Okej, tack för svar. Jag ska tänka på detta.
Nu har jag gjort lektion 7 och angående kedjemetoden har jag en del att berätta härifrån.
På den första övningen gick det sämre än senast (övning 6 lektion 6) Förra gången kom jag ihåg hälften av kopplingarna/siffrorna. Denna gången kom jag endast ihåg 17 av 40 siffror (42,5 %). Detta var resultatet innan jag hade reparerat missade kopplingar. När jag hade gjort det kom jag ihåg 34 av 40.
Sedan kom jag till övning 2 och kunde endast återkalla 7 av 20 bokstavskombinationer innan första repareringen. MEN...
Därefter blev det ändring. På övning 3 kunde jag återkalla hela 14 av 20 sifferkombinationer innan första repareringen. Och på övning 5 gick kedjemetoden mycket bättre än förr. Det var endast 6 kopplingar som jag inte kunde återkalla. Dessutom var dessa kopplingar koncentrerade till mitten av kedjan och därför var det långa delar av kedjan jag kunde återkalla. Det kändes bra när jag memorerade. Jag hade fokus och bilderna kom upp utan större problem och de blev tydliga. Ofta när jag inte kan återkalla en bild beror det på att när jag memorerade kopplingen:
+hade jag svårt för att se hela kopplingen eller dess konturer
+var bilden som dök upp först i hjärnan inte memoreringsvänlig. En gång dök ordet nidbild upp när jag skulle memorera bokstavskombinationen nid. Hur ser en sådan ut liksom?!?
+hade jag dåligt fokus.
Det känns som att svårigheterna med kedjemetoden beror på en ännu ovan visualiseringsförmåga. När jag lyckas med att verkligen se en koppling tydligt inom tidsramen, då kan jag återkalla den. Men ofta får jag en ungefärlig uppfattning om hur det jag visualiserar ser ut men är tvungen att gå vidare till nästa koppling för att hålla 6 sekundersgränsen (vilket iofs är viktigare) och då är det inte säkert att jag kommer ihåg efteråt.
För övrigt gick väl Övning 4 hyfsat bra.