Björns journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
boatlars

Björns journal

Post by boatlars »

Känns jättekul och inspirerande att börja med denna kurs! Första lektionen var ganska tuff, jag fick "trycka" paus flera gånger, fick använda mycket längre tid än 2 timmar.
Lektion 2 också tuff, upptäcker att jag har tränat sifferkoder med en annan metod så jag bestämmer mig för att fortsätta med den. Jag får hitta på egna figurer.
nickeland

Re: Björns journal

Post by nickeland »

Välkommen, kul att du är här, jag är också ny (Lektion 7).

Jag lärde mig en annan metod för sifferkoder innan jag började med kursen också, men bestämde mig för att lära om mig och hålla mig till kursmaterialet för att va på säkra sidan. Det var inte sååå mycket arbete och jag har inga problem med att blanda ihop metoderna. De flesta lektionerna kopplar till listan av bilder som ges i kursen så jag tror det kan bli omständigt om du väljer att skapa egna.

Kör hårt =)
boatlars

Post by boatlars »

Tredje lektionen klar. Den var också svår. 2 timmar räcker som vanligt inte för mig. Konsonansmetoden var otroligt svår, gick inte bra. Jag har fortsatt med mina figurer från Mnemonic major system. Det känns svårt att byta, hoppas det funkar att tänka om när det hänvisas till de rekommenderade figurerna. Hela kursen känns i alla fall jättespännande och inspirerande att gå vidare till ett superminne.
DrWho

Post by DrWho »

Hej

Välkommen till forumet!

Det är svårt i början, tiden räcker inte till för någon. Man sitter och tragglar och tragglar och timmarna flyger iväg. Det är ok, du är ny och du lär dig. Jag (och säkert många andra) hade exakt samma problem i början. Tricket är att inte ge upp och fortsätta kämpa sig igenom det.

När du väl har kommit igenom ett antal lektioner kommer det gå smidigare, men just nu håller din hjärna på att försöka vänja sig vid en ny inlärningsmetod och det kommer gå lite knaggligt - som med allt nytt man försöker lära sig.

Jag känner inte till ditt andra system så jag kan inte svara på om det blir svårare eller lättare längre fram. Men kul att du fortsatt är motiverad att ta dig i mål. Det är det som driver mig också :D.

Ha det gott!
boatlars

Post by boatlars »

Lektion 4 var svår, speciellt med konsonans. Jag kommer ihåg bilderna nubbe, same, flaska. Men inte de "konstiga" jubbe, hame, naska. Annars känns det kanon att fortsätta speciellt tack vare svar och råd men får av feedback och av er som skriver här i journalen. /Björn
boatlars

Post by boatlars »

Lektion 5 avklarad. Kändes svår men försökte köra på och kände mig ganska nöjd. jag fastnade i kedjan på stödbild 5 i övning 1.
Fastnade även på stödbild 6 men då kom de sista bilderna från stödbild 5 fast jag hittade dem bakifrån (sista först). Sifferkoderna går bättre och bättre.
//Björn
boatlars

Post by boatlars »

Lektion 6 klar. Rolig lektion, kändes som att det gick bra. Fantastisk kurs!
boatlars

Post by boatlars »

Lektion 7. Gick jättedåligt, figurerna ville inte fastnade, när jag tjuvkikade kom de dock omedelbart. kedjevarianten gick dock hyfsat denna gång förutom att jag inte kommer ihåg startfiguren. /Björn
boatlars

Post by boatlars »

Lektion 8 klar. Många bra tips i den. Det blir roligare och roligare. Hehe. Har fortfarande svårt med startfiguren vid kedjekoppling. /Björn
boatlars

Post by boatlars »

Lektion 9 klar. Övning 1 gick bra men sen blev det svårt med sifferkoderna i övn 2: kom ihåg början , lite på mitten och slutet, kunde dock inte sy ihop hela. Övning 3 blev ett fiasko, tror att jag "härjade" för mycket i övn 2 så flera figurer hade grejer kvar på sig. Testade med figurkortleken igår kväll (70 kort) i Cicero, klarade 40. Vet inte om det är uselt i sammanhanget. Det är väl bara att träna på. //Björn
Post Reply