Henriks Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Henriks Journal

Post by Henrikb »

Halkade in på denna kurs efter att ha läst Vägen till Mästarminne. Efter en tids tragglande med övningar från boken hemma i soffan bestämde jag mig för att ge kursen ett försök istället.

Hade nog hjälp av att jag läst boken på de två första lektionerna men sen blev det genast svårare.

Lektion 1: (tid 2 timmer med all läsning inkluderad.) Kändes bra, taggad att gå vidare.

Lektion 2: Lite repetition från första övningen, kändes bra även om jag gjort några övningar från boken, var detta annorlunda när man var under tidspress. Även här hade jag hjälp av att jag läst boken innan och klarade av denna lektion på en timme. Eller jag är nog uppe på 1,30min nu efter att jag skivig journal och läst i forumet.

Har övat på figurkoderna och kan alla 0-99 figurkoder dock inte på reflexnivå. Laddade ner och testade appen Memshaper. Klarar ungefär 75procent när den är inställda på 2 sek.

Lektion 3: Tuff, Mycket svårare övningar. Tyckte övning 4 gick helt ok men övning 5 och 6 fick jag kämpa med. Drog över tiden med 30 minuter även fast jag pausade mellan övningarna så inte tiden gick när jag läste och förberedde för nästa övning. Sen eftersom jag redan pluggat in figurkoderna var de sista övningarna lätta och tog inte mycket tid alls. Så summa summarum drog jag över ordentligt på tiden. Bättring tills nästa gång.
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Vet inte om det har att göra med att jag läste det här på forumet eller inte, men jag verkar också vara en av dem som har börjat drömma en massa sedan jag startade kursen. Kan detta vara täcken på att man inte använde hjärnan särskilt mycket innan? Har inte drömt så har mycket på flera år :) .

Lektion 4: Kändes mycket bättre, klarade tidsramen denna gång. :D
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Fortsätter att drömma!!

Lektion 5: Nu börjar övningarna bli lite mer spännande. Klarar inte övningarna till 100% på första försöket men under denna lektion räckte det med en kort repetition för att sedan få alla rätt. Känns som det tar sig. Klarade tidsramen denna gång. :D
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Henriks Journal

Post by wrox88 »

Ser ut som att du hanterar intensitets modulen riktigt bra! För mig var det chockerande i början trots att ha läst böckerna.

Jag gissar på att ditt drömmande har att göra med ett förhöjt medvetande. Höjer du det ett snäpp till så med lite tur så fixar du en klardröm!
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

So far so good!

Det känns faktiskt förvånansvärt bra, men jag spenderade faktiskt en del tid med övningarna i boken. Tror jag tragglade på hemma för mig själv i närmare två veckor innan jag bestämde mig för att starta kursen istället.
Ganska kul att komma ihåg vad man drömmer om nätterna men jag måste medge att jag aldrig hört talas om en klardröm, vad är det?

Lektion 6: Tog mig ungefär 1 ½ timme att memorera och återkalla 90% av landskapen och städerna. Repeterade felen så nu är det väl bara att repetera hela övningen under kvällen så informationen fastnar.

Roligt att faktiskt göra övningar som man kan har användning för, måste medge att svensk landskaps geografi inte var mitt starkaste ämne i skolan. Men bättre 10 år för sent än aldrig. :D
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Tar en paus idag från lektionerna. Passade dock på att bläddra igenom gårdagens landskaps övning och märkte till min förtvivlan att ett par kopplingar saknades. Spenderade lite tid på att fixa till det. Sen tog jag mig tid att memorera Europas länder och huvudstäder. Började egentligen med det redan när jag läste boken (vägen till mästarminne) men har inte repeterat på någon vecka. Så även här saknade jag en del kopplingar.
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Försökte jobba med memorerings hastighet under denna lektion med något blandat resultat. Blev dock positivt överraskad på övning 6 då man ska koppla ihop slumpade ord med kedjemetoden. Tjänades som jag sprang igenom övningen och spenderade bara några få sekunder på varje koppling innan jag hoppade till nästa. Och resultatet var faktiskt över förväntan långt ifrån alla rätt men fler rätt en jag vågat hoppats på :D !!
Så jag måste medge att jag är ganska nöjd med denna lektion.
wrox88
Posts: 54
Joined: Mon 03 Feb 2014, 15:49

Re: Henriks Journal

Post by wrox88 »

En klardröm är när du väcker hjärnans centrum för medvetande mitt under en dröm. Effekten är precis lika stark som om jag nu skulle säga till dig: du drömmer. Allt ser likadant ut, känns likadant och du är lika medveten. Fascinerande ämne och upplevelse!
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Låter intressant då får det bli ett mål att uppleva det. Ska läsa på ämnet lite, tack för inlägget. Om jag har turen att uppleva det lovar jag o skriva om det!
Drömmarna har fortsatt i allé fall kommer alltid ihåg vad jag drömt natten innan, nu sen jag startade kursen. :P

Lektion 8:
Fokuserade på memoreringshastigheten under denna lektion.
Testade även koncentrationsövningarna, tror att de kommer komma till nytta framöver.
Återkallande Europas länder och dess huvudstäder idag med bara ett par fel, men landskapen sitter fortfarande till 100 procent.

Lektion 9:
Gillar starkt returmetoden. Försökte jobba med hastigheten under denna lektion med, Memoreringen i övning tre skulle ha tagit 7.5min om jag hade håligt mig till 10 sek per koppling men det tog mig 10,5 min att memorera och återkallade ca 60 procent av de 45 orden. Inte optimalt men det går ju i allé fall framåt.
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Lektion 10:
Tog bara 40 min denna gång, Hade redan pluggart in alfabetet sedan innan och figurkoderna 0 – 99 börjar sitta.

Lektion 11:
Köttar på!! Känns bättre nu en för en vecka sedan!!!

Lektion 12: Hade inte alls huvudet med mig idag, ingen koncentrations förmåga över huvud-taget. Första övningen tog över en halvtimme. Kom på mig själv tänkandes på andra saker hela tiden.
Tragglade igenom Övning 2 och 3 men gick in i en mental vägg i övning 4. Bestämde mig för att avbryta, ska försöka hinna avsluta senare i helgen.
Lite besviken men på mig själv men det gick bara inte.

Det ska bli varmt här i Perth (Australien) Idag ca 35grader :D , så jag tänkte ladda om med lite surfing så tar vi nya tag i imorgon!!
Post Reply