Tims GMS-journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
timwhite

Tims GMS-journal

Post by timwhite »

Hej!

Detta är min träningsjournal som jag kommer skriva i för att öka mina chanser till bättre resultat från min Mind Academy utbildning (som de ju rekommenderat :) ). Har ingen aning om någon kommer skriva svar/kommentarer eller inte och det tror jag inte är det viktigaste för att öka mitt resultat, utan snarare att jag reflekterar över varje lektion. Svar/kommentarer är såklart väldigt varmt välkomna och jag hoppas det här hjälper mig bli aktiv på forumet och öka mina chanser till kontakt med andra GMS:are!

Metod: Satsar på att göra en lektion om dagen (realistiskt blir det nog 4-5 i veckan) och minst 3 i veckan. Jag är väldigt ambitiös och motiverad och försöker hitta balans i övandet så det inte blir för överväldigande för mig. Övande i vardagen med t.ex kortlek och visualisering av mitt egna Superminne är viktigt.

Huvudmålet: målet med att ha ett Superminne för mig är att kunna prestera bättre på Högskoleprovet för att komma in på Läkarlinjen och klara utbildningen utan samma ansträngning som andra dödliga! För övrigt är jag väldigt intresserad av allt här i livet och älskar att lära mig ny information/fakta om i princip allt, men särskilt om människan, kroppen, hjärnan och vår prestation förmåga; både i idrottsliga och mentala sammanhang. Och hur kul och coolt är det inte att vara ett levande uppslagsverk?! Har höga förväntningar, på mig själv och kursen:

Hittills genomfört 4 lektioner på 4 dagar, vilket var lite överväldigande! Har tidigare läst lite om annan minnesträning från Oddbjorn By och Joshua Foer (Walking with Einstein) och GMS är klart annorlunda. Det var svårt för mig i början att vänja mig om, men nu går det bättre och bilderna är mer stilla och inte lika livliga och ljudliga som i början. Går snabbare också att göra kopplingar. Har insett att göra kopplingar snabbt och hellre göra om kopplingar som blir fel är det viktiga. Mattias ger otroligt bra feedback och support, vilket jag märkte först idag (visste inte hur man såg svaren på frågorna så det var nog som att prata med en vägg för honom :) ).

Tar en paus dag från lektioner och övar på kort och läser teori. Om någon kan svara på denna frågan blir jag tacksam: kan man göra några övningar av en lektion, pausa i några timmar och komma tillbaka och göra resten senare? eller ska man göra allt i ett svep?

/Tim (18/1-15)
wyzec

Re: Tims GMS-journal

Post by wyzec »

Är själv på lektion 13 och bara undantagsvis hunnit med en lektion vid ett tillfälle (osäker om jag någonsin gjort detta faktiskt då jag tyvärr dragit ut på det). Har inte upplevt några problem med att dela upp och ta övningarna vid olika tillfällen - inte heller olika dagar. Däremot bör man avsluta en övning under en och samma dag för att slippa starta om den då man tappar kopplingar till nästa dag - och på sikt även riskerar att börja fixera information (fast då får man hålla på ett tag). Någon enstaka övning har jag sett är disponerad på sådant sätt att övningarna 'hänger ihop' men aldrig att lektionsgenomförandet skulle bli svårare av detta.

Välkommen hit och fortsatt lycka till med träningen!

/Henrik
timwhite

Re: Tims GMS-journal

Post by timwhite »

Okej, tack för bra svar Henrik! Ska börja lektion 5 nu, skriver antagligen av mig efteråt.

Lycka till med din träning!

/Tim
Post Reply