Öva figurkoder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
johan.hyrefeldt

Re: Öva figurkoder

Post by johan.hyrefeldt »

Det är nog bra att byta då, ja. Men när man ska träna in en ny figurkod för en viss siffra krävs det mycket arbete märker jag. Det allra bästa är ju att få en bra bild redan från första början.

Angående figurkodsträning.
Jag tycker att det blir svårare att vara snabb på figurkoderna ju fler nummer man har i kortleken/slumpgeneratorn. Om man tränar med 30 eller 40 blandade siffror går det segare än om man övar på 10 siffror. Det är som om att hjärnan helt plötsligt får mer att hålla ordning på. Är detta ett tecken på att figurkoderna inte sitter ordentligt?
wyzec

Post by wyzec »

Ang. app för figurkodsträning. Tittade närmre på den här tråden då jag inte ville gå tillbaka till kortlek efter att tidigare ha använt Nossod's app/webversion som tagits bort.

Måste säga att StudyDroid som nämnts här fungerar över förväntan. Nu slipper jag försöka mig på att konstruera liknade app... Fast appen heter StudyDroid Flashcards - finns ytterligare en app med snarlikt namn. Gratisversionen fungerar utmärkt.

Det känns perfekt att använda app överhuvudtaget tycker jag. Det kan trots allt kännas aningen nördigt att sitta med en kortlek - alla sitter ju ändå och stirrar i sina mobiler vilket är accepterat idag. ;)

Bra är:
* Det går att markera siffror (eller vad man nu vill träna) som 'known' för sådana du kan och inte vill/behöver repetera (går att återställa).
* Det går som nämnts att slumpa om dem för ny ordning (går att återställa).
* För att byta bild är det bara att dra med fingret fram/tillbaka i sekvensen.
* Det går även att dela upp genom flera olika listor om man så vill.
* Har ännu inte testat men kommer sannolikt att komplettera med mina bilder jag har lagrat på annat håll så att jag slipper surfa fram dem från något ställe när jag vill förstärka mitt minne av bilderna. Har dock backup i openoffice-fil. Rekommenderar för övrigt varmt google images för nya bilder.

Mindre bra:
* Inget sätt att forcera träning med korta intervall för varje bild, men det är ju trots allt ett program för 'flashcards' och inte anpassat fullt ut till syftet.

Passar för övrigt perfekt att sitta med under transport med kollektivtrafik.
johan.hyrefeldt

Post by johan.hyrefeldt »

Instämmer verkligen :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Kanonbra! Yes, vi ska få till det där med en bra app tids nog. Jättebra med tips här så länge!
/M
Post Reply