Svårt att koda ord till bilder?

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Florian

Svårt att koda ord till bilder?

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________

Alla stöter någon gång på ord eller meningar som kan vara svåra att koda till bilder. Vanligtvis kanske man nöjer sig med en halvbra bild och struntar sedan i det hela. Visst, man kan använda samma bild nästa gång samma ord dyker upp, men varför inte försöka komma på något bättre?

Jag ska fatta mig kort; jag behöver er hjälp med detta! :D Tanken är den att vem som helst ska kunna gå in i dokumentet (se nedan) och lägga till kodningsförslag, alternativt ord som de behöver hjälp med att koda. Dokumentet jag avser ligger under följande adress:

http://memory.primarypad.com/kodning
Lösenord: MindAcademy

___________________________________________________________________________________________
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Svårt att koda ord till bilder?

Post by Mattias »

Hej Florian!

Jag uppskattar din omtanke och ansträngning, men tyvärr så är det inte rätt väg att gå.

Man måste lära sig att koda på egen hand enligt de kopplingar som finns i ens eget huvud.

Det är precis med kodning som med memoreringen: hastigheten är det viktigaste. Välj den första bilden som du kommer att tänka på, ÄVEN om den inte är logisk. Eftersom man kom att tänka på den först, så finns det en koppling, även om den inte är uppenbar. Den enda kriteriet är att bilden ska vara av memoreringsvänlig karaktär.

Det är alltså inget fel med "halvbra bilder", tvärt om! Hastigheten kommer först, därefter kommer man automatiskt bli allt mer exakt på att koda ju mer träning man får. Principen är den samma som för memoreringen där det är bättre att vara snabb och missa, än att vara långsam och vara helt "korrekt".

En annan fördel är också att när man kodar med första bilden som kommer upp, så går hela memoreringen snabbare. Då får man bättre recall eftersom man inte hinner glömma bort kopplingarna :)

Ett bra sätt att öva snabbkodning är att ta en vanlig ordlista och bara koda varje ord på en sida så fort som möjligt utan att memorera.

Jag hoppas det blev lite tydligare.

Keep it up!
/M
Post Reply