Mikael Wesström's journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wesstrom

Mikael Wesström's journal

Post by wesstrom »

Jag började för några dagar sedan och idag har jag kört igenom övning 2. Jag tycker övningarna har ganska tufft tempo, men de är roliga. Det jag har svårast för är vanliga länknings metoden, medans ryska dockteckniken går bra.

Det är tur att jag redan pluggat in de första 20 siffrorna, för jag har fortfarande vissa problem beroende på att jag kunde konsonant-siffer kombinationen som Tony Buzan använder...

Medans jag memorera vissa saker/ord, ecc.. har jag ibland problem pga bildens mening kan bli översatt automatiskt på både engelska eller italieska, vilket gör att jag kan ha problem med att veta vad det var jag egentligen skulle minnas. :) Med dessa övningar som bara är på svenska är det ju inget problem. Jag funderar dock på hur jag ska hantera eventualla memoriseringar av exempelvis konversationer, vilket jag idag oftast gör på italienska. Men det kommer nog med tiden.. annars får jag nog klura ut något trick för att komma ihåg vilket språk det var på...
wesstrom

Re: Mikael Wesström's journal

Post by wesstrom »

ok, det har varit ett tag sedan jag egentligen gett upp. Ja, det är bättre att erkänna att det var det jag hade gjort. Även om jag med alla möjliga ursäkter sa mig att jag inte gett upp, utan bara att jag övade på egen hand.

Jag har helt enkelt alltid förmycket att tänka på. Det är svårt att koncentrera mig och jag har svårt att ställa tid till övandet och lektionerna. Visst har jag väl kanske övat lite på egen hand, men i stort sett har jag nog mer slösat på nyttig tid till verkligt övande, än att göra något nyttigt. Nu har jag beslutat mig för att börja om. Jo, jag tror det är bättre att jag kör om hela grundkursen från början. Jag minns att den var mycket hård, och att det var svårt att ha tid till att göra allt utan att ha uppehåll. Jag kommer snart att ha semester, och har förhoppningsvis möjlighet att lägga undan tid till övningarna.
Jag erkänner att jag är orolig över att göra samma misstag en gång till. Det är svårt med två grabbar på 6 och 8 år hemma, ett jobb som är ganska krävande, och till det fackliga aktiviteter och studier på universitetet genom distans kurser.

Så nu funderar jag på, vad jag behöver göra för att "få igång hjulet" så att det hela snurrar... Minneskunskaper kommer att hjälpa mig med att ha mer tid från nästan alla aktiviteter jag håller på med... och då får jag väl även mer tid till att vara med mina barn och fru... (?) hoppas jag. Att kunna minnas det jag studerar till universitetet på mer effektivt sätt. (idag hade jag examen i ekonomi, och har känsla av att det inte alls gick bra... (jag skulle behöva komma ihåg ungefär 500-600 sidor med fakta, teorier osv...). Sen skulle förmågan att kunna hålla tal, och "skriva mentalt" ett tal och sen kunna hålla det utan att ha papper med mig, vara mycket effektivt speciellt inom mina fackliga aktiviteter. Att komma ihåg namn, speciella uppgifter, födelsedagar och eventualla problem som personen har segnalerat, skulle helt klart ge en extra kick! Inom jobbet, jobbar jag med data arkitektur, och att kunna komma ihåg produkter och deras funktioner, är helt klart ett sett för mig att kunna bli mer effektiv på jobbet. Projektplaner skulle också vara bra att ha i huvudet...

Ok, jag tror att jag definierat de viktigaste målen med min träning. Jag gjorde det, så att jag kan komma tillbaka till denna post, för att peppa mig och ha mina mål i sikt.

Då är jag redo för att åter igen köra hårt. Jag behöver helt klart peppa mig själv väldigt mycke varje dag, annars riskerar jag helt klart att falla tillbaka igen... Förra gången körde jag kursen under natten, när alla sov hemma. Det fungerade naturligtvis när det gäller att kunna ha tid till mig själv, men o andra sidan blir man ganska trött tillslut...
wesstrom

Post by wesstrom »

Då kör vi hårt!
Jag började med några av övningarna till mentalteknik.
Att rulla tummarna först en minut, och sen bara visualisera rullandet... Häftig känsla.
Nu gör jag det en minut till! Sen körde jag övningen med andingen och tillsist den med värmen mellan handflatorna. Jag kände inte någon särskild värme, men jag kände mig helt klart mycket mer avslappnad iaf. Jag antar att det är det viktigaste med själva övningen och värmen kanske kommer en annan gång... Det kan ju också var så att det är svårt att känna värme när man redan har över 30 grader i rummet.

