Öva figurkoder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
johan.hyrefeldt

Öva figurkoder

Post by johan.hyrefeldt »

Hej!

Hur är det meningen att man ska öva figurkoderna på rätt sätt? Det stod i lektion två att man skulle ta en kortlek och skriva siffrorna 01-10 på baksidan av 10 kort. Ska värdet på kortet stämma överens med den siffra man skriver på kortet eller ska det vara olika?

När man tar upp ett kort, ska man då säga/tänka på bilden som är kopplad till siffran?

/Johan
johan.hyrefeldt

Re: Öva figurkoder

Jag hade ingen kortlek tillhands för att träna in figurkoderna för 01-10. Istället gjorde jag bilder i paint på vilka siffrorna står. Dessa bilder kan man ha i sin telefon och på så vis träna på figurkoderna (se exempel i de bifogade filerna). Då tar de ingen extra plats och är smidiga att ta fram. Är detta en bra metod @Mattias ??
Attachments
03.jpg
03.jpg (6.46 KiB) Viewed 7702 times
02.jpg
02.jpg (6.29 KiB) Viewed 7702 times
01.jpg
01.jpg (5.18 KiB) Viewed 7702 times
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Det går jättebra! Tanken med kortleken är bara att ha ett sätt att förhöra sig i slumpvis ordning. Det är ännu smidigare att ha dem i telefonen.
/M
johan.hyrefeldt

Sant. I telefonen sorteras bilderna efter filnamn och då är det inte så lätt att få det slumpvis. Där har kortleken en fördel.
mucken

Post by mucken »

Jag har till min Android-lur laddat ner appen StudyDroid där man kan skapa "kort". Dessa kan man sedan blanda för att få dem i en slumpmässig ordning. Finns säkert motsvarigheter till iPhone också om du skulle sitta på en sådan telefon.
johan.hyrefeldt

Jättebra app verkligen. Den passar ju skitbra! :D Tack så mycket för tipset!
johan.hyrefeldt

När man övar figurkoder: är det viktigast att bilden av objektet kommer upp - när man ser talet - innan man hinner säga själva ordet? Jag kom på mig själv med att jag hade sagt ordet som hörde till talet utan att bilden av objektet hade dykt upp i hjärnan. Samtidigt kände jag att jag körde fast flera gånger när jag övade vilket kanske är ett symptom av det ovan beskrivna.

/Johan
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Yes, fokusera helt på att få fram bilden när du tränar. Ordet är bara ett tillfälligt stöd. /M
johan.hyrefeldt

Om det är svårt att få en viss figurkod att sätta sig, är det då en bra idé att byta till en annan form av samma objekt? Typ som att byta utseendet på badkaret bara för att det inte vill sätta sig i hjärnan.
nossod

Post by nossod »

Jag skulle säga byt med en gång! Jag har haft ett uppehåll i min träning sen i våras men skall försöka komma igång igen så smått. Jag ser detta som ett bra tillfälle att träna om vissa figurkoder och se över mina ciceros. När man kört MM ett tag kan man gå in och kolla statistik över vilka tal och ciceros som man är sämst/bäst på och statistiken gav mig helt klart stöd för att träna in nya koder. Har bara kommit en bit ännu men tex så har aNeMon blivit NaMnlapp eftersom min enda bekantskap med anemon är är en googlad bild. Det är bra att det finns en uppsättning standardfigurkoder men ibland kan det vara bättre att ta en personlig om man har svårt att få till det med standardvarianten. In my humble opinion.
Post Reply