Johans journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
forumWiez

Johans journal

Post by forumWiez »

Kommer nu påbörja min minnesträning med förhoppningen om att klara av kursen på 3 månader eller mindre.
Är nu i en period då det tidsmässigt lämpar sig bättre än någonsin tidigare, med relativt mycket fritid och egentid.

Nu kör vi.
forumWiez

Post by forumWiez »

Lektion 1:

Kedjemetoden

Fick alla rätt efter 2 försök, svårare än vad jag trodde.

Ryska dockmetoden

Här krävdes det 3 försök för att få alla rätt. Tycker att dockmetoden är enklare men var redan trött i huvudet vid det här laget.
Undrar hur man ska dela upp raster under tiden man gör uppgifterna. 2 timmar i sträck känns väldigt tufft. Körde ca 30min intervaller nu och bara det var utmattande nog :).

Fria associationsmetoden

Tre försök gick det åt även här. Tyckte mig ha väldigt svårt för att skapa stödbild-sekvensen till det här systemet men det gick tillslut. Om jag är helt nöjd med sekvensen, njae men den fungerade iallafall.

Cicero-metoden

Den gick på första försöket även om jag var trött i huvudet. Vad jag här läst verkar det som att det är just den folk har enklast att ta till sig.

Konsonanterna

Övade som det stod i övningen, inga konstigheter om än ganska tråkigt :).
forumWiez

Post by forumWiez »

Lektion 2:

Kedjemetoden

Fick 18/26, missade 3 ord helt och hållet. Reparerade och fick alla rätt. Hade bra fokus här.

Ryska dockmetoden

Började inte alls bra fick inte fram första ordet ens. Började för sent på kvällen och all koncentration var borta.
Gav upp och tog tag i det direkt på morgonen efter.

Dag 2 -

Fick 8/25 på första försöket, jag minns sekvensen men inte bilderna. Minns även bilderna i slutet och i början bäst, måste vara bristande fokus som ställer till det. Vart total 4:a försök innan jag fick alla rätt. Hade rätt så många fel och gick in för att reparera dessa men det gjorde att jag kom av mig i sekvensen, behöver troligtvis gå igenom hela när det är för många fel.

Cicero

10/10 dock så fick jag monument till obelisk :)

Fria associationsmetoden

5/10 rätt, alla rätt på försök 2.

Alfanumerisk kod

Här gick det bra, var bara att nöta enligt instruktioner.

slutsats: Koncentrationen och fokuset är det som är problemet för mig, bilderna kommer men att hålla bilden i huvudet och skapa kopplingen är påfrestande och suger energin snabbt. Hoppas det blir bättre med tiden.

Kanske en god idé att göra de mentala teknikövningarna innan varje pass, 40min känns så länge bara :P
forumWiez

Post by forumWiez »

Lektion 3:

Kedjemetoden 35min

Fick 9/30 på första försöket, 26/30 på andra.

-Samma ord från konsonaner till siffor 10min-

Gick förvånansvärt lätt.

Symboliseringsteknik 15min

13/18 på första försöket, svårt att hitta symboliska bilder. Slösar hjärnkraft på att leta känner jag.

Teknik för att länka välbekant information 9min

5/12 på första försöket, alla rätt på andra.

Teknik för att koda genom konsonans

Här var jag tvungen att ge upp, kan inte fortsätta när man är arg och eller frustrerad. Tror helt enkelt inte att jag har den koncentrationsförmåga som krävs för att hålla på såpass länge, hur löser jag detta? Minnesteknikövningarna? hmm
Fortsätter med lektion 4 imorgon.
forumWiez

Post by forumWiez »

Lektion 3 forts:

Skapa ord från stavelser

Fick 10/26 på första försöket + att 3 av dem var fel stavelser.

Andra försöket fick jag 25/26 med en felstavelse Vante, VAN istället för NTE.

Figurkoder 11-20

Följde instruktionerna för inre tecknande, gick igenom listan med siffror ganska slarvigt men har ett papper med
figurkoderna framför mig så bör kunna träna på dem löpande under dagarna.