Sen provade jag att köra ett pass med MM, men jag har problem med siffrorna, men det gör inget. körde 10 nummer med 4 sekunders tid, och det gick ganska illa, (1/10) men ok... det får vara så och jag använder det till att lära mig siffrorna som jag inte kommit ihåg (tack MM för din statestik). Jag sopade av golvet på balkongen,repeterade numren.
Sen tyckte jag det var dags för att se om jag fick förbättringar på MM.
3/10 på 4 sekunder. 3 gånger bättre! :mrgreen:

Ok, nu kör jag igång med lektion nummer 1. Det borde ju gå snabbare, eftersom jag redan gjort dem en gång och lite kommer jag ju ihåg. Har läst några poster som säger att det är viktigt med tidspressen, så då kör vi på att det får max ta en timme. Det är ju en ganska bra grej för min del, eftersom jag faktiskt ofta har ont om tid (inte idag, för jag är ledig hemma och familjen är i sommarstugan.)

Jag provar med att skriva om mina övningar, så att jag kan kolla det jag gjort, se mina framsteg, och det kanske blir lättare. Men helt klart har det blivit bättre med att jag läst Mattias, som skrev för tre år sedan om att öva med störande moment hemma... vilket jag inte hade förstått var en bra grej. Jag hade svårt att hitta tid till att göra sakerna, eftersom jag först och främst försökte ta bort alla störande element, innan jag övade. Nu övar jag med tv:n på!

Vi ses om en timme...
wesstrom

Post by wesstrom »

Lektion 1

Ok, det tog längre tid än en timme, men med tanke på att jag hunnit med att stryka ett par skjortor och prata en stund med grannen, så har det inte tagit mycket längre... så det kan jag vara nöjd med iaf. :)

Kedjemetoden: 25 bilder. Jag missade 10.
Ryska dockmetoden: 25 bilder. Jag missade 9.
Cicero metoden: 25 bilder. Jag missade 3.

Jag har haft mycket svårt med fria associationsmetoden. Att hitta 20 associationer tog mig jättemycket tid.
Jag har tänkt att jag kanske istället för att köra MM varje morgon innan jag börjar jobba, ska försöka hitta på 2 olika kedjor med 20 olika associationer vardera.

Associationsmetoden 20 bilder (efter mycket jobb..) och jag missade 11.
Jag gjorde det hela med tv:n på med ganska hög volym i rummet brevid.

Då ses vi imorgon bitti.

PS! Det ska bli interessant att se hur det går med min rumskompis under pauserna på jobbet...
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Härligt Mikael, keep up the good work! :)
/Mattias
wesstrom

Post by wesstrom »

Jag har haft lite problem med internet, så det har varit svårt att kunna köra vidare. Nu fortsätter vi. Under tiden hade jag iaf jobbat med siffrorna, kört med kortleken och MM igen.

Jag har försökt med associationsmetoden, men har verkligen problem med den metoden. Att komma på 20 länkar, tar tid, och jag får inte riktigt samma bilder varje gång, så jag tror det är något jag gör fel men vet inte riktigt vad. Konstigt att jag inte tänkt på det tidigare... Jag undar om det finns någon speciell övning jag skulle kunna göra för att förbättra den färdigheten, eller om det enklaste helt enkelt är att jobba på med denna metoden tills den blir ok...

Nu kör jag vidare på kursen iaf.
Mikael
wesstrom

Post by wesstrom »

lektion 2:
kedjemetoden - 26 bilder. 2 fel. en extra kontroll av de 4 och sen kunde jag hela listan.
ryskadockmetoden - 25 bilder - 2 fel. en kontroll, och hela listan var ok.
cicero metoden - 9 bilder, inga fel.
associationsmetoden: 10 bilder, 1 fel. Jag använder inte samma bilder som tidigare, eftersom jag vill öva upp förmågan att hitta bra associationsbilder. Det gick bättre idag, så jag tror jag är på rätt väg.

