Hyrefeldts väg till superminnet!

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
johan.hyrefeldt

Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by johan.hyrefeldt »

Hej!

Dags för första inlägget i träningsdagboken. Jag heter Johan Hyrefeldt och har precis blivit inspirerad av herr Ribbing.

Första lektionen tog lite längre tid än två timmar. Dock så var det ganska mycket text utöver övningarna som egentligen inte ska räknas in i tiden som tickar ned. Men det var ju första som sagt. Det släpper nog.

Det märks att min hjärna inte är van vid att visualisera på det sättet som jag nu ska träna upp. Dock så kände jag av att det jag memorerade kunde återges senare med hastighet och precision. Jag tyckte att den fria associationsmetoden och cicero-metoden var lättast. Jag hade lite mer problem med att återge den information som jag memorerade med kedjemetoden och ryska dockmetoden. Kanske är det för att de två förstnämnda metoderna bygger på stödbilder. Men övning ger färdighet. :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Hyrefeldts väg till superminnet!

Post by Mattias »

Välkommen Johan!

Kul att du kör igång med journal direkt, det kommer du ha stor nytta och glädje av.

Lycka till! :)
/Mattias
johan.hyrefeldt

Lektion 2 är nu avklarad.

Kedjemetoden behövde jag två försök till att klara. Den tycker jag är svårast just nu.
Ryska dockmetoden satte jag på första försöket. Cicero och Fria associationsmetoden var inga problem.

Det jag kände efter denna och efter förra lektionen var att jag hade lite huvudvärk. Det verkar som om det blir mycket för hjärnan att bearbeta. Är detta något som känns igen av andra?
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Eftersom du är precis i början av träningen så är det kanske huvudvärken bara är tillfällig. Om den håller i sig bör du tänka på följande (rådet saxat från en annan journal där det hjälpte):

Ang. huvudvärken: Du behöver träna på att vara avslappnad samtidigt som du koncentrerar dig, vilket inte alltid är det lättaste. Prova att värma upp inför de närmaste lektionerna med att göra de första övningarna från de mentala teknikövningarna. Se också till att dricka vatten, så inte huvudvärken beror på det.
http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik
johan.hyrefeldt

Här kommer ett inlägg för lektion 3 och 4. Glömde att jag hade en journal att sköta, hehe. :)

Angående huvudvärken: Det känns lite lättare i huvudet efter lektion 3 och 4. Jag har dock inte sett ditt råd här om hur jag ska gå tillväga förrän nu, men jag tog faktiskt initiativet att dricka lite vatten under lektionen och det lättar upp lite. Sen beror det också på hur avslappnat man är som du säger Mattias.

Lektion 3

Jag är rätt så nöjd med mig själv. Lektionen var utmanande och vissa övningar var lättare än andra och jag tycker att jag höll ett bra resultat. Lektionen tog dock lite lång tid vilket jag hoppas kommer ändras.

Lektion 4

Jag är nöjd med lektionen. Det var nya utmaningar att bita i. Jag prövade på för första gången att dela upp lektionen på två dagar. Det kändes väldigt bra eftersom hjärnan höll sig väldigt fräsch om man tränade i en timma. Jag tror att jag ska testa detta framöver.

På övning 4 var det utmanande. Jag lyckades komma ihåg 9 utav 20 ord. Det svåra var att veta vid återkallning om det var t.ex. "laska, naska, eller askar" som jag hade memorerat. Jag läste dock i forumet att man skulle tydligt uttala ordet som det står skrivet samtidigt som man visualiserar bilden. Den tråden var väldigt nyttig för denna övningen. Jag får jobba med det.

Många skrev i samma tråd på forumet att det körde ihop sig totalt för dem på övning 5 som kom efteråt men inte för mig. Jag lyckades ändå hyfsat på den övningen. Det var några bokstäver som jag inte kunde återkalla men det gör inget.

Denna gången höll jag mig under 2 timmar. 8-) Det kändes ändå bra.
johan.hyrefeldt

Lektion 5

Spännande när man kommer till stadiet då man kopplar samman flera memoreringstyper. Häftigt att på detta sätt komma ihåg så mycket. Dock gick jag bet på kedjemetoden. Den har jag svårast för. Det var en koppling i början av kedjan som jag inte kunde återkalla och då tog det stopp. När jag hade återkallat allt gick jag igenom kedjan (sekvens nummer 5 övning 1) och det var flera kopplingar som jag inte kunde återkalla. Resterande del av den memorerade informationen kom jag ihåg utan större luckor. Det är häftigt! 8-)

Lektion 6

Alltså, att sådana memoreringstekniker inte lärs ut när jag pluggade landskap i grundskolan?!?!?! Ja, hädanefter kommer ju landskap med största städer att sitta som smäck.

