Andreas Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Då var man igång!

Börjar skriva min journal efter jag gjort klart lektion 3.
Sammanfattningsvis har det gått såhär:

Lektion 1
Tid 2:10h
Detta var väldigt lärorikt, verkligen ett nytt sätt att tänka för mig. Vilket gjorde att jag kunde märka resultat direkt i övningarna. Även fast det var krävande så förstår jag varför detta måste göras så grundligt, bara positivt att säga om den första lektionen. Hade svårast för fria associationsmetoden.

Lektion 2:
Tid 1:40h
Detta var kanonbra med lite repetition från lektion nr 1 men det var inte för mkt heller.
Hade lite problem med att sätta första ordet i både kedjemetoden och den ryska dockmetoden men när jag fick tjuvkika så fick jag in alla på en gång. Försökte efter lite coachning att se det första objektet framför mig direkt och det har funkat bra.
Sifferkoderna har jag LITE koll på sen innan då jag läst "vägen till mästarminne" men gjorde enligt alla instruktioner ändå och det gav att det satt bättre och redan på andra försöket i övning 6 kunde jag memorera 40 siffror på rad med bara den sista siffran som fel. Gissar att det berodde på att jag blev för exalterad å tappade fokus när jag insåg vad som precis hände! :D Så här mycket siffror på rad kunde jag inte memorera förra veckan iaf.

Lektion 3:
Tid 2:20h
Det blir svårare nu kan jag börja med att säga iaf för mig som tyckt att de 2 första lektionerna gått "hyfsat" smärtfritt!

Övning 1: Resultat 25/29
Rätt på första utan siffror sen 28/29 med siffror.
Denna kändes mäktig i början för de var så många ord att komma ihåg men tkr det var en bra träning. :D

Övning 2: Resultat 14/14.
Denna var rolig även fast det tog tid att vänja sig vid tanken att dessa abstrakta ord skulle bli bilder. Fick googla 2 st för jag grubblade på det för länge (avundsjuka & problem). Någon som kanske har bättre bilder att rekommendera än de första som kom upp på google?

Övning 3: Resultat 10/12
Även denna var rolig men också tidskrävande men lite snabbare än övningen innan.

Övning 4: Resultat 11/17
Vid första försöket, först tappade jag 5 st bilder helt när jag skrev ner allt så gjorde om försöket:
Andra försöket resultat 16/17: Denna var svår tkr jag och tog lite mer tid än föregående övningar. Det var ovant att minnas ord som inte finns, även fast ordningen i huvudet blev rätt andra gången.

Övning 5: Resultat 21/27
Denna var verkligen tidskrävande för jag var absolut inte van med detta tankesätt. Det var svårt att komma ihåg vilka konsonanter som användes i ordet. Ordningen börjar jag mer och mer vänja mig vid.

Övning 6:
Första försöket blev resultatet 16/26 så kände att jag var tvungen å göra om den för att få mer träning. Helt klart den svåraste idag. Det var tidskrävande att komma på de olika objekten så det kunde passa bra in i övningen. Svårt att även komma ihåg ordningen när det blandades vokaler å konsonanter, när jag hade "börjat" vänja mig vid bara konsonanter i förra övningen. Andra försöket gick bättre med resultatet 21/26, kom ihåg ordningen bättre där men de fel som var 1 bokstav på varje bokstavsserie. Kändes väldigt mäktigt när jag kollade igenom alla bokstavsserier men det gick iaf! :D

Övning 9:
Första försöket gjorde det väldigt snabbt (Cicero metoden), missade ett par saker i rummet å gav mig där med 15/20.
Gjorde det igen lika snabbt å fick 19/20 när jag rättat och använt mig av alla saker.

Antar att detta är normala svårigheter såhär i början men jag är riktigt pepp på att fortsätta!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion nr 4.
Tid: 1:45h

Måste börja med å att jag handlade igår utan inköpslista (använde Ribbings cykel till detta). Listan låg i fickan men jag tittade inte på den förens jag kom hem. Hade bara missat paprika av 30 varor. Jag var toknöjd och paprikan kunde jag va utan i det läget! :D

Övning 1:
Gick inte så fort som jag hade hoppas men 27/30 när jag väl rättade. Hoppas kunna snabba upp tempot snart!

Övning 2.
Samma problem som förra lektionen, svårt att skapa bilder av dessa abstrakta bilder till rena objekt, någon som har nått tips hur man underlättar? Det tog tid idag också iaf iaf och när jag väl rättade blev det 13/19. Bra träning dock!

Övning 3:
Välbekant information: Denna gick fort och som när det går bra är det alltid roligt! 11/12! :D

Övning 4:
Denna var klurig tycker jag, nästan rättstavade ord var svårt å få exakt. Kunde koppla bilderna men det tog tid och få fram stavelsen. Hoppas även kunna öka tempot här. 16/20

Övning 5:
Att skapa ord från stavelser, detta var roligt tkr jag. Mkt hjärngympa. Även fast det gick mindre bra och rättså långsamt fick jag iaf in 10/15! Hoppas även här kunna speeda upp i framtiden!

