intressant så antar jag att de flesta av er kommit hit för uppdateringen om hur det går med GMS i gymnasiet.
Kort sagt så är det en konstig, men grym, känsla. Hade nyligen prov i Biologi och memorerade hela sammafattningen i slutet av kapitelet på ca 5 min vilket ger en fantastisk känsla. Så när det kommer till raw-data inlärning så är GMS grymt. Dessutom så verkar mitt naturliga minne ha genomgått en uppgradering i samband med GMS kursen då jag kan minnas mängder av saker som inte har någon egentlig betydelse men som är bra att kunna.
Kort sagt så är det grymt att ha GMS i gymnasiet.

Som en lustig anecdot kan jag berätta om min mattelektion för ca 2 veckor sedan. Min lärare bad mig att gå fram och lösa en ekvation. Pi var med och när jag kommit till pi så frågade jag naturligtvis hur många decimaler jag skulle skriva upp. Min lärare skrattade och sa "så många du kan". Att beskriva min klasskamraters blickar när jag började skriva upp 50 decimaler är omöjligt men de var iaf chockerade. När jag nått ca 36 decimaler så slutade alla mumla och det blev knäpptyst i klassrummet. När jag nått 50 decimaler så vände jag mig om och sa "Kan någon slå in multiplikationen här nere på grafräknaren?". Att få se mina klasskamraters öppna munnar och chockerande blickar var värt ca 20 lektioner i sig! :)

Har dock upptäckt en stor ( ;) ) nackdel med GMS. Vid en Biologi lektion när min lärare berättade att hans barn var 5 och 8 år gamla så dök det direkt upp en mental bild ur boken "Femtio nyanser av honom" ( Eller den mer välkända titeln "Fifty shades of grey") och naturligtvis så dök det upp en bild där min Biologi lärare står fastbunden med läderremmar. Alla ni som läst de tre böckerna vet exakt vad jag menar....
Det värsta är att jag har biologi 3 gånger i veckan och då jag påminns minst en gång per lektion om denna bild så har den satt sig i mitt långtidsminne... (Hittade inget bättre ord än "långtidsminne")
Antar att jag kan lära mig att leva med denna nackdel men för tillfället så är det minst sagt jobbigt :)

Så för att Sammanfatta:
Allt går bra, GMS är grymt,

Nu, Lite "The Social Network" och sedan i säng, Klockan är redan 10 :)
if success != true
{
try()
}
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Alexanders Journal

Post by Thestar19 »

Okej (Min nya början istället för "Lektion X är Y...."), Första stora provet framför mig...

Har haft ett par mindre svenska prov och matte prov men nu på onsdag så kommer det första stora Kemi provet där jag gått all in med GMS.
Vad jag har gjort:
Steg 1
Skrivit om genomgångarna som vi haft till bättre format och delat upp dem i 5 lektioner.
Steg 2
Memorerade dessa under 5 lektioner.
Steg 3
Återkallat ett par gånger under de senaste dagarna, De mesta sitter ok men måste reparera ett fåtal kopplingar.
Steg 4
Börjat läsa igenom boken från sida 1. Ligger just nu på s.32. Provet är till sida 100, vill dock notera att min lärare tydligt har förklarat att boken är onödigt detaljerad och att vi huvudsakligen bör studera genomgångarna.

Poängen med planen är att genomgångarna får agera som bas åt resten (dvs boken, som enligt min lärare är överkurs). Hoppas på så sätt att "Maxa" mina betyg ;)

Är nervös då jag aldrig tidigare har endast använt GMS som studiemedel inför ett prov.
Anser dock att min studieplan är bra och enligt allt jag kan om GMS och hjärnan så bör den fungera. Känns bara väldigt ovanligt att ha så mycket fritid. Så om någon ser någon orsak till att detta inte kommer att fungera så är ni mer än välkommna att berätta då jag är grymt nervös.

Ser därför två sätt som detta kan sluta:

Alternativ 1:
Allt går bra, Jag skriver ett A eller B på provet och allt är perfekt. Jag firar resten av veckan och åker sedan till spanien. :)
Alternativ 2:
Inget går bra, Jag skriver ett F eller E på provet och jagar efter skolan mattias med en yxa... :(

Hoppas själv på alternativ 1 då jag inte äger en yxa ;)

Aja, på onsdag får ni veta hur det gick. Antingen via en artikel i DN för mattias (Galen kille jagar minnesmästare med yxa) eller via här på forumet :D

Nu, Lite Stargate Universe The final Season och sedan sova :)
if success != true
{
try()
}
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Alexanders Journal

Post by Mattias »

Stort lycka till på provet Alexander! Vi ser fram emot att höra efteråt hur det gått. Om inte annat för att veta om jag vågar lämna lägenheten utan yx-paranoia ;)
/M
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Alexanders Journal

Post by Thestar19 »

Okej, Så det är onsdag kväll och provet är över...

