Associationer med två element

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
PeterW

Associationer med två element

Post by PeterW »

Hej

Jag är på övning 6 och skall lagra landskap och städer.
Några frågor om Associationer.
Om vi tar Sundsvall som exempel.

Sundsvall tänkte jag mig ett Sund och en Vall. Blir Sund associationsbas? och stor bild och Vall blir associationselement och medelstor?

Kan jag lägga associationselementet var som helst om det bara är ett?

Kan man ha fyrställiga eller skall man alltid försöka få treställiga?

Hur gör jag för att inte blanda ihop en koppling med ryska dock-metoden och en association med två element. Är det storleken på bilderna?
Ett associationselement är större än bild två i en rysk docka koppling?
UriBentMe

Re: Associationer med två element

Post by UriBentMe »

Hej Peter!
Vad kul att du är på landskapslektionen! Den minns jag som rätt kul och att den rätade ut några "felkopplingar" jag burit med mig genom livet. (lärde mig att jönköping ligger i småland! hehe)

Här kommer ett tips på hur jag hade gjort som kanske kan hjälpa dig tills du får ett expertsvar. Jag hade tagit sundet och lagt en vall ovanpå det precis som du sa, och så kopplat sundet till stödbilden efter det. Tänkt dig en vall som går tvärs över sundet. Du kommer ändå aldrig tro att det är Vallsund du memorerat. Men om du vill komma undan så lätt som möjligt kan du ju alltid välja ett hårsvall istället. Så får du med både s och vall i samma ord :) Eller bara ett sund.

Om det hade varit ryska dockan hade du istället zoomat in t.ex. en sten som stack upp ur sundet och sedan lagt ut vallen på den stenen, och då blir det blir ganska stor skillnad på metoderna.

Hoppas det löste sig för dig! Heja.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej Peter!

Det går mycket bra att ha en association med endast två element. Det kallas då för en 'kombinerad associationsbas'. De två bilderna kan vara ungefär lika stora eller den ena något större än den andra beroende hur bilderna passar att koppla ihop. Det bästa är att ha den första delen av ordet som första bild och det andra ordet som andra bild. Sedan kan du använda hela den kombinerade associationsbasen (båda bilderna) att placera ut associationselement på.

Normalt bukar man hålla sig till runt 5 associationselement (om man behöver så många). Men det beror också på hur associationsbasen ser ut. Är det t.ex. bilden av en bil, så kan man enkelt koppla till massor av associationselement.

Ang. skillnaden mellan ett associationselement och en ryska dockankoppling: Ryska dockmetoden innebär oftast en extremare inzoomning. Men det finns ingen risk att blanda ihop dessa i alla fall. Hjärnan kommer ihåg hur den skapade kopplingarna, så du kommer inte missa några bilder.

När det gäller städer och landskap är dessa ord så kända för oss, att vi inte behöver koda hela namnen. Kodar vi 'sund' så kommer vi garanterat på Sundsvall, eftersom vi vet att det är städer vi är ute efter. Vi behöver däremot koda hela orden när orden är helt nya för oss, när vi t.ex. lär oss ett nytt språk, eller om risk för sammanblandning finns (Dalsland, Dalarna).

Ett annat tips är också att försöka undvika avancerade bilder som t.ex. 'gata', 'strand' och 'sund' (vattensund). Det bästa är att använda sig av enklare objekt. Välj det första objektet du kommer på när du tänker på sund, då får du fram en koppling som redan finns i din hjärna och det är dessa vi vill åt. För mig skulle det bli en sportsko eller ett paket filmjölk.

Edit: Kul med samtidigt svar från Uri :)

Lycka till!
/Mattias
PeterW

Post by PeterW »

Kommer med några fler frågor när jag ändå är igång :-)

Jag förstår också att det blir speciellt med landskap pga att vi kan dom sedan tidigare men det gör mig också uppmärksammad på att problemen finns.

I den här övningen skulle vi lagra associationerna med kedjemetoden.

Hur blir det t ex om man har Södermanland och Södertälje som skall lagras.
Nu låtsas vi att vi inte vet vad som är landskap eller stad.

Södermanland Associatonsbas Söder(T ex flyttfågel) + Associationselement man, land försvinner.

Södertälje Associatonsbas Söder(T ex flyttfågel) + Associationselement kniv(tälja)

När jag skall lagra dessa med kedjemetoden så lagrar jag bara Associationsbasen och då blir det ju svårt att återhämta "rätt" Söder.

Är det här jag tänker fel eller vad skall jag tänka på för att göra rätt här.
UriBentMe

Post by UriBentMe »

Mycket olika flyttfåglar får då bli dina baser! Typ, en sädesärla som en man rider på, och en gås som har en stor kniv i näbben. Då blir de väldigt lätta att skilja på och rätt söder kommer upp automatiskt.
Och kom ihåg att båda inte måste vara fåglar bara för att orden börjar likadant. Den ena kanske kan t.ex. vara en söderman istället. Då behöver du inte koppla någon mer bild till den.
PeterW

Post by PeterW »

Tack för klarläggandet, men är fortfarande inte helt säker på hur jag skall göra.
Skall jag koppla associationsbasen eller hela Associationen till stödbilden ? Känns som om man läser båda sakerna i handboken.

Alltså bara de olika flyttfåglarna, sädesärlan och gåsen. Eller som du sa en sädesärla som en man rider på, och en gås som har en stor kniv i näbben. Alltså fullständiga associationerna?

Ett svar på det och jag behöver inte ställa några frågor på ett tag :-)
UriBentMe

Post by UriBentMe »

Här kommer jag med fler kvasiråd. :) Bäst att kolla vad Mattias säger...
Men jag är säker på att det räcker med basen eftersom elementet redan är kopplat till den, då du gjort det först. Och kopplingar ska göras mellan två bilder i taget.
Men ibland sitter de så pass ihopkopplade, så när du ser sädesärlan så sitter mannen automatiskt där, och då gör det inget att du kopplar alltihop till stödbilden!
Men lägg krutet på kopplingen basen-stödbild, och så hänger resten med.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Korrekt, tack Uri!
PeterW

Post by PeterW »

Okej, tack för svaren.

Felet jag gjorde var att jag hade samma fågel för söder i båda fallen och då blev det följdfel att jag ville lägga in hela associationen för att kunna skilja på dessa.

/Peter
Post Reply