Beroendens påverkan på hjärnan

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Larrxi

Beroendens påverkan på hjärnan

Post by Larrxi »

Har funderat mycket kring ett beroende jag misstänker att jag har. Man kan säga att det skadar hjärnan och de symptom som jag tänker är relaterade till minnesträning är:

trötthet
irritabilitet
bristande motivation
depression
oförmåga att koncentrera sig
sämre minnesskapacitet
brain fog

Jag har nog alla dessa symptom mer eller mindre. Det är dock fullt möjligt att få hjärnan helt återställd genom att bli kvitt beroendet. Hjärnan blir återställd efter veckor eller månader. Vid extremfall mer än ett år.

Så jag tänkte speciellt då på oförmåga att koncentrera sig. Det är ju bland annat det man tränar upp genom minnesträning.
Är det då bortkastat med minnesträning om hjärnan är skadad så att säga?

Kan minnesträning påskynda läkningsprocessen?

Eller kan det vara så att det blir olidligt svårt att klara övningarna om ens koncentrationsförmåga är nedsatt. Att man känner att minnesträningen är svår och bygger upp falska antaganden om att det är omöjligt?

Beroendet är det som reddit:s nofap fokuserar på.
consideRatio

Re: Beroendens påverkan på hjärnan

Post by consideRatio »

Jag har lagt ner alldeles för mycket tid på ett spel som heter league of legends, jag tror att det bästa jag kan göra för att slippa falla tillbaka och spela det är att hålla mig sysselsatt med saker å ting och intressera mig för annat etc. MindAcademy är ett sådant annat intresse för mig.

Jag tror inte det finns något att förlora på att träna skallen, och jag tror inte det är skadligt. Min upplevelse är att jag bara hör alla möjliga hjärnaktiviteter som läsa korsord etc visar sig vara mycket positiva, för alla möjliga människor med dess olika omständigheter.

Det ända nackdelen jag kan se med att kämpa med något, är att man blir besviken på sig själv av att inte lyckats tillräckligt bra, därav är den enda tanken jag har att man bör kämpa hårt någ för att bli nöjd med sin insats, och inte mindre, är du tillräckligt intresserad av detta för att kämpa hårt nog? Det är min gissning den mest relevanta frågan

Jag tycker det är svårt att träna på mindacademy eftersom det är ansträngande träning som kräver att man är alert, jag har hamnat på sidospår för att utveckla ett program som hjälper mig hålla tempot i övningar, att städa rummet, laga mat ordentligt, fysisk träning, etc, allt för att klara av övningarna utan att misslyckas och ge upp när jag väl försöker
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Bra tankar! Nyckeln är att komma över sin rädsla för att misslyckas. Det är absolut inte farligt, tvärt om så ÄR DET NÖDVÄNDIGT. Det är en naturlig del av att lära sig. Som exemplet med basketnybörjaren. Han måste vänja sig att missa korgen massor av gånger för att lära sig skjuta. Man kan inte sänka korgen och göra den större bara för att hela tiden få alla rätt. Då övar man in fel teknik. /M
Florian

Post by Florian »

När vi ändå snackar om basket; Michael Jordan var upphovsman till följande citat som känns passande i denna situationen:

"I've missed more than 9000 shots in my career. I've lost almost 300 games. 26 times, I've been trusted to take the game winning shot and missed. I've failed over and over and over again in my life. And that is why I succeed."
Post Reply