Henriks journal
Henriks journal
Då var man tillbaks igen. Jag valde att avbryta i höstas, och återupptar nu projektet. I min iver att göra allt så ordentligt som möjligt startar jag härmed min studiejournal.
Jag kom till lektion 12 innan avbrottet, och återerupptar på magisterns inrådan därifrån. Jag kommer dock att försöka repetera lite innan dess och har idag gjort diverse teknikövningar, lite FC-kort samt gjort om övningarna i lektion 8.
Resultat:
övning 3
26/30 framlänges
övning 5
29/30 baklänges
noterar vissa problem med att låta saker gå igenom andra saker. Samt att att lägga saker under andra saker kan bli problematiskt.
övning 6
nu är jag rejält mosig, men kör ändå, med rätt ok resultat.
24/30 framlänges
30/30
Jag kom till lektion 12 innan avbrottet, och återerupptar på magisterns inrådan därifrån. Jag kommer dock att försöka repetera lite innan dess och har idag gjort diverse teknikövningar, lite FC-kort samt gjort om övningarna i lektion 8.
Resultat:
övning 3
26/30 framlänges
övning 5
29/30 baklänges
noterar vissa problem med att låta saker gå igenom andra saker. Samt att att lägga saker under andra saker kan bli problematiskt.
övning 6
nu är jag rejält mosig, men kör ändå, med rätt ok resultat.
24/30 framlänges
30/30
Re: Henriks journal
Lektion 13 (igår)
Nu tänkte jag att det svåra skulle börja, men i stället föll det sig rätt naturligt och hemtamt. Positiva överraskningar är alltid välkomna.
Lektion 14 (idag)
Här drabbas jag närmast av en chock. Alla de där överentusiastiska människorna som vittnar på det amerikanska forumet, här får man ju en aning om vad det handlar om! Helt plötsligt får jag tillämpa allt jag lärt mig hittills, det blir konkret.
Helt klart behövs det nötas lite. Framför allt slarvar jag när jag ska koppla till fjärde nivån, och renarna och katterna flyter lite hur de vill, men jag utgår från att de kommer att landa med lite övning. Jag känner mig inte helt hemma i systemet än, och jag tror att det är den största anledningen. Annars verkar alla kopplingar finnas där.
vid memorering av kort på ciceros fickjag följande resultat:
1. 10/10 hall
2. 12/15 hall
3. 20/28 hall + kök
det största problemet är dubbelexponering på samma cicero
4 10/10 i sovrummet.
Nu tänkte jag att det svåra skulle börja, men i stället föll det sig rätt naturligt och hemtamt. Positiva överraskningar är alltid välkomna.
Lektion 14 (idag)
Här drabbas jag närmast av en chock. Alla de där överentusiastiska människorna som vittnar på det amerikanska forumet, här får man ju en aning om vad det handlar om! Helt plötsligt får jag tillämpa allt jag lärt mig hittills, det blir konkret.
Helt klart behövs det nötas lite. Framför allt slarvar jag när jag ska koppla till fjärde nivån, och renarna och katterna flyter lite hur de vill, men jag utgår från att de kommer att landa med lite övning. Jag känner mig inte helt hemma i systemet än, och jag tror att det är den största anledningen. Annars verkar alla kopplingar finnas där.
vid memorering av kort på ciceros fickjag följande resultat:
1. 10/10 hall
2. 12/15 hall
3. 20/28 hall + kök
det största problemet är dubbelexponering på samma cicero
4 10/10 i sovrummet.
Re: Henriks journal
Välkommen tillbaka till GMS-land! 
Hur känns det att vara igång igen? Någon skillnad nu från när du valde att avbryta?
Journalskrivande är bra stuff!
Jag hoppas den beryktade kursmodul-2-chocken snart infinner sig hos dig i mer än vaga aningar. Är kopplingarna från gårdagens lektion kvar idag? Har du kollat?
Kul att någon annan läser där i det amerikanska forumet! Jag tycks hamna där allt som oftast och bär i regel med mig något tänkvärt därifrån. Vi får invadera forumet med lite svensk visdom.
