dreamqueens journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
dreamqueen

dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Fick se boken medan jag väntade på att få svar på fråga om en annan bok i bokaffären. Köpte den och tänkte en bit in i boken, undrar om Mattias coachar mot betalning? Googla. Hittade kursen. Funderade nån dag. Jag inser att jag har för mycket som jag vill göra för att det ska bli gjort på egen hand med boken som stöd. Jag blir lätt splittrad. Så att mer förbinda sig och gå en kurs passar mig. Anmälde mig.
Jag hade en period av utmattningssyndrom och har fått för mig att jag därför inte kan minnas (och det finns väl viss sanning i det), men jag kan inte tänka mig att det skulle vara omöjligt att öva upp igen och långt förbi den nivå jag var innan.

Började i går med lektion 1 övning 1 och det sket sig. Men i dag (och morgonen är ju min tid för koncentration) så har jag ägnat mer tid åt att läsa instruktionerna i lugnt tempo. Har då kommit fram till att jag nog inte kan göra en lektion varje dag, men jag ska försöka lägga totalt två timmar per veckodag åt projektet som helhet. Då jag läser långsamt (koncentrationsbrist) så har jag ägnat dagen åt att läsa instruktioner. I morgon, träning från scratch igen.
Jag är pepp som fasen nu.
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: dreamqueens journal

Post by Mattias »

Hej och varmt välkommen Dreamqueen!

Mitt viktigaste tips till dig är att inte stressa upp dig över de inledande resultaten och studietakten. Gör upp ett schema med den tiden du har möjlighet att träna, så kör du på under den tiden och avslutar när tiden är ute. Det gör inget om det är mitt i en lektion. Och sedan plocka upp där du slutade nästa träningstillfälle.

Stort lycka till! :)
/Mattias
dreamqueen

Post by dreamqueen »

Tack!

Nej, jag tänkte precis så, ta det coolt. Ja, det kommer att passa mig att köra en viss tid och ta lektionerna i etapper om det behövs. Men jag förväntar mig också att så småningom komma in i det och snabbare koppla hur uppgiften ska lösas, då det ju bygger på varandra. Det blir bra det här. Envishet är ibland en bra egenskap :P
/Suzanne
dreamqueen

Post by dreamqueen »

Dag 2 I dag gick det bättre. Idag hade jag ju kanske tre till sex fel på listorna att komma ihåg. Men jag märker att det är svårt att hålla fokus på en sammansatt bild i 6 j-la sekunder. Hrmf. Jag visste inte att hjärnan ville hålla på med så mycket annat under ynka sex sekunder. Men den fogar sig nog :) Det går inte fort, men det går framåt och jag har i dag kunnat lagt mina planerad två timmar. Det känns bra det. Jag ska försöka leka fram det här. Men jag får brottas lite med mitt pedantiska sinne som också gör att jag, om jag inte tänker till, tar det på för stort allvar.
Framåt, framåt.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Kanon, helt rätt tänkt! Bort med det där pedantiska, det hjälper dig inte här. ;) Envisheten däremot, den är guld värd!
/Mattias
dreamqueen

Post by dreamqueen »

Dag 3 Har kommit in på lektion 2. Mera listor. Ja, men det var väl bra, kände mig inte klar. Går inte bättre. Får inte så många rätt. Mina bilder vill absolut inte hålla sig still och de vill gärna låta och flaxa omkring. Jo då, de är färgglada, rätt detaljerade och i 3D, men de är som amöbor. De förändras hela tiden. Jag försöker verkligen hålla tiden och tycker när jag memorerar att jag ser det tydligt. Vid återkallande ser jag det inte alls. Svårast är så klart första. Lite frustrerande är det.

Att lära in siffrornas koder i lektion ett kändes lätt. Bekant och tryggt, traggla utantillinlärning. Kändes riktigt upplyftande jämfört med att försöka komma ihåg listor med ord.
wyzec

Post by wyzec »

Hej Suzanne,

kan ju inte låta bli att läsa andras framsteg här och känna igen mig. Mina bilder ville i början inte heller vara stilla, de ville framförallt rotera runt för mig. Kör de mentala teknikövningarna, http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik, särskilt bildstabiliseringsträningen. Själv har jag på sistone kört de fem första i listan inför varje träningssession men har smått börjat testa på 'Minnesaktivering' också efter sedda avsnitt ur en serie jag följer.

Bilderna BLIR stabila tids nog.

/Henrik
dreamqueen

Post by dreamqueen »

Jag kan tänka mig att man känner igen sig. Det låter ju betryggande (även om man vill vara unik ;) )
Ja, rotera ja. Men jag tror att det är för att min hjärna stolt vill visa: "kolla, den är i 3D". :)
Jag ska verkligen kolla på teknikövningarna. Tack för tipset. Eftersom det verkar som att det efter ett tag går lättare för de flesta så försöker jag lita på att mina bilder också blir stabila efter hand.
Tack för respons.
/Suzanne
dreamqueen

Post by dreamqueen »

Dag 4 I dag tyckte jag ändå att det gick bättre. Kanske lite fusk för jag fortsatte mitt i en övning där jag fick bryta i går, så lite repetition blev det. Men det förde med sig att självförtroendet stärktes lite och jag tror det var därför som resten av dagens övningar gick bättre. Läste i nåt forum att för att hålla uppe tempot skulle man klappa sig på låret medan man visualiserar bilderna. Provade det. En klapp per sekund ungefär och räknar samtidigt för att inte visualisera för länge (2+2+6). Det var väldigt bra. Det fick koncentrationen att skärpas och hjärnan fick fler uppgifter att lösa så den hann inte bli uttråkad och rymma ut på egna äventyr. Visualisera, räkna, klappa, hålla takten. Oj, oj :)
dreamqueen

Post by dreamqueen »

Dag 5 Idag har jag gjort klart lektion 2. Japp, tid tar det. Betydligt mer än 2 timmar för en lektion. Men det står att det inte är inkluderat läsning av texter och förklaringar. Jag har inte mätt men jag tror inte att jag lägger mer än två timmar på själva studerandet. Men jag läser i Superminnets hemligheter när det står att jag ska det och jag läser instruktionerna noga. Då hinner jag inte en hel lektion på två timmar. Och mitt liv är just nu sånt att två timmar per dag är verkligen smärtgränsen för hur mycket tid jag kan lägga på det här. Men jag tänker att även om jag inte övar exakt som är önskvärt så är det bättre än att inte öva alls. Men jag är noga med att försöka hålla tempot uppe på själva memoreringsövningarna. Och som jag skrivit innan, jag försöker lita på att ta till mig förklarande texter kommer att gå fortare efter hand, för principen är ofta ändå den samma för ämnen man studerar och när jag kommer in i vad det handlar om går det fortare.

Minnas siffror går bra tycker jag och jag hade inte jättesvårt att koppla siffran till en figurkod. Men av nån anledning så var det svårare att få val och räv att sitta. Vad är det med de två? De vill inte materialisera sig för min inre blick.
Jag tycker det är lättare att minnas siffran/figurkoden om jag utsätter saker för nåt. Tex Cicerometoden. Om jag ska komma ihåg 01 på min krok för handdukar i badrummet så är det bäst om kroken sticker in ordentligt i näsan så att det ser ut att göra ont. Mycket svårare att komma ihåg 01 på en slät garderobsdörr tex. 06 kommer jag alltid ihåg. Så himla lätt att föreställa sig yxa klyva sak våldsamt. :mrgreen:
Post Reply