Peters journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
petnei
Posts: 1
Joined: Mon 12 Jan 2015, 11:33

Peters journal

Post by petnei »

2015-01-12
Lektion 1:
Lektionen tog 1h 53min att genomföra. Häftig upplevelse att redan efter lektion 1 kunna memorera 25 ord på mindre än tio minuter och sen återkalla dem korrekt och i rätt ordning. Inte riktigt vad jag förväntade mig. :shock:
Hade väsentligt mycket lättare att memorera snabbt med "ryska dock"-metoden än med någon av de andra. Tänket att visualisera en bild och sen zooma in på en detalj där jag hittade nästa bild tilltalade mig. Det funkade dock väldigt bra även med övriga metoder, trots att det tog längre tid att memorera med dessa.

Avslutningen med lite "old school"-inläsning av de alfanumeriska koderna var inte så kul, men jag inser behovet för att kunna dra nytta av metoderna fullt ut.

Väldigt pepp på att fortsätta nu... ;)

Har en ambition att göra 3-4 lektioner i veckan. Självklart lite beroende av vad som händer i övriga världen.

2015-01-13
Lektion 2:
Lektionen tog 1h 23min, idag kom jag ihåg att pausa klockan när jag läste instruktioner och pausade lite. :)
Imponerad av att det gick så snabbt att memorera in de 25 orden i de två första övningarna.
Och att stödbilderna satt där. Gäller tydligen att hitta an naturlig koppling i associationskedjan för att få lite flyt.
Cicero-metodens stödbilder är väldigt lätta att återkalla då det bara är att promenera runt i huset i tanken.
Att man inte får lära sig det här i skolan, då hade studierna varit så otroligt mycket lättare.

Ännu lite klassisk inläsning av figurkoder avslutade lektionen. Nyttig repetition av de alfanumeriska koderna.

Kul! :D
Post Reply