Hur går det med färgerna? Har färgerna vettet att infinna sig nu?
Jag följer dig med spänning!
/Sofia

Hur känns det att vara igång igen? Någon skillnad nu från när du valde att avbryta?
Journalskrivande är bra stuff!
Jag hoppas den beryktade kursmodul-2-chocken snart infinner sig hos dig i mer än vaga aningar. Är kopplingarna från gårdagens lektion kvar idag? Har du kollat?
Kul att någon annan läser där i det amerikanska forumet! Jag tycks hamna där allt som oftast och bär i regel med mig något tänkvärt därifrån. Vi får invadera forumet med lite svensk visdom.
Hur går det med färgerna? Har färgerna vettet att infinna sig nu?
Jag följer dig med spänning!
/Sofia
Re: Henriks journal
Skillnaden mot förra gången är att nu är jag mer med på tåget. Givet finns det saker att hämta in, FC-koder och kopplingar som behöver putsas på, men skillnaden är enorm.
Kopplingarna från igår sitter kvar, allihop! Och alla kopplingar från förmiddagens lektion sittar kvar nu ikväll, utom ett årtal och två telefonnummer. Och möjligheterna är...svindlande. Det känns som om jag snart kommer att kunna allting. Precis allt.
Det är väl det som är kursmodul 2 chocken.
Färgerna kom liksom smygande efter ett par teknikpass och är oftast inga problem.
Trevligt att om du följer min utveckling, det är alltid trevligt med sällskap. Jag har läst din journal fram till ett par lektioner efter där jag befinner mig, så kan jag följa dig efterhand sen.

Kopplingarna från igår sitter kvar, allihop! Och alla kopplingar från förmiddagens lektion sittar kvar nu ikväll, utom ett årtal och två telefonnummer. Och möjligheterna är...svindlande. Det känns som om jag snart kommer att kunna allting. Precis allt.

Färgerna kom liksom smygande efter ett par teknikpass och är oftast inga problem.
Trevligt att om du följer min utveckling, det är alltid trevligt med sällskap. Jag har läst din journal fram till ett par lektioner efter där jag befinner mig, så kan jag följa dig efterhand sen.

Re: Henriks journal
Det låter som om du snabbt hittat i fas igen. Har du möjlighet att påbörja nya lektioner sådär dagligen som du verkar göra så är ju det alldeles fantastiskt. Jag är avis!
Kursmodul 2-chock är ju värsta känslan. Man undrar vad som kommer sedan, efter att ha avslutat lektion 60? Inte känslor och aningar längre - utan vetskaper och insikter?
FK-kort är verkligen ett nördigt litet attribut. Jag skapade nya häromdagen - då vi fick anledning att använda dem igen i kursmodul 3. Mina gamla hade blivit illa medfarna. Och några försvunnit bort i tomma intet efter att ha rest med mig dagligen i kollektivtrafiken. De nya fick lite personlig touch. My precious. Har du vågat använda MM än?
Skönt att kopplingarna är där de ska! Du får hålla dem under sträng uppsikt!
Själv har jag inte "gjort slut" med kursmodul 2-informationen än, då jag tänkte att de skulle sitta kvar i minnet. Jag får ge dem lite uppmärksamhet då och då. Ska bli spännande att se hur bra långtidslagring fungerar.
Jag har varit dålig på att uppdatera där i min journal, tyvärr. Det händer ju saker mest hela tiden. Jag får klona mig.
Kursmodul 2-chock är ju värsta känslan. Man undrar vad som kommer sedan, efter att ha avslutat lektion 60? Inte känslor och aningar längre - utan vetskaper och insikter?
FK-kort är verkligen ett nördigt litet attribut. Jag skapade nya häromdagen - då vi fick anledning att använda dem igen i kursmodul 3. Mina gamla hade blivit illa medfarna. Och några försvunnit bort i tomma intet efter att ha rest med mig dagligen i kollektivtrafiken. De nya fick lite personlig touch. My precious. Har du vågat använda MM än?
