Sirrisarris Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
Sirrisarri

Sirrisarris Journal

Post by Sirrisarri »

Hej
Jag valde i lektion 2 att inte skapa någon journal och har inte varit inne så mycket i forumet. Orsaken är dels att jag ansåg mig inte ha den tiden och dels att jag inte gillar att skriva så vem som helst kan läsa.
Nu har jag precis gjort testet i lektion 24 där man ombeds redovisa sitt resultat i forumet. Detta ledde till att jag började surfa runt på forumet och insåg att jag hade mycket att vinna på att finnas där.
Jag har även under lektionerna fram till 24 varit lite för stressad (ni förstår ju vad jag behöver jobba med ;) ) när jag gjort lektionerna och följde därför inte dem helt. Det har gjort att jag missuppfattat instruktioner och ligger efter i antal memorerade bilder i MM.
För att skärpa mig så tänker jag nu skapa en journal!

Mål:
-Öva med MM dagligen och öka med 10 tills jag når 300st. När: Morgon innan jobbet.
-Fullfölja kursens alla lektioner. Min 2 ggr/v. När: Kväll dag ? och ?. (sätts när terminen drar igång)
-Börja använda GMS i vardagen.

Nu skall jag precis börja med Språk modulen.
Skall bli jätte intressant då språk har varit min största utmaning att lära mig…. hittils ;)
Sirrisarri

Re: Sirrisarris Journal

Post by Sirrisarri »

Hej

Fokus:
Komma ikapp med antalet memorerade bilder.

Figurkoder:
För att befästa de figurkoder som inte sitter så bra (50-100) ställer jag in 50-100, 50 st 15s. Kan jag figurkoden klickar jag mig snabbt vidare, kan jag den inte eller om den inte sitter på reflex så skriver jag upp siffran. De uppskrivna siffrorna befäster jag sedan med inretecknande och tal i 1-2 min/figurkod.
11st behövde befästas idag.

Cicero bilder:
Jag ligger ju efter i antal memorerade bilder jämfört med vad jag borde enligt lektionerna. Nu skall jag komma ikapp och behöver därför fler cicero bilder.
100 befintliga + 100 nya för dagen.

MM:
Övade 50+50, 4s. Blev avbruten. Redovisar nya resultat imorgon.

Lektion 25:
Klar sedan i förrgår. Repeterar Ryska alfabetet.

Kommentar:
Fascinerande vad lätt en sekvens av saker memoreras med cicerometoden!

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Figur koder:
Behövde befästa 7st.

MM:
31/50, 4s
35/50, 4s

Lektion 26:
På började lektion 26. Memorerade de 20 första betydelsebilderna.

Kommentar:
Måste vara mer noga när jag skriver svaren i MM. Har flera ggr skapat rättbild, kommer ihåg den men skriver ett annat tal.

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Figurkoder:
Behövde befästa 7st. Har även försökt befästa dem vid fler tillfällen under dagen.
Nu vill jag bli av med denna punkten! 0-99 måste sitta snart! Gissar dock att det dröjer ett tag till innan de sitter på reflex.

MM:
10/60, 4s. Kom i otakt när jag återkallade…
31/60, 5s. Provade lite av mina nya cicero bilder och ökade därför tiden.

Cicerobilder:
Skapade 50 st nya. Har nu 250st. Känns som jag behöver ytterligare fler, dels till lektionerna och dels för att jag vill öva mer med MM.

Kommentar:
-Har läst kapitlet om språkinlärning i Mattias bok, "Vägen till maxade betyg". Mycket inspirerande!!!
-Jag är lite frustrerad över att det känns rörigt med MM träningen. Figurkoderna sitter inte och jag kommer ibland inte ihåg vad jag kopplade idag till en cicerobild men vad jag kopplade på cicerobilden dagen innan… även jag då bommade vid återkallningen!?!?
Är nog rätt att göra lite varje dag. Blir då lättare att se vad som fungerar och inte. Märker att jag ibland kopplar rörliga bider, tex att tuppensprattlar när jag ”hänger upp” den med näbben i hatthyllan… Rätt? Fel?

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Figurkoder:
Befäste 6st. Även vid flera tillfällen under dagen. Extra träning i MM av figurkoder 70-90 då de talen var överrepresenterade.

MM:
9/70 4s (+22 om man bortser från att jag kom i otackt)
1/70 4s (+26 om man bortser från att jag kom i otackt)

Cicerobiler:
De nya måste repeteras mer. Använde dem på MM träningen och kom bort mig.

Lektion 26:
Klar!
…men tänker satsa på Spanska istället för Ryskan efter att ha läst kapitlet om språkinlärning i Mattias bok och insett vikten av att vara motiverad för att lära fort. Jag vet inte om jag någonsin kommer ha nytta av Ryska men nästa år kommer jag om än lite behöva spanskan.
Detta gör att jag ev gör om lektion 24 fast med Spanska inriktning.

