Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 12, övning 1

Vet inte exakt varför jag gått och dragit mig för denna övning, returmetoden med 50 element. Att hitta tre underbilder per ordinarie figurkod var det nog från början, fick mig att gå igenom alla hundra figurkoderna och börja leta underbilder på varje - ja det blir 300st... Fick till slut sätta stopp för dessa repetitioner och inse att jag för övningens skull inte behövde underbilder för mer än ett fåtal av alla 100. Genomgången var nog nyttig för mig hursomhelst, fick god figurkodsträning med visualiseringsträning och så insåg jag att en bild var för mig undermålig. Hade en NöT (valnöt), efter Buzans, vilken inte lät sig indelas på vettigt sätt i tre bilder så utbytet fick bli en nötknäckare hållandes valnöten där jag enkelt kan hitta tre riktiga bilder - tre bilder av nötskal och innandöme kändes inte memoreringsvänligt nog.

Inte memorerat intensivt på sistone, men måltiden blir ca 50x10 = 500 sek = ~8,5 min. Ska försöka slafsa ner tiden och klappa sekunderna på benet.

Vid första försöket fick jag 12 rätt av 50, tid för memorering: 19 min. Genomgången efteråt kändes rätt katastrofal, av t.ex. första 20 fick jag bara två rätt - men nu ska jag försöka vara positiv. Visade sig rätt snart att jag hade förberett stödbildstrippletter för fel figurkoder på ett antal ställen så jag fick improvisera. Tidsåtgången var trots allt bara dubbla istället mot trippla det ofta varit för inte jättelänge sedan. Sedan är ju faktiskt drygt 20% rätt. Jag blev för övrigt EXTREMT stressad av detta klappande. Slutade nästan med att jag knappt tillät mig se den sammansatta bilden då jag kände att sekunderna dragit iväg för mycket... tror dessvärre att jag måste fortsätta slafsa på detta sätt så att inte hjärnan lär sig fel.

Vid andra försöket fick jag 42 rätt av 50, tid för reparationsmemorering: 11 min. Stor skillnad, tror det till viss del hänger på mindset till viss del på rätt fokusering, sedan var detta ju andra gången jag såg samma bildkonstellation. Nu åter nöjd iaf.

Vid tredje försöket fick jag 47 rätt av 50, tid för reparationsmemorering: 2 min.

Vid fjärde försöket fick jag alla rätt, tid för reparationsmemorering: 1 min. När det gäller reparationsmemorering på returmetoden är det lite hoppigt att hitta rätt underbild, men kanske tog jag till något för att slippa en femte iteration.
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 12, övning 2

Figurkoder för alfabetet med kedjemetoden, en lagom kort övning för tiden tillgänglig denna kväll. Måltiden blir 28x10 sekunder = ~4,5 minuter, bör kunna gå lite fortare när bilderna är relativt välbekanta för mig - bara att slafsa igenom. Största problemet blir nog att undvika att påverkas av faktumet att bokstävernas ordning i alfabetet i sig inte är obekant...

Vid första försöket fick jag 13 rätt av 28, tid för memorering: 7 min. Svårare än väntat, största störningen var att jag med mina egna figurkoder fick hålla ordning på just alfabets ordning utan stöd av lektionens figurkodsnamn. ;)

Vid andra försöket fick jag 25 rätt av 28, tid för memorering: 3 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 1 min.
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 12, övning 4

Memorera tre tvåsiffriga tal på varje bokstav. Denna övning har känts överväldigande att försöka sig på. Märkt att nackdelen med att ha närpå varenda bild från google images är att det är lätt att börja se dessa bilder som 'facit' och hjärnans version av dem som imperfekt. Detta blir påtagligt när det kommer till bildens detaljer, som blir än mer essentiella när man ska börja hitta bilder i bilden att memorera på...

Måltiden för övningen blir, (A-Z enbart) 3x26x10 = 780 sekunder = 13 minuter. Ska i vanlig ordning som på sistone försöka pressa tiden med handklappande på benet, max 6 sek/visualisering. Är det bara jag som känner 'administrationen' betungande i tidsåtgången? Just detta att hitta rätt tillbaka på skärmen efter visualisering och hämta fram nästkommande stödbild? Börjar fundera på om man kanske ska lämna kvar blicken på siffran man memorerar för tillfället så att blicken kommer tillbaka dit när man är klar med hjärnjobbet och ska fortsätta med nästa?... Testar denna gång att tillfälligt under övningen ställa bärbara datorn på stativ så att jag slipper hålla huvudet alltför nedsänkt vid visualisering - tanken stör mig av något skäl.