Skönt att kopplingarna är där de ska! Du får hålla dem under sträng uppsikt!

Jag har varit dålig på att uppdatera där i min journal, tyvärr. Det händer ju saker mest hela tiden. Jag får klona mig.
Re: Henriks journal
Jag såg till att få ledigt en vecka efter nyår, inga barn och sambon bortrest. Alltså kan jag rivstarta. Utmaningen börjar på torsdag när jag ska jobba. Jag har tänkt att sätta (minst) en halv lektion om dagen.
Jag skrev ut min kortlek på i färg på fotopapper på en gång, och ångrade genast att jag inte fixade någon flott baksida. Jag menar, hur ofta gör man sin egen kortlek?
Jag har börjat med MM och man kan säga att det avslöjar svagheterna, dels kan det bli nattsvart när det gäller figurkoderna, och koncentrationen går upp och ner rätt drastiskt. Jag har bara vågat ge mig på 10 åt gången, och pendlar friskt mellan 10 och 3 rätt.
I går och i förgår satt kopplingarna som en smäck, då var jag oslagar. I dag sitter de inte alls, jag kommer aldrig att komma ihåg när Kakan fyller år. Jag ska försöka värma upp mer innan lektionerna, en liten promenad och så lite kortlek eller så. Som sagt, koncentrationen svajar.
Annars kör jag rätt mycket med kortleken, för att sätta de där jäkla koderna.
/Henrik
Jag skrev ut min kortlek på i färg på fotopapper på en gång, och ångrade genast att jag inte fixade någon flott baksida. Jag menar, hur ofta gör man sin egen kortlek?
Jag har börjat med MM och man kan säga att det avslöjar svagheterna, dels kan det bli nattsvart när det gäller figurkoderna, och koncentrationen går upp och ner rätt drastiskt. Jag har bara vågat ge mig på 10 åt gången, och pendlar friskt mellan 10 och 3 rätt.
I går och i förgår satt kopplingarna som en smäck, då var jag oslagar. I dag sitter de inte alls, jag kommer aldrig att komma ihåg när Kakan fyller år. Jag ska försöka värma upp mer innan lektionerna, en liten promenad och så lite kortlek eller så. Som sagt, koncentrationen svajar.
Annars kör jag rätt mycket med kortleken, för att sätta de där jäkla koderna.
/Henrik
Re: Henriks journal
Hinner inte skriva något riktigt journal inlägg.
Jag har just gjort lektion 18, övat på hiraganas och japanska ord, och var banne mig det roligaste jag gjort på länge! En sån kick! Känna att korvar och igelkottar bara glider på plats! Ser fram emot språkmodulen!
Däremot halkar inlärningen av FK efter, de vill aldrig bli riktigt omedelbara. De första hundra finns där, men de tar tid på sig, och går nästan alltid vägen över "tal", i st f direkt till bilder. 80 på MM kan du glömma.
Men det ordnar sig. Grymt nöjd med kursen så långt.
Jag har just gjort lektion 18, övat på hiraganas och japanska ord, och var banne mig det roligaste jag gjort på länge! En sån kick! Känna att korvar och igelkottar bara glider på plats! Ser fram emot språkmodulen!
Däremot halkar inlärningen av FK efter, de vill aldrig bli riktigt omedelbara. De första hundra finns där, men de tar tid på sig, och går nästan alltid vägen över "tal", i st f direkt till bilder. 80 på MM kan du glömma.

Men det ordnar sig. Grymt nöjd med kursen så långt.
Re: Henriks journal
Hur går det med Kakans födelsedag? Har du fått ordning på den? På vilken lektion är du nu? Hur går det med MM? Vi vill veta hur det går för dig!
Ja! Den där hiragana-lektionen var verkligen ”something”. Så fantastiskt kul! Jag gillade att få strössla in en massa ufon i mina bilder
Japanska är ju ett sådant tilltalande språk också. Har du gått in i lite formel-lycka nu också?
