Johan´s journal.

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
carlberg83

Johan´s journal.

Post by carlberg83 »

Äntligen tog jag steget och anmälde mig till kursen. Förväntningarna var höga, bara jag gjorde en lektion i taget skulle allt rulla på.

En vecka senare och min slutsats är att minnesträning var mycket svårare än vad hade förväntat mig.

Jag har precis avslutat lektion nummer 4 och jag har svårt med visualiseringen, särskilt när det handlar om kedjemetoden.

Det kan ta en evighet för mig att visualisera alla bilder som sitter på varandra/ i varandra/ bredvid varandra och när jag har visualiserad klart övningen och ska börja skriva ner alla objekt på papper. Då kommer jag inte ihåg den första bilden :twisted: . Då är det bara att börja om.

Vissa övningar tar runt 40 minuter för mig att slutföra och jag får dela upp lektionerna i två etapper.

När jag visualiserar och inte anstränger mig ser jag objekten/figurerna i mitt huvud bakom höger öga. Kan låta konstigt men så är det.

Tittar jag på mitt vita kylskåp och anstränger mig får jag till visualisering ganska ok.

Övningar som jag tyckte var horribla var övningarna 4,5 och 6 från lektion 3. FY FAN vad jag hade svårigheter med dessa övningar. Jag ville bara slänga iväg datorn åt helvete och titta på skit tv.

Men jag kämpade på, en visualisering i taget och till slut klarade jag övningen och kände mig lycklig.

Ska göra övningar ur Mattias böcker imorgon, samt köra teknikövningarna ett tag framöver innan lektionerna.

Lektion 5 väntar på lördag.

/Johan
carlberg83

Re: Johan´s journal.

Post by carlberg83 »

Efter ett års uppehåll är jag ingång igen med minnesträning, vilket känns otroligt skönt.

Anledningen till att jag slutade var helt enkelt att jag kunde inte finna någon lugn och ro i mitt hem för att studera, treskifts arbete och småbarn i blöjåldern samt alla andra ursäkter i världen. (Vilket egentligen är en fördel i syfte att träna koncentrationsförmågan) .

Hur som, nu är lektion 13 avklarad. En skönt och lättsam lektion i jämförelse med tidigare lektioner.

Dock fick jag träffa bekantskap med improve memory 2.0. Fy fan vilket läskigt program, men otroligt roligt

Studieanteckning

1. Fortsätt med de mentala teknikövningarna. Visualiseringen är fortfarande svag och jag har fortfarande problem med att få bra kopplingar.

2. Fokuseringen har blivit mycket bättre, kan studera med ljud från tv och barn utan att tappa fokus. Men jag talar för mig själv i huvudet när jag visualiserar. Har försökt att räkna baklänges samtidigt som jag visualiserar min Cicero, dock så tappar jag räkningen efter ett tag.
carlberg83

Re: Johan´s journal.

Post by carlberg83 »

Lektion 16 avslutad.

Lektionerna funkar bra och jag tycker att det är väldigt roligt att lära mig konsten att memorera.

Dock tycker jag att MM är svårt, jag har svårt att fixerar mina kopplingar och sen att återkalla dem.

Efter avslutat övning är jag helt blank i hjärnan, jag inte memorera några bilder. Utan de dyker efter stund. När jag väl kör övningen sitter figurkoderna bra.

Men men. Det är bara att kämpa på.
Post Reply