Kommentar:
Tycker det känns trögt med MM träningen men blev uppmuntrad när jag läste i forumet att man skall fortsätta trots dåliga resultat. Att öka antalet oavsett tidigare resultat är det mest effektiva sättet att bil bättre.

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Figurkoder:
Befäste 5st, även vid flera tillfällen under dagen.
Nu är det mer att jag vill komma till reflex nivå än att jag inte kommer på dem alls.

MM:
4/80 4s (+21 om man bortser från att jag kom i otakt)
24/80 4s
Jag har tyckt att detta går lite trögt och ville därför bevisa för mig själv att jag visst blivit bättre.
Provade 20st på 6s. Resultat: 13/20, vilket är samma som ett av mina första resultat. Inte vad jag hade tänkt...
Trotts att det uppmuntrande resultatet uteblev så tänker jag fortsätta öka tills jag nått 100st.

Kommentar:
-Kom igen! Det släpper snart! Heja, heja! Skam den som ger sig.

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Figurkoder:
Nu känner jag att jag kan alla figurkoder 0-99. Alla sitter inte på reflex men jag går ständigt med en lapp i fickan på sådana nummer som jag jobbar med genom att nu och då på dagarna befäster genom inretecknande och tal i ca 1 min/figurkod.
Med andra ord, när jag gjorde som kursen beskrev att man skulle så har det gått bättre… ;)
Jag kommer fortsätta gå med en lapp i fickan och befästa så fort jag får tillfälle tills det att när jag kör MM tycker att alla sitter på reflex.

MM:
Var lite knäckt igår men har ökat med 10st idag trots allt. Bara att fortsätta öva.
29/90 4s
14/90 4s (+10 om man bortser från att jag kom i otakt)

Lektion:
Hade tänkt göra en lektion idag men hamnade på stranden med vänner och familj.
Har iallefall börjat lyssna på Spanska kurs till och från jobbet. Försöker se både betydelse bilder och bilder för hur orden låter undertiden som jag lyssnar.
Att med hjälp av denna kurs lära mig ett nytt språk skulle vara en mycket stor seger för mig!

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

MM:
19/100 (+14 om man bortser från att jag kom i otakt).
Har tyckt att detta gått trögt men idag kändes det bättre. Kul!
33% rätt är ca vad jag haft tidigare men nu är det av 100st.
Tycker att jag kommer ihåg de memoreringar bäst där jag fokuserat på konturerna.

Lektion 27:
Har memorerat hälften av uttalen idag. Skall bli mycket intressant att se vad jag kommer ihåg imorgon.
Jag var tvungen att memorera ledtråds bilder på nästan alla ord. Fick gå igenom dem några ggr innan jag la uttalet på minnet. Nu gäller det att fixera!

/Sirrisarri
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Figurkoder:
Jag kan dem men inte på reflex. Tycker att de borde sitta nu! Övar vidare.

MM:
21/100 3s (igår)
37/100 3s (igår)
30/100 3s
27/100 3s
Har provat 3s/siffra och tycker att det funkar ok. Inför det så ställde jag in MM på 1s/siffra med ambitionen att bara se figurkoden framför mig. Det gjorde att 3s sedan kändes länge.

Lektion 27-28:
Jag kom ihåg glosorna dagen efter första memoreringen!
Det tar dock lång tid att memorera dem. 20 st 1h.
Bygger nu upp nödvändiga stödbildsystem för kommande lektioner.

/S
Sirrisarri

Post by Sirrisarri »

Hej

Var ett tag sedan jag skrev men gör det nu.

Figurkoder 0-99:
Nu kan jag dessa figurkoder men jag har tyvärr lagt på mig ovanan att för vissa inte bara se figurkoden utan ävne utala vad bilden föreställer.
Fortsatt övning med MM:
-50st där jag klickar vidare när jag sett bilden. Fokus att vänja mig av med att säga vad bilden föreställer.
-50st /1s. Mål: Att att hinna se alla figurbilder.

MM:
30/100 3s
33+10/100 3s
38/100 3s
33+9/110 3s
33+7/120 3s Måste nöta stödsystemen mer så jag inte kommer bort mig...
39/130 3s

Lektioner 29-31:
Det är svårt att memorera meningar tycker jag. Jag behöver många stöd bilder för de olika orden i meningarna.
Det blir lätt rörigt med stödbilder assosiationsbaser och ledtrådsbilder. Jag måste vara mer noga med att fokucera på rätt bild när jag repeterar!!!
Tycker tyvärr att jag inte hittat så bra kurslitteratur/filer vilket gjort det lite rörigt när jag plockat uppgifter från olika litteratur.
Jag älskar att man här får en startegi och tydliga instruktioner för hur man lär sig ett språk.

Kommentar:
Nu har jag gjort halva kursen!!!

/Sara
Post Reply