Språkmodulen, ja. Den fortsätter delvis på detta spår. Den ger oss bland annat förslag till hur man ursnabbt kan tanka och befästa glosor. Jag funderade på möjligheten att tenta av en universitetskurs i ryska (nu när jag då ändå avsatt tid för språket här i denna kurs) och ögnade därför några kursbeskrivningar på nätet. Jag noterade då att det aktiva ordförrådet efter att ha läst en termin ”Ryska för nybörjare” på Slaviska institutionen i Stockholm ligger på endast 600 ord [sic!]. Efter att ha läst språkmodulen så inser man hur fantastiskt låg en sådan siffra egentligen är. Man har enorma fördelar av att ha läst denna kurs.
Jag gissar att du börjat jobba nu? Går det bra att jobba och gms:a samtidigt? En halv lektion om dagen låter hedervärt, tycker jag! Själv står jag inför en ny spännande arbetstermin och ska försöka få in nya rutiner i mitt gms:ande. Denna vecka skolades min son in på dagis (ett bra dagis då en av fröknarna visade sig vara mycket intresserad av denna kurs), vilket förbättrar mina gms-möjligheter något. Det ger mig inte mer tid med gms, men möjligheter till mer effektiv tid (ensam, fokuserad tid).
[En liten parentes så här i din journal: Då alla här i forumet (Nåja. Läs: Du och Mattias) använder er av uttrycket som en smäck blev mitt nya gms:ifierade jag bara tvungen att ta reda på hur den där smäcken egentligen ser ut. Inte bara som en anonym keps - vilket tidigare räckte alldeles utmärkt för mig - utan med GMS-tydlighet, sådär som man i nästa sekund skulle kunna samla information på den.]
Ja! Den där hiragana-lektionen var verkligen ”something”. Så fantastiskt kul! Jag gillade att få strössla in en massa ufon i mina bilder

Språkmodulen, ja. Den fortsätter delvis på detta spår. Den ger oss bland annat förslag till hur man ursnabbt kan tanka och befästa glosor. Jag funderade på möjligheten att tenta av en universitetskurs i ryska (nu när jag då ändå avsatt tid för språket här i denna kurs) och ögnade därför några kursbeskrivningar på nätet. Jag noterade då att det aktiva ordförrådet efter att ha läst en termin ”Ryska för nybörjare” på Slaviska institutionen i Stockholm ligger på endast 600 ord [sic!]. Efter att ha läst språkmodulen så inser man hur fantastiskt låg en sådan siffra egentligen är. Man har enorma fördelar av att ha läst denna kurs.
Jag gissar att du börjat jobba nu? Går det bra att jobba och gms:a samtidigt? En halv lektion om dagen låter hedervärt, tycker jag! Själv står jag inför en ny spännande arbetstermin och ska försöka få in nya rutiner i mitt gms:ande. Denna vecka skolades min son in på dagis (ett bra dagis då en av fröknarna visade sig vara mycket intresserad av denna kurs), vilket förbättrar mina gms-möjligheter något. Det ger mig inte mer tid med gms, men möjligheter till mer effektiv tid (ensam, fokuserad tid).
[En liten parentes så här i din journal: Då alla här i forumet (Nåja. Läs: Du och Mattias) använder er av uttrycket som en smäck blev mitt nya gms:ifierade jag bara tvungen att ta reda på hur den där smäcken egentligen ser ut. Inte bara som en anonym keps - vilket tidigare räckte alldeles utmärkt för mig - utan med GMS-tydlighet, sådär som man i nästa sekund skulle kunna samla information på den.]
Re: Henriks journal
Hej Sofia!
