Niklas Journal
Niklas Journal
Lektion 3
Re: Niklas Journal
Inga synpunkter på den lektionen? 
Tycker själv att just lektion 3 var någorlunda "rolig" på nåt konstigt sätt och vis. Rolig som i "det här gick bra".
Hur tyckte du själv att det gick? Är du nöjd?

Tycker själv att just lektion 3 var någorlunda "rolig" på nåt konstigt sätt och vis. Rolig som i "det här gick bra".

Sorry, var lite för snabb med att skicka meddelandet innan jag skrivit något........
Lektion 3 var klart utmanande där jag hade problem med att koda genom konsonans. Fick det aldrig att funka helt men det får duga ändå. De andra övningarna flöt på bra och var roliga att göra. Är mycket possitivt överaskad över hur mycket jag känner att jag lärt mig på endast 3 lektioner och är supertaggad att komma vidare! Ett problem jag har är att jag aldrig lyckas göra en hel lektion i ett svep utan delar upp det i någon/några övningar per dag. Detta då jag jobbar heltid (IT-branschen) och har två barn. Det här gör att jag inte riktigt vet hur lång tid jag tar på mig (dock sannolikt mer än 2 timmar) då jag glömmer att pausa klockan. Tycker ändå att det funkar rätt bra att göra som jag gör och ser inte riktigt vad jag skulle kunna ändra på?
Lektion 3 var klart utmanande där jag hade problem med att koda genom konsonans. Fick det aldrig att funka helt men det får duga ändå. De andra övningarna flöt på bra och var roliga att göra. Är mycket possitivt överaskad över hur mycket jag känner att jag lärt mig på endast 3 lektioner och är supertaggad att komma vidare! Ett problem jag har är att jag aldrig lyckas göra en hel lektion i ett svep utan delar upp det i någon/några övningar per dag. Detta då jag jobbar heltid (IT-branschen) och har två barn. Det här gör att jag inte riktigt vet hur lång tid jag tar på mig (dock sannolikt mer än 2 timmar) då jag glömmer att pausa klockan. Tycker ändå att det funkar rätt bra att göra som jag gör och ser inte riktigt vad jag skulle kunna ändra på?
IT-branschen låter bra! (läser själv mitt första år på IT-programmet på Chalmers) 
Tycker själv att nyckeln till att lyckas är kontinuitet. Gör man lite varje dag (5-10 min) och lite mer då och då så borde det nog gå vägen.

Tycker du att det fungerar bra, så kör på! Det är rekommenderat att man kör hela lektionen i ett svep för att bygga upp koncentrationsförmågan, men jag skulle inte oroa mig för mycket om det. Den kommer komma så småningom ändå och innan du vet vad som händer sitter du där med ditt superminne!Du wrote:Det här gör att jag inte riktigt vet hur lång tid jag tar på mig (dock sannolikt mer än 2 timmar) då jag glömmer att pausa klockan. Tycker ändå att det funkar rätt bra att göra som jag gör och ser inte riktigt vad jag skulle kunna ändra på?

Tack för input - tror också på att prioritera kontinuitet! Du (Florian eller någon annan som har en uppfattning) som också håller dig i IT- området, vilken metod tycker du är mest användbar för att memorera processbeskrivningar, flödesscheman och tekniska benämningar? Ligger ju bara på lektion 4 ännu men är nyfiken på vilken metod som kan vara mest användbar i mitt yrke i framtiden?
Har faktiskt inte satt mig in i just detta ännu, men kan ju i alla fall skriva vad jag tänker spontant.
Det finns inte bara en metod som leder till framgång, och med allra största sannolikhet lär du använda dig av alla teknikerna på något sätt (kedjemetoden, ryska dockan och returmetoden (har jag glömt nån?
)).
Ska inte avslöja för mycket i förväg heller (vill inte ta bort det roliga med lektionerna!), men att memorera går i princip till exakt likadant som när du skapar en mindmap (nån sorts trädstruktur). Vad gäller processbeskrivningar och flödesscheman, så är ju dessa så nära en mindmap man kan komma. Att memorera dessa är alltså inget problem (även om terminologin kan vara rätt jobbig ibland). Angående tekniska benämningar - återkommer de ofta så är det bra att göra figurkoder av de. I vilket fall som helst så kommer du behöva koda de till bilder (vilket du lär få en del övning i under kursmodul 2), vilket jag personligen tycker är den mest tidskrävande uppgiften. Men, ska ju inte avslöja för mycket (kanske redan har gjort det?)!
Det finns inte bara en metod som leder till framgång, och med allra största sannolikhet lär du använda dig av alla teknikerna på något sätt (kedjemetoden, ryska dockan och returmetoden (har jag glömt nån?

Ska inte avslöja för mycket i förväg heller (vill inte ta bort det roliga med lektionerna!), men att memorera går i princip till exakt likadant som när du skapar en mindmap (nån sorts trädstruktur). Vad gäller processbeskrivningar och flödesscheman, så är ju dessa så nära en mindmap man kan komma. Att memorera dessa är alltså inget problem (även om terminologin kan vara rätt jobbig ibland). Angående tekniska benämningar - återkommer de ofta så är det bra att göra figurkoder av de. I vilket fall som helst så kommer du behöva koda de till bilder (vilket du lär få en del övning i under kursmodul 2), vilket jag personligen tycker är den mest tidskrävande uppgiften. Men, ska ju inte avslöja för mycket (kanske redan har gjort det?)!

Jag jobbar själv heltid i IT-branchen och har familj med två barn, så jag känner igen mig. Började vid nyår och är nu på lektion 16. Har som målsättning en lektion i veckan. Råkade tappa lusten och hade en månads frånvaro från kursen, men har nu börjat igen. Kursen är bra, men det är tidskrävande, precis som att träna på gym. Skall helst köra Memory master varje dag också nu efter lektion 12.
Lektion 4. Har gjort övning 1-3 Vilket flöt på rätt bra. Vid symboliseringtekniken (övn 2) hade jag lite för dåliga symbolbilder vilket gjorde att jag hade problem att återkalla det exakta ordet (det ble tex arg istället för ilska o.s.v). Känner också att jag har lite svårt att skilja ryska dockan mot kedjetekniken.
Lektion 4 klar!
Det blir mer och mer intressant för varje lektion även om man stöter på patrull ibland. Övning 5 var intressant: jag hade relativt lätt att koppla och komma ihåg associationerna, däremot lyckades jag inte koppla dessa ordentligt till respektive stödbild. Någon som har något tips? Glädjande var hur lätt det var att lära sig 10 nya figurkoder om jag jämför med tidigare.
Det blir mer och mer intressant för varje lektion även om man stöter på patrull ibland. Övning 5 var intressant: jag hade relativt lätt att koppla och komma ihåg associationerna, däremot lyckades jag inte koppla dessa ordentligt till respektive stödbild. Någon som har något tips? Glädjande var hur lätt det var att lära sig 10 nya figurkoder om jag jämför med tidigare.
Lektion 5, övning 1. Långt över förväntan - hade bara 3 mindre fel på hela återkopplingen. Dessutom gick återkopplingen lätt, smidigt och snabbt. Kul att använda de olika teknikerna. Mycket nöjd!!!