Slutord:

Kände att för lektion 3 behövdes en reflektion av min insats. Har läst på forumet och sett att jag knappast är ensam om att fastna på just lektion 3. Den känns nästan för mastigt för den nivå man förväntas ligga på. Hur som helst så gav jag den här lektionen ett par dagar (vet att man inte bör göra så) men först nu förstod jag vad det innebär med att se en bild i 2s och skapa en koppling i 6s. Går man över den gränsen kör man slut på hjärnan direkt, jag blir iallafall helt slut när jag försöker fixera en bild alldeles för länge. Precis som Mattias säger så ska man hålla sig till 6s även om det blir rätt eller fel. Hoppas bara jag kan leva som jag lär nu.
forumWiez

Post by forumWiez »

9/12

Lektion 4:

Kedjemetoden + översätt 3 första konsonanterna till siffror enligt alfanumerisk kod

Tog ca: 25min

7/30 på första. Tar tid att försöka få fram visa bilder.
Har även svårt att hålla bilderna klara, de nästan suddas ut för att behöva skickas in i huvudet igen.

Undrar över hur länge man ska sitta vid återkallningen, som det är nu sitter jag i ca: 10-20s innan jag kollar "facit".

Har även märkt att jag minns sekvensen oftare än själva bilden, hmmm.

26/30 på andra försöket. Tog 5min pauser efter 25-30min (Pomodoro), bra/dåligt?

Vart 42min totalt.

Symboliseringsteknik / Ryska dockmetoden

5/19 på första.

Alltid svårt att få fram första bilden, hade även svårt att få fram bilder även när jag såg och uttalade ordet.
Fick bilder som är svåra att minnas, som ett handslag eller en kram.

19/19 på andra försöket.

Jobbade inom 6s.

Teknik för att länka till välbekant information / Kedjemetoden

Fick 7/11 på första, lite svårt med bilderna som inte kom spontant.

Fick 11/11 på andra. Jobbade med båda bilderna samtidigt när jag visuliserade, har svårt att se en bild i taget och sen para ihop, enklare att se båda samtidigt.

Teknik för kodning genom konsonans/Ryska dockmetoden

Att leta fram orden/bilden som passar tar väldigt lång tid och suger mkt kraft märker jag.

Avbröt här efter att jag hållit på i 1.45h (inkl läsning + pauser).
Återupptog under kvällen och fick 12/19 på "första försöket", 3 stavelser vart felaktiga.

Skapa associationer / Teknik för att skapa ord av stavelser / Cicero

Försökte mig på den här, första försöket avbröts då tankarna bara fumlade kring. Tog en paus på 30 min och kom tillbaka med samma resultat. Hjärnan orkar helt enkelt inte, svårt att tvinga inlärningen känns det som.

Ska pröva med de mentala teknikövningarna för första gången och se om jag kan komma över problemet med min mentala uthållighet. Kan min mentala uthållighet förbättras tror jag att det här ska gå alldeles utmärkt. Hoppas bara det är möjligt.
forumWiez

Post by forumWiez »

14/9

Lektion 5:

Cicero, association, kedjemetoden, ryska dockmetoden, stavelser till ord/kedjemetoden,
figurkoder för tresiffriga tal/kedjemetoden.

Alla de ovanstående kombinerat för att minnas 71 ting.

Tog totalt 50min (inkl läsning).

Fick 50/71

Tittade på felen men gick inte igenom hela listan igen.
Rörde ihop ciceros med att börja i fel rum, märker även att när jag placerar ut föremål med ex associationsbas osv så om jag väljer platser utan signifikans såsom mitten på en grå tröja så blir det väldigt svårt att minnas.

Figurkoder 31-40

Hoppade över den här uppgiften, ska sätta upp papper jag kan träna på. Kommer i fortsättningen göra dem då jag vet hur viktiga de är.

Ordningstal

Fick 17/20 på första rörde ihop 2 av dem.

Total lektionstid 1,10h.

Vad är nödvändigt för att förstå vad en person säger? Fick aldrig fram ett bra svar på det, bör kollas upp.
forumWiez

Post by forumWiez »

Lektion 6 19/9

Övning 1

Hade återigen svårt att fokusera behöver nog återigen titta på de mentala teknikövningarna.
Tog 20min när det stod att 10min bör räcka.

Ledtrådsassociationer

Övning 2

Tog lång tid , tappade fokus, kom av mig, tog mycket tid och energi att hitta på bilder där jag inte får upp något spontant.

Figurkoder 41-50 - Här har jag fuskat och måste nog ta igen innan jag fortsätter.

Slutord: Har svårt att få arbetet gjort, sätta mig ner och fokusera den tid som krävs, vet inte riktigt vad jag bör göra för att förbättras.

Totaltid 3h
Post Reply