Jengas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
jengan
Posts: 1
Joined: Wed 27 May 2015, 19:13

Jengas journal

Post by jengan »

Hej,

Mitt namn är Jens och jag har på senare år retat mig på mitt taskiga minne och har därför tänkt att jag borde öva upp det på något sätt. Men jag har aldrig vetat riktigt hur jag ska bära mig åt. Visst har jag hört talas om diverse böcker som behandlar olika tekniker för att förbättra minnet. Men jag ville gå en kurs där man metodiskt går igenom teorin och sedan utför övningar relaterat till den. Och när min arbetskollega tipsade mig om Mind Academy och förklarade vad det går ut på så kände jag att det var just detta jag söker.

Så, därför har jag nu börjat denna kurs och introduktionslektionen gick faktiskt rätt bra, om jag får säga det själv. Jag misslyckades förvisso fatalt i den inledande testövningen. Jag fick inget tal rätt. Detta eftersom jag inte förstod att man skulle memorera talordningen (det nämndes kanske i instruktionerna, men det missade jag isåfall helt och hållet). Jag trodde att man bara behövde komma ihåg de tal som visats. Och i det skedet fick jag en krypande känsla av att jag tagit mig vatten över huvudet.

Men jag återfick självförtroendet efter att ha lyckats avklara övningen i Kedjemetoden på två försök. Det kändes som ett lyckat resultat. Även övningarna i Ryska dock- och Cicerometoden gick bra. Den förstnämnda avklarade jag på 3 försök och den sistnämnda på 2 försök. Jag hade heller inga problem med den alfanumeriska koden. Lärde mig den rätt snabbt och sedan var det bara att mala på med övningarna. Jag behövde bara tjuvkika två gånger på mappningen mellan siffror och konsonantkombination.

Jag gillade dock inte Fria associationsmetoden. Första fattade jag inte riktigt vad det gick ut på. Sen när jag väl trodde mig förstå hur man skulle gå tillväga och när jag väl var klar med övningen så insåg jag att jag hade gjort den helt fel. Tydligen skulle associationsbilderna ha en tydlig koppling till varandra. Och när man väl hade memorerat den och parat ihop dem med objekt, som man ville minnas, så kunde man rabbla upp dessa objekt i rätt ordning. Så, bortsett från inledningsövningen, så gick denna metod klart sämst för mig.

Med facit i hand så är jag imponerad över hur lätt det var att komma ihåg föremål med dessa metoder och kan lugnt säga att jag har fått blodad tand. Så nu är all min eventuella skepsis gentemot denna kurs som bortblåst. Så nu ser jag framemot nästa lektion :)
Post Reply