Hej!
Jag är just nu i färd att memorera samtliga figurkoder i referensboken och har snubblat över ett riktigt smidigt litet program. Mnemosyne heter det och för den som är intresserad så kan det laddas ner gratis här http://www.mnemosyne-proj.org/ och en video om programmet hittar ni här http://screenr.com/q6s
Jag har även installerat det på min nokia 5800 för det tillfällena man vill lära sig figurkoder på bussen
Någon annan som testat det, eller har åsikter om programmet?
Har sett programmet tidigare, men aldrig laddat ner det. Har satt igång det nu och så här inledningsvis verkar det helt klart intressant för inlärning av tresiffriga figurkoder. Eftersom jag själv är i full fart med att lära in dessa på reflex, så kom det här som ett välkommet tips. Jag ska prova det fullt ut under en tid och återkommer sedan med kommentarer.
Jag tycker det där låter väldigt intressant, det programmet. Ska börja med det när jag går över från 2 siffriga figurkoder till 3 siffriga figurkoder, tänkte jag.
Man vill ju gärna höra lite om vad ni tycker om programmet så här långt?
Hej, jag bumpar den här tråden med ett par frågor:
Är det någon som använt detta program mer? Är det bra?
Kan man även använda det för att öva de tvåsiffriga figurkoderna, dvs flasha siffror?
Ser det som mer bekvämt att lägga i sin telefon som jag alltid har med mig, än att ha en kortlek med överallt
Hej, jag bumpar den här tråden med ett par frågor:
Är det någon som använt detta program mer? Är det bra?
Kan man även använda det för att öva de tvåsiffriga figurkoderna, dvs flasha siffror?
Ser det som mer bekvämt att lägga i sin telefon som jag alltid har med mig, än att ha en kortlek med överallt
Programmet är bra. Går absolut att använda för tvåsiffriga tal. Har inte provat det i telefonen. Det mest avancerade jag har i min telefon är fortfarande Snake II...
Mnemosyne fungerar som traditionella flash-cards, dvs fråga på ena sidan och svaret på andra sidan. Den riktiga styrkan med programmet vill jag dock säga är att den schemalägger när du bör repetera frågorna, baserat på om du svarat rätt eller fel tidigare. Algoritmen som schemalägger ska vara framtagen av minnesforskare och är gissningsvis inte helt enkel.
Till figurkoderna och annat jag vill bli förhörd på använder ett program som heter iVocabulary som finns till Mac och iOS. Det är effektivt. Är en vidareutveckling av gratisprogrammet ProVoc. iVocabulary kostar i mesta laget men jag tycker ändå det har varit värt det. Kan rekommenderas! Man kan lägga in ljud och biler och välja hur man vill bli förhörd.