Clean slate - Omstarten

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken

Clean slate - Omstarten

Post by mucken »

Hej,

Har en liten tid haft dåligt samvete över att jag inte fullgjort det här projektet. Det var nu ett tag sedan jag tränade minnet och det har legat och gnagt för jag tycker ju att det är roligt. Med den bakgrunden är det ju inte konstigt att jag hela tiden tänkt att ta tag i träningen igen. Vad är inte då bättre än att göra slag i saken och ta tag i det helt enkelt.

Väljer också att starta en ny journal för att verkligen börja på ny kula och då ända från början. Som om att jag nu gör det här för första gången. Så nu är det dags för första lektionen återigen och jag ser verkligen fram emot det.

/Mikael
mucken

Re: Clean slate - Omstarten

Post by mucken »

Genomfört första lektionen och slarvade lite med kopplingarna i början när jag använde ryska dock metoden och kedjemetoden. Visualiseringen sitter i stort sett kvar och det går fortfarande ändå relativt rappt visualisera i båda metoderna.

I användandet av cicero väljer jag att använda mina tidigare rum som jag använt. Insåg dock att jag i ena rummet hade en tendens att hoppa över två av objekten. Får se till att lära mig mina rum ordentligt igen. Men det kommer igång snart igen.

Alfanumeriska koden satt fortfarande ganska bra och att koppla ihop siffror med konsonanter och tvärtom var inga större bekymmer. Känns ganska bra och jag tror det är rätt beslut att gå igenom allt från början. Behöver intensivträna upp visualiseringsförmågan och även hårdplugga in figurkoderna igen.
mucken

Post by mucken »

Andra lektionen avklarad. Måste jobba med att visualisera bilder mer detaljerat. Så fort jag gör detta går det som smort.

Övning 1 och 2
Både kedjemetoden och ryska dockmetoden blev bevus för detta. Var tvungen att göra om några kopplingar en andra gång och då satt de som en smäck. Kände dock redan vid första kodningen att de satt lite svagt. Men kodningen ska gå fort så jag lät inte det hejda mig och kodade helt enkelt vidare med de ord som återstod.

Övning 3
Jag har rätt många rum som jag redan kan använda mig av när det kommer till cicero-metoden. Jag behöver helt enkelt bara färska upp dem. Så denna övning gick av bara farten.

Övning 4
Tror inte att jag gjorde övningarna med fira associationsmetoden ordentligt förra gången jag gav mig in i detta. Tyckte nog att den var svår. Men denna gången satt bilderna från lektion ett. Samtidigt visualiserade jag allt detaljerat och klart. Kastade dock om ordningen på två av bilderna som jag fritt associerat fram.

Övning 5 och 6
01-10 satt kvar och det känns bra att de sitter där långt inne. Blir intressant att se hur de efterföljande figurkoderna sitter. Satt här och försökte komma ihåg 11 men såg bara figurkoden för 15 och 16.

Känner mig väldigt motiverad just nu och att skriva ner vad jag gjort i journalen triggar mig vidare. Detta är en belöning för mig. Har jag inte gjort en lektion så kommer jag inte att skriva här. Nu ska jag äta en god lunch och sätta igång härlig musik.
Linn

Post by Linn »

Välkommen tillbaka Mikael!
Låter som det går galant, härligt! Keep it up :D

/Linn
mucken

Post by mucken »

Körde lektion tre idag och det gick inte så jättebra. Är ordentligt trött i huvudet och det märktes. Hade svårt att visualisera bland annat.

De fyra första öveningarna gick bra. Var dock tvungen att memorera alla en extra gång innan det satt. Första övningen var värst där knappt något fann kvar efter första kopplingen. Hade för mig att jag hade svårt för konsonans tidigare. Men det var inga större problem idag.

Däremot hade jag väldigt svårt för att skapa ord från konsonanter och stavningar idag (övning 5 och 6). Det har nog med min huvudvärk att göra. Hade svårt att hitta ord till vissa av bokstavskombinationerna och fick sitta en stund med vissa. Fick göra om båda två gånger och valde här att pausa för att jag verkligen inte orkade med mer. Det är dags att sova nu.

Hoppas på bättre flyt nästa gång.
mucken

Post by mucken »

Har sedan lektion tre jobbat mycket med figurkoderna 1-19. De sitter rätt bra nu. Har varit lite dålig det senaste och genomförde lektion fyra med mycket segt huvud.

