I mars hade jag gått färdigt de 60 lektionerna i GMS-kursen. Under året deltog jag sedan i fyra internationella minnestävlingar, vilket har varit en fantastisk upplevelse. Både att ha träffat andra som arbetat med sina minnen i många år och få en försmak av vad som är möjligt i det långa loppet, och att även att träffa andra, som jag själv, som just upptäckt tjusningen i att tänja på gränserna för vad man tidigare trodde var möjligt. Att tävla i minne handlar om att utmana sig själv och att träffa andra spännande människor. De faktiska tävlingsresultaten är inte det viktiga.
De faktiska resultaten i vardagslivet är desto viktigare. Som för ett par veckor sedan då jag äntligen lyckades ta mig tid att gå på en spännande föreläsning bara för mitt eget brinnande intresses skull. Känslan av att sitta där och ta in ett mastigt föredrag i religionshistoria under två och en halv timme, njuta av presentationen och samtidigt memorera rubbet! Alla årtal, personer, händelser och sammanhang. Något som jag aldrig aldrig tidigare trodde var möjligt. Och så intressant var det att informationen hamnar under livstidslagring. Den här känslan är vad jag önskar att fler ska få uppleva under 2010.
Så börjar det bli tid att blicka framåt och sätta upp mål för nästa år. Det är dags att ta både min egen minnesträning och Svenska Minnesskolan till nästa nivå. För min egen del har jag bestämt mig för att åka till Minnes-VM i Guangzhou, Kina, i augusti och att där bli den förste svensk någonsin som uppnår hederstiteln International Grandmaster of Memory, vilket bara 70 personer i världen hittills nått. Det är ett mycket tufft mål, men jag har en plan.
För Minnesskolan så önskar jag att fler ska få uppleva känslan och nyttan av att ha ett äkta Superminne. Att skapa ett mer levande forum är ett steg i detta. Vi börjar nu bli ett sakteliga växande gäng här, som upptäckt vad häftigt det är med GMS. Jag vet själv när jag gick kursen, så otroligt mycket det gjorde för mig att ha kontakt med andra studenter som var i samma sits som jag. Att få både påhejning och tips i stunder där det kändes tuffare och att bidra med detta till andra, var något som verkligen hjälpte mig igenom hela processen. Platsen för detta var Journalerna på forumet. Att föra en journal över minnesträningen är inte att tävla eller jämföra sig med andra. Det är ett sätt att stämma av med sig själv och få en tydligare bild över vad man faktiskt lär sig, samt att öppna upp för kommunikation och dela erfarenheter med andra personer som har liknande mål.
Att föra en journal i det här fallet, är ett verktyg för att uppnå ett mål. Och inte vilket mål som helst. Målet bör formuleras så tydligt som möjligt, så man verkligen kan se exakt när man har uppnått det. Att göra färdigt 60 lektioner är ett mycket bra formulerat mål

För att slå två flugor i en smäll så tänker jag inleda det nya året med att starta en journal över min personliga minnesträning för att nå mina mål. Min förhoppning är att journalen blir en tråd på forumet där andra känner sig fria att kommentera, ställa frågor, eller bara heja på när jag går igenom faserna: "Det här kommer aldrig att gå", "Jag har inte tid", "Jag orkar inte", "Jag är inte tillräckligt duktig" m.m.
Jag vill även droppa en annan möjlighet och utmaning. Under det kommande året kommer en mängd mindre minnestävlingar att anordnas runt om i Europa. Wales i mars, Cambridge i maj, London i augusti, SM i september. Ev. också Paris och Tyskland under året. Det är alltid mycket trevlig stämning på dessa. Jag tror att minnessport måste vara den enda sport där de tävlande verkligen hjälper varandra med sina bästa tips och önskar sina medtävlanden riktigt goda resultat. Det är trots allt inte en så stor sport, och alla tycker det är roligt med med nya ansikten. Och det finns verkligen alla typer olika av människor och åldrar representerade vid dessa tillställningar. Min förhoppning är att inte behöva åka ensam från Svenska Minnesskolan på dessa tävlingar. Därför går Minnesskolan in och sponsrar med resa och boende för de minneselever som vill följa med och delta. INGA SOM HELST KRAV PÅ PRESTATIONER FINNS. Men för att få möjlighet till detta måste man ha klarat de 24 första lektionerna i GMS-kursen.
Detta får man:
* Ett äventyr man garanterat aldrig kommer att glömma.
* Detaljerad coaching av mig för hur man på bästa sätt lär sig alla grenar.
* Nya spännande bekantskaper och vänner från hela europa.
* Inspiration att utvecklas vidare.
* En garanterad plats på världsrankingen (jo det får man, oavsett resultat).
* Mycket mer...
Det här börjar bli längre än vad jag tänkt, men jag vill avsluta med en liten grej till. Om det finns intresse från folk runt Stockholms-trakten, så skulle vi kunna ses några stycken över en fika nån gång i månaden eller varannan månad för att stötta varandra i minnesträningen med tips och råd. Hör av er med kommentarer här i tråden om intresse finns.
Så, hur låter allt det här? Hur går det med minnesträningen? Övrig tankar? Hur ser 2010 ut? Vad har ni för mål? Vad blir det på julbordet? Anything

Jag önskar er alla en God Jul och låt oss nu skapa ett riktigt minnesvärt 2010!
Mvh,
Mattias