Ny elev undrar

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
p368mca

Ny elev undrar

Post by p368mca »

Hej!
Ska bli jättespännande och se ifall en gammal tant kan få ett superminne :) Tycker redan efter två lektioner att vissa saker förklaras svårt - eller så är det jag som är trögfattad..

Fråga; Jag har valt ut rummen i mitt hem för att övningarna i lektion 2:6 - där väljer jag först köket och går medsols längs väggarna och lägger " sakerna" på bänkarna, i skåpen, i fönstret osv. Jag blev dock jätteosäker om det är fel att göra så, att mina bilder måste vara mer detaljrika än att jag lägger leksaken i vask 1 och fotografiet i vask 2, paraplyet i diskstället osv...?

Ska ju nu öva på siffra-bokstav-bild - men fattar inte varför måste man ha med bokstavskombinationen? Kan någon ge exempel på hur/när man ska använda det?

Söndagshälsningar
Anemon
Florian

Re: Ny elev undrar

Post by Florian »

___________________________________________________________________________________________

Härligt! O välkommen till Mind Academy! :)
Du wrote:Fråga; Jag har valt ut rummen i mitt hem för att övningarna i lektion 2:6 - där väljer jag först köket och går medsols längs väggarna och lägger " sakerna" på bänkarna, i skåpen, i fönstret osv. Jag blev dock jätteosäker om det är fel att göra så, att mina bilder måste vara mer detaljrika än att jag lägger leksaken i vask 1 och fotografiet i vask 2, paraplyet i diskstället osv...?
Angående dina cicero-bilder: Välj bilder som du senare kan urskilja 5 underbilder ifrån.(se s117*)
Simpla föremål är väldigt svåra att memorera, och att göra kopplingar med. Ändå har jag själv flertalet cicero-bilder där jag har väldigt svårt för att plocka ut 5 underbilder; men se på mig - jag lever fortfarande! :) Jag tror att de objekt/bilder du valt ut fungerar bra. Försök gärna i fortsättningen att inte välja ut allt för simpla objekt, eller föremål som är allt för lika varandra. Men du ska nog se att allt ordnar sig! :)
Ex) Det går absolut bra att ha två-tre olika sorters stolar som cicero-bilder. Huvudsaken är att det går att urskilja den ena från de andra.

*Handboken Superminnets Hemligheter

___________________________________________________________________________________________

VIKTIGT! :)

Generellt sett så gäller samma regler för cicero-bilder som för alla andra bilder (se s69*) - de ska vara:
  • STORA
    Tredimensionella
    I färg
    Detaljerade
Du wrote:Ska ju nu öva på siffra-bokstav-bild - men fattar inte varför måste man ha med bokstavskombinationen? Kan någon ge exempel på hur/när man ska använda det?
När man memorerar siffror har man, som du säkert redan vet, ett objekt/föremål för varje siffra. Dessa objekt väljs inte ut slumpmässigt, utan de grundar på ett simpelt system.
Ex) Den första konsonanten i objektet som motsvarar siffran 58 är F eller R (5 = FR) och den andra konsonanten är G, Q eller L (8 = GQL) - förslagsvis FiLm-rulle. Det gör det enkelt att välja ut nya objekt (eller svårare beroende på hur man tar det) och kan vara till hjälp när man sedan lär in figurkoderna. Till en början kanske man inte kommer ihåg att siffran 12 motsvaras av en NöT, men genom att koda siffrorna 1 och 2 till bokstäver kan man få en liten ledtråd.

Lösenord
Det här systemet med kodning från konsonanter till siffror kan också vara ett sätt att memorera låååånga pinkoder/lösenord. Det skulle jag faktiskt uppfatta som huvudmålet, även om det har vissa andra fördelar (se ovan).
Ex) Välj ut en mening som sitter väl förankrad i minnet, tex en låt. Gör om varje konsonant till en siffra - och vips så behöver du endast komma ihåg den välkända sångtexten för att knappa in ett 40-siffrigt lösenord. Fräckt, inte sant? Vill man göra det extra svårt att knäcka kan man ju låta alla vokaler stå kvar - då har man plötsligt ett väldigt säkert lösenord. Förutsatt att inte någon känner till hur du kodar, samt vilken fras du har använt. Men tro mig; det finns miljarder miljarder olika fraser - det är väldigt svårt att knäcka. :)

Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Hej och välkommen!

De saker du nämnde från köket fungerar utmärkt. Med lite träning kan man urskilja 5 underbilder från nästan vad som helst. Det handlar bara om att zooma in tillräckligt kraftigt. Ex: Om man förstorar upp en synål till storleken av en tunna, så kan man använda upp till 7 underbilder på den.

Det viktiga är att du inte väljer likadana föremål (t.ex. eluttag) i flera rum. Så länge du tänker på det behöver du inte vara allt för kinkig i vad du väljer.

Lycka till!
/M
Florian

Post by Florian »

Märkte att det smög in sig en liten oklarhet i mitt tidigare inlägg.
Jag wrote:Generellt sett så gäller samma regler för cicero-bilder som för alla andra bilder (se s69*) - de ska vara:
  • STORA
    Tredimensionella
    I färg
    Detaljerade
För att klargöra: Det spelar ingen roll vilken storlek objekten har i verkligheten, eller hur de ser ut - det viktiga är att man visualiserar dem alla på samma sätt; STORA, tredimensionella, i färg och detaljerade.

MrFrenzy

Post by MrFrenzy »

Att utgå ifrån en text och generera ett lösenord är en osäker metod, även om du översätter texten till siffror (den innehåller samma information). Att låta vokalerna vara kvar gör metoden ännu osäkrare eftersom du genom att göra så inför redundant information (dvs. samma information förekommer flera gånger vilket är fallet med skriven text, det är tack vare detta som det går så bra att komprimera text).

Det är betydligt bättre att slumpmässigt generera ett lösenord och utifrån detta skapa en text/bildsekvens som stöd för minnet.
Post Reply