Sparade anteckningar från: ---
Lektion 3 ---
Började på den här lektionen för ett par dagar sedan, gjorde halva och var jättearg för att det tog så lång tid. Koncentrationen var nog inte på topp och det kändes som alla övningar gick åt skogen. Slutade mitt i och tog upp resten idag.
Det gick visserligen lättare men det känns fortfarande jobbigt att få fel, även om jag har förstått att det är bra. Satt nog en timme idag med övningarna 6-10. Det känns som jag gör dem halvdant om jag inte går igenom allt efter att ha reparerat de missade kopplingarna!
Känns skönt att den här lektionen är över, men jag fattar att det är dags att t ex börja skriva upp figurkoderna och testa mig själv några gånger om dagen. Har inte läst nåt i "boken" heller så det blir pysslet för morgondagen. De här övningarna testar verkligen tålamodet!
Ps. Jag hade test på alla 50 amerikanska delstater + huvudstäder idag (på en blindkarta) och klurade lite på hur jag bäst skulle lägga upp det förra veckan. Eftersom det är i början av kursen gissade jag mig fram.
Det blev att jag hittade två separata mönster på blindkartan, två block där jag tyckte att jag kunde följa den ena staten efter den andra så att säga. Sedan började jag som vanligt med kedjemetoden i ena blocket, men i det andra använde jag cicero och satte upp varje bild för staten på stödbilden. Det blev ungefär hälften av staterna med varje metod. Efter det memorerades huvudstäderna för sig, på vissa la jag till en liten bild för huvudstaden på stat-bilden, på andra gjorde jag bara logiska kopplingar "utan bild" (som att North Dakota påminner om Nordkorea (Kim Jong Un) och att huvudstaden är Bismarck, också en gammal ledare). På det sättet kunde jag följa hela svansen av stater som snirklade sig och kunde pricka in dem en efter en, också huvudstäderna. Problemet var att om jag var osäker var jag tvungen att backa från den senaste staten som jag var säker på, och vandra framåt från den. Svårare att gå baklänges! Även att ta en random stat i mitten var lite omständigt först, eftersom allt byggde på själva svansen av kopplingar...Tror jag gillade cicero bättre, där var det nog lättare att gå fram och tillbaka.
Hur som helst, lite kul att ha testat det i praktiken och få öva lite