På övningen där man skulle memorera siffertabellen med kedjemetoden kom jag ihåg hälften. Kedjemetoden kräver verkligen sin övning hos mig. Jag höll bra hastighet och försökte vara så snabb som möjligt just för att hjärnan ska vänja sig vid att memorera snabbt. Då tycker jag att jag knappt hinner visualisera tydligt och detaljerat. Jag får en ungefärlig uppfattning om hur objektet ser ut. Men det kanske kommer en bättre visualiseringsförmåga med tiden. Några råd om detta?
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

När du visualiserar en bild eller en koppling, fokusera allra först på konturerna vilket är det viktigaste. Därefter försöker du göra bilden så detaljerad som du hinner i 6 sekunder. Man går liksom utifrån och in.
/M
johan.hyrefeldt

Okej, tack för svar. Jag ska tänka på detta.

Nu har jag gjort lektion 7 och angående kedjemetoden har jag en del att berätta härifrån.

På den första övningen gick det sämre än senast (övning 6 lektion 6) Förra gången kom jag ihåg hälften av kopplingarna/siffrorna. Denna gången kom jag endast ihåg 17 av 40 siffror (42,5 %). Detta var resultatet innan jag hade reparerat missade kopplingar. När jag hade gjort det kom jag ihåg 34 av 40.

Sedan kom jag till övning 2 och kunde endast återkalla 7 av 20 bokstavskombinationer innan första repareringen. MEN...

Därefter blev det ändring. På övning 3 kunde jag återkalla hela 14 av 20 sifferkombinationer innan första repareringen. Och på övning 5 gick kedjemetoden mycket bättre än förr. Det var endast 6 kopplingar som jag inte kunde återkalla. Dessutom var dessa kopplingar koncentrerade till mitten av kedjan och därför var det långa delar av kedjan jag kunde återkalla. Det kändes bra när jag memorerade. Jag hade fokus och bilderna kom upp utan större problem och de blev tydliga. Ofta när jag inte kan återkalla en bild beror det på att när jag memorerade kopplingen:

+hade jag svårt för att se hela kopplingen eller dess konturer
+var bilden som dök upp först i hjärnan inte memoreringsvänlig. En gång dök ordet nidbild upp när jag skulle memorera bokstavskombinationen nid. Hur ser en sådan ut liksom?!? :?
+hade jag dåligt fokus. :oops:

Det känns som att svårigheterna med kedjemetoden beror på en ännu ovan visualiseringsförmåga. När jag lyckas med att verkligen se en koppling tydligt inom tidsramen, då kan jag återkalla den. Men ofta får jag en ungefärlig uppfattning om hur det jag visualiserar ser ut men är tvungen att gå vidare till nästa koppling för att hålla 6 sekundersgränsen (vilket iofs är viktigare) och då är det inte säkert att jag kommer ihåg efteråt.

För övrigt gick väl Övning 4 hyfsat bra.
johan.hyrefeldt

För övrigt tycker jag att det är svårt att komma igång med återkallningen eftersom hjärnan behöver ett stimulus för att komma ihåg den första bilden. Jag vill gärna smygkika på det första ordet och för det mesta måste jag göra så för att komma igång. Men detta är väl egentligen inte rätt, eller? Något råd?
johan.hyrefeldt

Lektion 8 klar!

Ja det här kändes ju väldigt bra! Jag gjorde lektionen på en timme!! (Övning 1-6 inräknade, resten var figurkoder som jag tar på fritiden) Dock skulle man kunna säga att det sammantaget bara var två övningar. Övning 1-5 hörde "änna" ihop.

Imponerad över mitt resultat. Missade bara 5 av 30 tal på första försöket. (Övning 1-5)
På övning 6 blev det ännu bättre. Utav 10 bilder och 30 tal återkallade jag alla bilderna och 28 tal. Bara två missar! :)

Efter att ha läst om vad de mentala teknikövningarna kan ge och om vikten av en "inre frid" vid memorering skärpte jag mig mycket när jag gjorde övningarna. Det känns som om man börjar fatta vad memorering handlar om nu. 8-)
Post Reply