Övning 9:
Reslutat: 26/30
Nya siffror 21-30 och lite trött i huvudet gjorde att de 4 sista sifferkoderna inte kunde hitta tillbaka!

Fortsätter å memorera sifferkoderna med kort tills det är dags för lektion nr5!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 5.
Tid 1.40h

Övning 1: När jag läste igenom uppgiften och såg att det var 71 olika saker och former jag skulle komma ihåg tänkte jag ALDRIG, detta kommer ta mer än 2h.

Memorerade dessa kanske lite väl mkt längre än 6 sekunder per bild men jag känner själv att det går fortare för varje övning så får väl va nöjd med det iaf. Koncentrationen är inte 100% under hela memoreringsprocessen och det stjäl väldigt mkt tid märker jag. Är kanske naturligt? Men jag försöker tänka på att hålla tiden nere precis och ha några mer fel som jag pratat med Mattias om.

Första återkallandet blandade jag ihop massa. Men jag tog tid på mig att fundera ut vad som skulle sitta var. Jag har ingen koll på om återkallandet också ska gå fort? Jag tog iaf tid på mig första gången och gick igenom hela övningen 2 ggr och fyllde på mer innan jag tillslut tittade på facit. Jag iaf 56/71 på första försöket.
Trodde jag skulle ha max 30 när jag kollade på uppgiften gången så jag var imponerad över mig själv! :D
Andra försöket tänkte jag på hastigheten och båda de gångarna kunde jag reparera alla felen inom några minuter å sen återkalla det fort oxå. Andra försöket: 69/71 och sen 3dje försöket 71/71 :D

Väldigt rolig och givande övning som visar kvitto på att man lärt sig grunderna till de olika minnesteknikerna :)

Övning 5
Fokuserade nu bara på att göra det fort och fick 17/20 rätt så siffrorna börjar sitta nu!

Kortleken med alla siffror på är kanon och tränar ett par ggr om dagen med de, igår snittade jag 30 siffror på 45 sekunder! 1,5sek per kort så det går framåt! 10 nya siffror att lägga till i kortleken idag!

Någon annan som också är i krokarna av antal lektioner som jag?

Ha det! / Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 6 (del 1)
Tid 1.20 h

Måndag och mycket att göra på jobbet idag. Kom hem sent och var extremt trött i skallen. Men har gett mig fan på att jag ska klara detta så gav mig på lektion 6 men blev störd av telefonsamtal ett gäng gånger som inte kunde undvikas.
Jag började och göra 10 nya Cicero-bilder med underliggande stödbilder. Detta gick hyfsat fort då jag försöker hela tiden tänka på tiden. Fick ett bra och stabilt återkopplande av dessa. Kände mig nöjd!
Började koppla dessa stödbilder till landskap och städer. Detta tog tid för huvudet hänger inte med idag. Fick iaf ordning på allt tillslut men lite envishet! Jag gjorde dessa och började träna på sifferkoderna men då kände jag att jag inte orkade mer.

Jag lägger ner för idag och har iaf gått genom korten, imorgon och onsdag jobbar jag sent så då kommer jag inte hinna med en hel lektion. Imorgon gör jag klart uppgift 4-5-6 med sifferkoderna och memorerar landskap och städernas ordning lite båda dagarna tills det är torsdag och jag kan köra en hel lektion igen!

God natt!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 6 (Del 2)
Tid 0.40h

Idag gjorde jag klart uppgift 4-5-6 med sifferkoderna och repeterade landskap och städernas ordning igen.

Hur gick det då. Landskapen & städerna satt inte så bra idag, var tvungen att tjuvkika en hel del, blev lite stressad av att jag inte kunde å sen låste de sig. Kanske naturligt för en tävlingsmänniska som vill ha alla rätt jämnt :D Men cicero bilderna och stödbilderna satt iaf bra. Ska öva in landskapen å städerna imorgon igen.

Memorera tabellen gjorde jag enbart på snabbhet, gick väldigt fort och det resulterade i att jag fick kolla vad många av sifferkoderna betydde igen. Jag fick på så vis upp farten och kunde hålla mig koncentrerad på uppgiften. När jag skulle återkoppla fick jag 45/50 rätt. Det fel var en i mitten som jag blandade ihop och 4 i rad på slutet.

Måste öva mer på sifferkoderna annars är jag hyfsat nöjd med tanke på att jag fått upp farten som Mattias nämnt var viktigt samt att jag även idag är helt slut i skallen!

Ska försöka hålla lektionerna till en dag ist för att dela upp de. Men de var värt å pröva! :)

Ha det!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 7
Tid strax över 2h.

Övning 1. 27/40 på första försöket. Siffrorna börjar sitta bättre på grund av denna övning. Kändes lite tyngre att börja med minneslektionen idag. Kanske trött i skallen fortfarande?
Andra försöket. 34/40 så gick bättre.

Övning 2: 10/20 på första försöket, reparerade rätt fort å sen blev det 18/20.