Well, Jag kan, med ett stort leende på läpparna, meddela att GMS fungerar utmärkt till att memorera Kemi.
Provet gick bra, Får tillbaka det någon gång om ett par veckor och kommer då naturligtvis rapportera resultatet til er :)
Annars så kändes det bra, Jag hade känslan att det mesta gick bra och kunde, i nästan alla fall, skriva svaret direkt utan att gå omvägen via databasen.

Blir spännande att se hur GMS systemet fungerade under de svårare A uppgifterna. Oftast så krävde de att du tog kunskaperna du hade och applicerade dem på andra saker. Blir intressant och se hur GMS systemet, och framförallt min hjärna, lyckades med de uppgifterna. Jag menar, Det kräver inte bara att du kan komma ihåg fakta utan också att använda denna fakta på ett bra sätt och relatera dem till saker som du inte hade någon aning om innan provet...

Nu får man inte glömma att detta var det första stora kemi provet så naturligtvis är detta bara början på min gymnasietid, och GMS tid, men här vi det iaf svart på vitt att GMS fungerar utmärkt för de prov som finns i svenska skolan...

Så nu kan vi alla vara lugna i det faktum att GMS klarade Kemi provet galant :)
(Och mattias kan vara lugn i det faktum att jag inte har köpt en yxa :lol: )
if success != true
{
try()
}
mikael.kallin
Posts: 15
Joined: Sat 28 Sep 2013, 15:59

Re: Alexanders Journal

Post by mikael.kallin »

Halkade in på ett bananskal men en oerhört inspirerande tråd! Har själv nyss avklarat lektion 5 så jag har en bit kvar att gå.

Önskar dock att jag hittat denna metod tidigare, har själv naturvetenskaplig utbildning i bagaget och har många gånger ångrat att jag inte lärt mig många saker bättre...

Kör hårt!
Thestar19
Posts: 67
Joined: Sun 24 Mar 2013, 18:30
Location: Stockholm

Re: Alexanders Journal

Post by Thestar19 »

Okej, Så ännu ett par veckor har gått och jag kan återigen rapportera framsteg som oftast har en mycket stark koppling till GMS.

Fick ett C/B på Kemi provet som jag tidigare skrivigt om. Är nöjd med det resultatet speciellt med tanke på antalet timmar som jag pluggat. Lade ner ca 4h på att plugga medans mina kamrater hävdade, och jag tror dem, att de lagt ner dagar på provet. Hade jag uppnått ett högre betyg om jag pluggat mer? Troligtvis inte då jag nästan alltid har rätt information och bara räknade fel, kanske pågrund av slarvighet?

Fick 26/43 på ett biologi prov vilket låter dåligt men egentligen är relativt grymt då detta är ett sorts nationellt prov där 20/46 räknas som Extremt bra dvs ca A nivå (Förra MVG). Hade aldrig kunnat ana att informationen om kuiperbältet som vi fick lära oss i lektion 17 skulle komma till användning :)
Kan nämna att de från min skola som får åka till den nationella finalen hade 31p som jämförelse.... ;)


Skrev ett B på senaste matte provet och även om det inte är direkt relaterat till GMS så hänger det ihop med logiskt tänkade vilket GMS utvecklar. Det jag också tror hjälpte var att jag gjorde varje uppgift dubbelt. Först på kladdpapper och skrev sedan ner det igen på det officiella provpappret. Den naturliga frågan i detta fall är om det fungerade så bra, varför har jag inte gjort det innan? Well, Helt ärligt så funderade jag under provet på att sticka en penna i ögat för att slippa fortsätta, inte för att jag inte förstår uppgifterna utan mest då det helt enkelt är oändligt tråkigt att göra samma uppgifter två gånger efter varann.
Så, Även om det är grymt att kunna skriva upp 100 pi decimaler under matteprov så ger GMS en faktist fördel under studieperioden. Hur stor denna fördel är kan man debattera men utan tvivel är det en fördel.

Nu, Sova och imorgon Bf4 med inslag av lite läxor

Ps:
Min Svenska lärare säger att mitt ordförråd är stort men att min skrivartalang är sämre, Vad anser du? :)
if success != true
{
try()
}
Post Reply