Jag har gjort lektion 19 nu, och sen stannat där för att backa lite. Att göra själva lektionerna är inte svårt nu, till och med formler som ser skitsvåra ut är rätt lätta faktiskt. Där emot har jag svårt med MM och memorering av tvåsiffriga tal och har lagt den här veckans tid på det. Koncentrationen svajar vådligt och resultatet kan bli allt från 3 rätt till alla. Väldigt irriterande. Särskilt som ett provhägrar nånstans där framme, och då vill man ju att allt ska sitta som en smäck när det är dags. Annars är ju teckenmemoreringen det roligaste hittills och jag funderar på att läsa någon lite språkkurs så småning om, gärna japanska, just för tecknens skull. En fin bok om tecken, som jag kan rekommendera är Tecknens rike av Cecilia Lindqvist, som handlar om de kinesiska tecknens historia, hur de är som små rebusar. Inte helt olikt hur man gör bilder i GSM.
Hur lång tid skulle du säga att det tar att få in de 600 glosorna, nu när du gjort språkmodulen?
Jag har gjort lektion 19 nu, och sen stannat där för att backa lite. Att göra själva lektionerna är inte svårt nu, till och med formler som ser skitsvåra ut är rätt lätta faktiskt. Där emot har jag svårt med MM och memorering av tvåsiffriga tal och har lagt den här veckans tid på det. Koncentrationen svajar vådligt och resultatet kan bli allt från 3 rätt till alla. Väldigt irriterande. Särskilt som ett provhägrar nånstans där framme, och då vill man ju att allt ska sitta som en smäck när det är dags. Annars är ju teckenmemoreringen det roligaste hittills och jag funderar på att läsa någon lite språkkurs så småning om, gärna japanska, just för tecknens skull. En fin bok om tecken, som jag kan rekommendera är Tecknens rike av Cecilia Lindqvist, som handlar om de kinesiska tecknens historia, hur de är som små rebusar. Inte helt olikt hur man gör bilder i GSM.
Hur lång tid skulle du säga att det tar att få in de 600 glosorna, nu när du gjort språkmodulen?
Re: Henriks journal
Välkommen till språkmodulen!
Hmmm. Glosinlärning. Att lära in 600 glosor går säkert olika snabbt för olika människor - blir väl mina tråkiga gissning. Har man gått grundkursen här går det under alla omständigheter "toksnabbt" - i lite olika grader. Utöver den nödvändiga repetitionstiden finns det väl egentligen inte alls några begränsningar här. Man begränsas väl egentligen bara av hurpass snabb man är med kopplingar för stunden, hurpass lätt man har att koda ord till bilder, hurpass förberedd man är med stödbilder av olika slag, hurpass bekant man är med språket i övrigt etc. Det tillståndet är ju inte evigt på något sätt. Det kan man ju förbättra över en natt (ja, nästan). Ju mer man behärskar språkets ljud och grammatik, desto snabbare går det. Med det sätt att lära sig som presenteras här i språkmodulen får man också en massa ord alldeles gratis utan att alls ha lagt någon tid på aktiv glosinlärning. Det ska nu bli intressant att se vad du gissar när du gått denna modul - och vad du skulle svara på samma fråga. Jag bollar, med varm hand, tillbaka frågan till dig själv.
Mycket nöje!
/Sofia
Hmmm. Glosinlärning. Att lära in 600 glosor går säkert olika snabbt för olika människor - blir väl mina tråkiga gissning. Har man gått grundkursen här går det under alla omständigheter "toksnabbt" - i lite olika grader. Utöver den nödvändiga repetitionstiden finns det väl egentligen inte alls några begränsningar här. Man begränsas väl egentligen bara av hurpass snabb man är med kopplingar för stunden, hurpass lätt man har att koda ord till bilder, hurpass förberedd man är med stödbilder av olika slag, hurpass bekant man är med språket i övrigt etc. Det tillståndet är ju inte evigt på något sätt. Det kan man ju förbättra över en natt (ja, nästan). Ju mer man behärskar språkets ljud och grammatik, desto snabbare går det. Med det sätt att lära sig som presenteras här i språkmodulen får man också en massa ord alldeles gratis utan att alls ha lagt någon tid på aktiv glosinlärning. Det ska nu bli intressant att se vad du gissar när du gått denna modul - och vad du skulle svara på samma fråga. Jag bollar, med varm hand, tillbaka frågan till dig själv.

Mycket nöje!
/Sofia