Emmas journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
emmalotta
Posts: 5
Joined: Sat 13 Dec 2014, 22:27

Emmas journal

Post by emmalotta »

Så var jag igång! Två lektioner gjorda, 58 kvar..

Några reflektioner än så länge:
Första lektionen tog ganska precis 2 timmar inklusive läsning. Var helt slut i huvudet efteråt, men så var det några år sedan jag pluggade sist och kunde fokusera så länge utan men :)
Andra lektionen två dagar senare kändes lättare, men så var det mest upprepning/befästning från lektion ett. Det var skönt.

Kedjemetoden känns trygg och cicerometoden väldigt lättsam.
Ryska dockmetoden är däremot ruskigt jobbig, jag zoomar in och ut och känner mig åksjuk (ja, på riktigt åksjuk!) efter bara några stycken kopplingar! Jag måste också fokusera mycket för att hålla kvar storleksskillnaden mellan bilderna...
Den fria associationsövningen är lurig, det var nästan lika svårt att komma ihåg stödbilderna jag precis skapat, som själva objekten jag skulle memorera, och att dessutom få dom i rätt ordning var inte lätt.

Funderar på om objekten måste se likadana ut i dess båda kopplingar (kedje- och dockmetoden).. om tex en Bokhylla har en Bok stående till höger om sig, kan boken sedan ligga ner med TV:n ovanpå sig i nästa koppling?

Alfanumeriska koden kunde jag ganska bra sedan innan. Har nu testat lite olika iPhoneappar (gratis) för denna inlärning och fastnade för FlashcardElite. Där kan man ha bilder också, annars gillar jag Quizlet bäst av dom jag hittade. Har kommit till 50, men det är bara dom på 0,1 och 3 som sitter bra. Där det finns fler bokstäver att välja på som startbokstav stannar jag ofta alldeles för länge! Men det löser sig nog, det är ju en lättsam träning att göra lite då och då under dagen.
emmalotta
Posts: 5
Joined: Sat 13 Dec 2014, 22:27

Re: Emmas journal

Post by emmalotta »

Lektion 3 var jobbig och lärorik, delade upp den på tre tillfällen! Märkte att jag tar alldeles för lång tid på mig att skapa egna ord och bilder av sådant som inte är självklart.

Lektion 4 gick ganska snabbt, symboliseringstekniken var lättare nu när jag insett att symboliken inte behöver vara självklar för någon annan än mig, just nu! Välbekant information-övningen var svår, här slutade det med att jag ibland använde ordens bokstäver istället innebörden då flertalet begrepp är relativt obekanta för mig.

Övning 4 var svårast, råkade dessutom använda kedjetekniken först, men med tanke på att dock-tekniken är den jag tycker är svårast gav jag mig på den också, med sämre resultat vid första återkallandet.. det var kanske dumt att blanda ihop dom.

Måste även jobba på att snabba upp kopplandet.. 6 sekunder känns ouppnåligt för vissa kopplingar, medan vissa sitter innan jag ens visualiserat dom!
emmalotta
Posts: 5
Joined: Sat 13 Dec 2014, 22:27

Re: Emmas journal

Post by emmalotta »

Och ännu ett inlägg.. lektion 5 gjord, med blandade känslor.

Höll ca 6 sekunder per koppling för de 71 objekten som skulle memoreras, vilket resulterade i att jag kom ihåg 37 när jag skulle återkalla.. kändes ju inte jättebra, men jag kunde inte plocka upp något senare i en kedja när jag väl tappat en koppling, då jag inte var säker på att det tillhörde rätt cicerobild..

Repeterade memoreringen, på kanske en fjärdedel av tiden och kom då ihåg alltihop utan problem vid återkallandet. Ganska mäktigt egentligen :D
emmalotta
Posts: 5
Joined: Sat 13 Dec 2014, 22:27

Re: Emmas journal

Post by emmalotta »

lektion 6,7 och 8 var lite uppochner, jag försöker hålla uppe tempot och kommer då ihåg drygt hälften vid första memoreringen, det känns ju inget vidare. Efter ytterligare en memorering/lucklagning på kanske en tredjedel av tiden sitter alla (med något undantag ibland..).

Övning 4 i lektion 7 handlade om att bryta ner ord i delar och omvandla till associationer. Jag struntade i tiden och hade som mål att över huvud taget klara övningen. Det var riktigt jobbigt och först efter en halvtimme och tre memoreringar (varav den första tog en kvart...) satt det.

MEN, i lektion 8 kom dom instruktioner som jag hade behövt (och kanske fått men glömt bort?) och jag överraskade mig själv med att ha alla rätt på första försöket på båda associationsövningarna! Så värst lång tid tog dom inte heller, men jag misstänker att jag var en bit bort från 6sekunder på en del bilder.
Post Reply