Övning 3: tresiffriga tal. Gick rätt långsamt att göra denna men fick tillslut 17/20 rätt så rätt nöjd. kunde ha ökat farten lite mer.

Övning 4: Denna var svår å tog mest tid. Första försöket fick jag kolossalt mycket fel, satt en stund och reparerade och fick då 15/20. Denna var svår och allt som e svårt e jobbigt ;) Men håller humöret uppe!

Övning 5: Efter lite nederlag i övning 4 fick övning 5 på endast ett par minuter och fick 30/30 på första försöket! Blev råpepp på nästa lektion tack vare detta :D

Korten övar jag så gott jag hinner. Tycker det är fortfarande att komma ihåg de som rinnande vatten. Blir oftast så att när jag tänker på ett kort jag e osäker på så "stannar" jag upp där å sen blir det svårt att få tillbaka koncentrationen sådär flytande igen tills de kommer 2-3 kort på raken som sitter i ryggraden. Nått bra tips där?

Extra övningen ska jag försöka göra när jag hinner, den verkade rätt rolig å bra om man har lite problem med siffrorna som jag har!

Ha de bäst! / Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 8
Tid 1:40h

Detta gick helt okej tkr jag. Kändes som mycket träning av föregående lektioner vilket jag tkr var bra. Sista övningen var roligast då de var dags å sätta lite kunskaper på prov även fast de inte gick så bra för min del då jag försökte göra det med hastighet ist för säkerhet. Vilket jag försökte med alla övningar idag.
Räknade uppåt från 1001 ist för att säga till mig själv var det var i min huvud. Detta var lite knepigt i början men väldigt skönt när man kom in i det!
Såhär gick det för mig iaf:
Övning 4
Försök 1: 31/40
Försök 2: 40/40
Övning 5
Baklänges 40/40 direkt! woho! :D
Övning 6
Försök 1: 29/40
Försök 2: 39/40
Försök 3: 40/40 (Baklänges)
Övning 10: 13/20
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 9
Tid 1:40h

Detta med returmetoden tycker jag var en rolig övning. Svårt att få till det bra tkr jag. Men kul med nått lite nytt.
Idag tkr jag inte det gick så bra för mig. Kändes som jag borde ha presterat bättre. Tävlingmänniska som man är vill man ha många rätt eller helst alla men men :D Fortsätter att ha hastigheten och räkna 1001,1002,1003 i fokus när jag skapar kopplingarna.
Det som gick sämre idag var att jag hade svårt att minnas kopplingarna i slutet på minneskedjan och det som gick bra är att jag kom ihåg 43 av 60 blandade random siffror, det kunde jag inte återkoppla alls innan denna kurs! När jag tänker på det blir jag iaf lite gladare :D

När jag skulle återkoppla så blandade jag ihop från övning 2, alltså om jag skulle återkoppla nr7 i övning 3 så kom det automatiskt upp en bok från de i övning 2 jag gjorde. Någon som har liknande problem? Varför blir det såhär? Tar ni en pause mellan övningarna? Verkade inte direkt som jag hade "raderat" förra övningen.

Såhär gick det iaf idag.
Övning 1: 21/25
Övning 2: 43/60
Övning 3: 31/45

Ser iaf fram emot nästa lektion! :)

Vi hörs ha det!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 10
Tid 1:50h

Tid 1:50h

Väldigt bra att få börja med att öva in sifferkoderna, detta gjorde att när man var peppad å inte alls speciellt slut i huvudet kunde koncentrera sig på att sätta siffrorna i 2 min vilket gör att de sitter bättre än när man tog dom på slutet. Sifferkoderna sitter lite halvdåligt till och från och de gjorde ju en del trubbel idag så fick tjuvkika lite idag och de gjorde att de gick såhär i övningen.

Försök 1: 38/60
Försök 2: 58/60
Försök 3: 60/60

Gick bättre idag än igår och det känns skitbra och peppen gick upp till 100% igen!
Ska försöka lägga ner lite tid på att lära mig sifferkoderna perfekt när jag har rent huvud och sitta 2 min med varje kort. Det var ett bra sätt att lära sig dessa sifferkoder tkr jag.

Må gott! / Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 11
Tid: strax över 2h

Såhär såg delen av min fredagskväll ut!

Inte så mycket att kommentera. Struntade helt denna gång i att ha alla rätt utan bara slappnade av och gjorde uppgiften. Detta är något jag fokuserat väldigt mycket på innan och efter varje lektion att ha alla rätt hela tiden. Men efter lite snacka med Mattias så insåg jag att detta måste jag sluta med. Det gjorde jag å tänkte att de får gå som de går. Såg väldigt mastigt ut med 100 st siffror och nånstans vid 50-60 blev jag rätt trött å tyckte de var lite segt men kämpa på iaf.

Det gick bra och när jag bara slappnade av och då gick det faktiskt mycket bättre, tankarna kunde helt fokusera på uppgiften istället för resultatet.

Resultat:
77/99
96/99
99/99

Ha det/ Andreas
Post Reply