Det hela tog 45 minuter! Helt klart hade jag hjälp av att jag redan övat mycket på siffrorna, och att jag redan jobbar med MM.
wesstrom

Post by wesstrom »

Jag har dragit ner drastigt på kaffe drickandet. För ett år sedan kunde jag dricka 15 espresso om dagen.
Jag hade förra veckan lyckats nå målet med bara 3 om dagen, och nu jobbar jag på målet med max en om dagen. Förhoppningsvis kan jag i höst sluta helt med kaffe. Jag är lite fundersam på effekten av te med en lite skvett mjölk (utan socker). Vi får se om jag kan se någon skillnad, men något måste jag ju få dricka... Måste sluta dricka coca-cola, pepsi, sprite och fanta också... eller åt minstonde dra ner på det.
wesstrom

Post by wesstrom »

Företagslednings studier parallelt med GMS kursen:
Idag när jag låg på solsängen (eller vad man nu ska kalla det på svenska), och funderade, beslöt jag mig för, eftersom jag behöver plugga ekonomi och företagsledning (tror det är den korrekta översättningen), till den 11 september, att använda mig av gms i parallel med att jag pluggar kursen här. De första 24 lektionerna borde jag bli klar med i augusti.
Jag har börjat bygga upp ett extra cicero system, som jag bygger på sommarstugan. Det är 40 lektioner och 8 kapitel, har jag gjort ett system på 48 bilder till att börja med. Nu tänkte jag jobba lite med att använda dem i MM, samtidigt som jag kör med de andra 120 bilderna jag byggt upp hemma. Jag hade i början 100, men det kom till 7 medans jag höll på (fick iden att lägga in 13 bilder av ett fantasi rum också en gång, och de finns med fortfarande...) Så igentligen har jag alltså ett system på 155 bilder). Nu tänkte jag lägga upp 5 underbilder på varje bild i de 48 bilderna jag har, så att jag kan bygga upp en lite större databas på den. Då borde jag ha tillräckligt med grundbilder för att kunna memorera allt jag har i bok och kurs lektioner.

Det var jättebra att köra om lektion 2, där jag faktiskt hade glömt allt står i artikeln http://svenska.pmemory.com/articles/30. Det var inte alls dumt köra om den "lektionen" i självmotivering, och jag har använt mig av den under dagen, medans jag var med ungarna på badstranden. Imorgon tar jag med mig kortleken och kör även den på badstranden. Jag har läst en annan journal idag, minns inte vems det var, men såg att han använt den till att öva på själva memoreringen och inte bara till att lära sig figurkoderna. Ganska smart... det hade jag inte tänkt på... har jag missat det i någon lektion (?). (Ja, det lär jag väl se snart då!)

Jag funderar på en slutsatts jag fått när jag höll på med MM för ett tag sedan, som kanske är felaktig slutsatts... Jag hade kört MM tyg 10 gånger i rad, med samma cicero bilder... det började bli problem med att jag kom ihåg bilderna från föregående övning, och kom till slutsatten att jag kanske inte bör använda dem mer än en gång var 5:e timma... Är det fel (?) Kan jag köra så hårt jag bara vill... eller blir det helt struligt då?

Nu kör jag snart lektion 3, igen. Men tänkte köra en peppvända igen så att jag verkligen känner mig 200% peppad varje gång. Jag har sett några som kör med olika belöningar efter kursen... jag känner mig verkligen peppad efteråt, och förra gången gick väldigt bra tycker jag... Jag belönar mig med ett: Det var väldigt bra gjort Micke, och det kan jag säga, känns väldigt bra. Sen kör jag en pep-vända igen, där jag påminner mig om att jag närmat mig målet ännu mer (se tidigare inlägg om mina mål...) :)
wesstrom

Post by wesstrom »

Oj vad det är enkelt att hitta olika ursäkter... men tyvärr är det sant att min mindre son igår kväll och hela natten hade problem med tandvärk. Han har tandköttsinflammation... vilket jag medger kan göra ganska ont.

Jag har ett problem med att göra övningarna som är liknande de som är i lektion 17, "termer och dess betydelser".
Låt mig ge ett exempel, det är delvis ett problem att det är på italienska...

L'attività economica svolta dall'azienda costituisce la gestione aziendale, si può definire come un sistema di operazioni svolto con continuità nel tempo e nello spazio, per il soddisfacimento di prescelti bisogni umani.

Om jag försöker att översätta det, blir det:
Den ekonomiska aktiviteten som utförs av företaget[/ b], kan definieras som ett system av transaktioner gjorda inom bestämd tid och rum, för att tillfredsställa förutvalda mänskliga behov.

Problemet är att jag faktiskt inte har en aning om hur jag ska kunna visualisera det.

Slutsattsen är att det är en sak att prata om att visualisera definitionen av ekliptikan, och en annan, av att visualisera en så pass abstrakt definition som den jag tagit som exempel. Helt klart handlar det om min egna kreativitetsförmåga... men här har jag verkligen lyckats sätta den på prov. Undrar om det blir enklare efter de olika lektionerna i kursen...
Post Reply