Hej
försökte ställa en fråga via " lektionsvyn" men fick som svar att jag redan hade öppen fråga... då tittade jag och jag hade 3 st där det fanns en stäng knapp men det gick bara att stänga en av dem... Så därför ställer jag två frågor här.
figurkoderna 01-09 tex näsa= 01 men hur vet man om det bara är 1 man ska komma ihåg?
Hur viktigt är det med konsonantkodningen till siffror? Är det bara som en hjälp dvs om man kan figurkoderna ordentligt så behövs det inte eller använder man det i andra sammanhang?
tack på förhand
Jesper
Kan inte skicka fråga från lektionsvyn
Re: Kan inte skicka fråga från lektionsvyn
Hej Jesper!
Testa att betygsätt mina tidigare svar och stäng sedan.
1. Det vet man i stort sett alltid. Det sitter automatiskt. Dels eftersom 01 och 1 har samma värde och dels eftersom man ofta vet hur många siffror det är man behöver.
2. Den är viktig eftersom den även används i andra sammanhang (som att kunna läsa av memorerade tresiffriga figurkoder som man ännu inte kan, vilket kommer i andra kursmodulen).
/M
Testa att betygsätt mina tidigare svar och stäng sedan.
1. Det vet man i stort sett alltid. Det sitter automatiskt. Dels eftersom 01 och 1 har samma värde och dels eftersom man ofta vet hur många siffror det är man behöver.
2. Den är viktig eftersom den även används i andra sammanhang (som att kunna läsa av memorerade tresiffriga figurkoder som man ännu inte kan, vilket kommer i andra kursmodulen).
/M