Lektion fyra gick relativt bra. Fick lite problem med första övningen. Märkte att jag inte riktigt kopplade ihop bilder ordentligt och visualiserade slarvigt. När det var dags att memorera ord med hjälp av konsonans gick jag helt genom isen. Inget ville fastna så jag gick ifrån datorn en stund och återupptog övningen och det gick det i alla fall hyffsat. I övning fem var jag slarvig när jag skulle koppla ihop baserna med stödbilderna. Därför fanns tre baser inte alls någonstans att hitta. Men när jag visualiserat dem på rätt plats gick det bra att komma ihåg orden med hjälp av stavelserna.

Kommer att göra resterande övningar vid senare tillfälle. Kanske imorgon, i vilket fall som helst så kommer jag i alla fall att träna på figurkoderna 1-30 med lite extra fokus på 21-30 som introducerades nu.

Känner mig lite slarvig emellanåt men jag tror att det är mitt huvud som inte hänger med riktigt. Men det kommer att ge sig ju längre in i träningen jag kommer.
mucken

Post by mucken »

Precis avslutat lektion fem och här börjar ju det roliga. Nu är det dags att börja använda mina stödbilder på riktigt ju. Det gick riktigt bra också i övning ett. Vid första återkallelsen så satt 59 av de 71 objekten jag memorerat. Helt ok resultat. Det enda som inte satt var när jag hade missat i kopplingarna i kedjemetoden. Det var egentligen två kopplingar som inte satt vilket gjorde att resten av kedjan var svår att återkalla. Men en reparation och så gick det utmärkt.

Figurkoderna 31-40 är de vid sidan av 0-21 som sedan tidigare suttit bäst. Så dessa figurkoderna var inte nämnvärt svåra att lära in igen. Några av dem har jag haft svårt för tidigare och valde där att ta hjälp av Google bildsök för att hitta bättre alternativ. Gick igenom de tio nya figurkoderna och memorerade dem med mina cicero stödbilder. Sedan förberedde jag ytterligare 40 genom vilka jag memorerade 1 till och med 40. Fick några fel då jag inte är van vid att så smidigt memorera så stora mängder figurkoder. Men det kommer!
mucken

Post by mucken »

Genomförde lektion 6 igår och det gick väl lite sådär. Skulle memorera landskapen och deras respektive största städer. Hade jättesvårt för att se associationerna och kopplingarna jag gjort. Fick reparera flertalet av dessa flera gånger men nu sitter de. Var lite frustrerande men jag försöker påminna mig om att detta är grundträning och att det kommer att bli bättre ju längre i träningen jag kommer.

Dagligen sitter jag också och tränar på figurkoderna för tal och siffror och använder mig av cicerometoden för att lära mig dem så snabbt som möjligt. Detta gör jag givetvis när jag har tid över efter jobb och annat som måste göras, men det går bra. Ska nu se till att 41-50 sitter bättre till imorgon. Och jag ska ju inte glömma att återkalla alla landskapen med städer minst två gånger till idag.
mucken

Post by mucken »

Oj nu råkade det gå några dagar sedan senast. Påbörjade lektion 7 för en timma sedan och har hunnit igenom de tre första övningarna. Tycker att det gick hyffsat bra på första övningen, men har lite svårt att sluta flytta runt mina figurkoderna. Då hinner jag räkna till 6 innan den har hunnit hitta sin fasta plats. Det leder till att jag inte kommer ihåg figurkoden vid återkallningen. Men som sagt så gick det ju ändå hyffsat bra.

Andra övningen gick bättre än jag väntade mig då jag lyckades få fram bra associationer till bokstäverna. Ofta har jag svårt att komma på tillräckligt bra bilder för memorering men idag gick det riktigt bra.

Sista övningen för dagen är jag mest nöjd med. Fick ett fel då jag gjorde samma fel som i första övningen. Det gick med andra ord riktigt bra idag. Efter att ha reparerat alla felande kopplingar en gång så satt alla övningar andra gången.
Ser fram emot att fortsätta denna lektionen imorgon. Känner inte direkt för att sitta allt för sent.
mucken

Post by mucken »

Har nu äntligen kommit igång igen. Gjorde lektion åtta idag och den var rolig och gick rätt bra även om jag var/är rätt mosig i huvudet efter dagens arbete.
Övningarna gick ganska bra men när det gäller figurkoderna för siffrorna/talen brukar jag tyst nämna siffrorna som koderna representerar för mig själv. Något jag försöker komma ifrån lite. Antar att det är bättre än att jag nämner namnet på själva figurkoden (vilket i och för sig händer ibland).

Får se om jag gör lektion nio imorgon eller om jag väntar till på torsdag med den.
Post Reply