Hej, jag är en kille på 25 år som läser fysik/matematik på universitet. Jag har redan ett väldigt bra minne överlag men tänkte att jag har lite tråkigt nu på sommaren och jag har inte så full kontroll över minnet som jag borde, så varför inte köra en minnesträningskurs? Jag älskar att utmana mig själv med olika mentala lekar så detta känns perfekt!
Jag gjorde klart lektion 1 igår, tog runt 2 timmar... Var det verkligen meningen att man skulle lära sig siffrornas bokstavskombinationer helt flytande på den tiden? Jag kan göra det nästan flytande nu men fastnar ibland i några sekunder. Annars var det roligt, associationsmetoden fungerade ju helt perfekt! Mycket lättare än Cicero metoden som kändes väldigt platsberoende. Jag menar, om du inte har ett stabilt boende eller möblerar om ofta så känns den ganska så värdelös medan associationsmetoden är mycket mera naturlig. Jag tänkte såhär, började lite med deras exempel:
Sked ligger vid kopp, kopp står på fat, på fat finns tårtor, på tårtor finns jordgubbar, jordgubbar växer på jordgubbsplantor, jordgubbsplantor växer på jord, i jorden växer tallar, på tallar växer kottar, ekorrar äter kottar, när jag tänker på ekorrar så ser jag dem på grusvägar, på grusvägar åker bilar, bilar åker till bensinmackar, i bensinmackar finns butiker, från butiker tar man med sig påsar, påsar tar man med på bussen, i bussen finns säten, säten finns i kryssningsfartyg, kryssningsfartyg finns vid hamnar, vis hamnar finns tågstationer, osv men nu hade jag tillräckligt många för övningen. Då alla dessa associationer var saker som kom direkt och naturligt så tog det ingen tid att memorera denna slinga, utan den fanns där redan innan jag började! Mycket praktiskt!
Klockans Journal
Re: Klockans Journal
Hej Klockan och välkommen till kursen!
Lysande förståelse av den fria associationsmetoden!
När det gäller inlärning av den alfanumeriska koden och figurkoderna (från lektion 2), så behöver de absolut inte sitta perfekt innan du gör nästa lektion. Dessa saker fortsätter man att träna på parallellt med lektionerna och det tar alltid ett antal dagar innan reflexkopplingar (se GMS-handboken) hinner bildas.
Härlig inleding, keep it up!
/Mattias
Lysande förståelse av den fria associationsmetoden!
När det gäller inlärning av den alfanumeriska koden och figurkoderna (från lektion 2), så behöver de absolut inte sitta perfekt innan du gör nästa lektion. Dessa saker fortsätter man att träna på parallellt med lektionerna och det tar alltid ett antal dagar innan reflexkopplingar (se GMS-handboken) hinner bildas.
Härlig inleding, keep it up!

/Mattias