Vid första försöket fick jag 14 rätt av 84, tid för memorering: 21 min. Troligen nytt bottenrekord i initial procent som sitter. Kändes enormt pressat vid genomförandet, ansträngde mig för att bibehålla blicken när jag lät fokus släppa skärmen för att inte blurra visualiseringen. För många av delbilderna kändes det som om jag inte riktigt kunde släppa själva huvudbilden vid memorering. Hade även svårt att hinna få fram den kringliggande konturen av de båda föremålen ihopsatta. Sedan märks det att inte ens figurkoderna för siffrorna sitter till 100% ännu - känslan var att det främst rörde sig om de jag bytt ut senaste månaden, fick leta ordentligt vid ett par tillfällen. Bra innan liknande övningar är nog att någon dag innan gå igenom dem allesammans.

Vid andra försöket fick jag 46 rätt av 84, tid för memorering: 15,5 min. Många av de otydliga bildkopplingarna jag såg tidigare klarnade efter denna omgång. De flesta resterande missarna ligger i andra halvan av alfabetsmemoreringarna.

Vid tredje försöket fick jag 64 rätt av 84, tid för memorering 8 min.

Vid fjärde försöket fick jag alla rätt, tid för memorering 4 min.

Puh, känns skönt att ha denna övning klar - bara en övning till så måste det väl bli MM i nästa lektion? Tror verkligen jag behöver den formen av mängdträning.
wyzec

Post by wyzec »

Kör igång MM redan nu, finns ju som moment redan i denna lektion - som extra övning. Har mentalt gått igenom mina 100 ciceros och samtliga figurkoder - en del mot google images 'original'.

MM på 'Training mode' med 8 sekunders visning på varje 20st (ska ner i tid, men nu sitter varken ciceros eller figurkoder 100%) :
5/20 på cicero #1, nr. 1-20 (massor med 'barnfel', en förskjutning gjorde att fyra 'rätt' blev fel)
11/20 på cicero #2, nr. 21-40 (återigen en massa 'barnfel', bäst i början, återligen mindre förskjutning)
<avbrott>
6/20 på cicero #3, ofokus
4/20 på cicero #4, ännu mindre fokus - dags att avbryta när hela sista 10 faller bort känner jag...
wyzec

Post by wyzec »

MM på 'Training mode', 20st. Går genomgående igenom cicerobilderna inför varje memorering då jag senast haft tendenser att 'hoppa över' vissa bilder vilket resulterat i förskjutningar - en onödig komplikation utöver det som ska fokuseras på.

2/20 på cicero #1, 8 sek - orealistisk hastighet i dagsläget, klar bild ofta bara ngn sekund innan nästkommande
9/20 på cicero #2, 10 sek - fortfarande tufft, lyxig känsla mot tidigare att faktiskt hinna visualisera ett par sekunder...
11/20 på cicero #3, 10 sek - tonvikten fel på första halvan, flertalet svaga ciceros i detta rum då jag inte sett möblerna på många år
9/20 på cicero #4, 10 sek
11/20 på cicero #5, 10 sek
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 12, övning 5

Memorera 100 siffror på ordingstalen, dvs. temporärt på figurkoderna för siffrorna, med ryska dockan-teknik. Måltiden ska ju successivt ner till 6sek/koppling så sätter måltiden till 6x100 sek = 10 min. Ska som vanligt försöka pressa tiden, men smått hysteriskt känns det då jag på 6 sekunder snabbt ska: Hitta första bilden, välja underbild att zooma upp, hitta andra bilden, välja sätt att kombinera ihop och slutligen hinna visualisera resultatet med sammansatt kontur och tydliggörande av träffpunkter. Kommer klappa sekunderna men känslan är att MINST hela sex sekunder kommer att gå åt innan jag ens börjat visualisera resultatet... men sikta mot stjärnorna så kanske jag når trädtopparna?

Vid första försöket fick jag 20 rätt av 100, tid för memorering: 34,5(!) min. Egentligen tangerar tidsåtgången ungefär åtgången vid tidigare memoreringar. Antalet rätt korresponderar troligen något mot den långa tiden innan återkallning - det är iaf min gissning. Sedan ang. tidsåtgången - jag stressade verkligen. Tvekade vid många tillfällen - är detta verkligen ryska dockan eller är det memorering på underbild? När jag väl visualiserade kände jag att tiden redan dragit iväg och tillät inte mig själv att se den fullständiga bilden särskilt många sekunder, eller ens zooma ut för att se fästresultatet. För övrigt var det ett par-tre stycken figurkoder jag upptäckte inte satt på reflex, men den tiden är inte dominerande i sammanhanget.

Vid andra försöket fick jag 72 rätt av 100, tid för memorering: 28,5 min. Lite intressant tycker jag det är att mina andra försök ofta gör sådana hopp i resultatet. Det är som om den där första visualiseringen inte hunnit mogna förrän repetitionen naglar fast den.

Vid tredje försöket fick jag 91 rätt av 100, tid för memorering: 10 min.

Vid fjärde försöket fick jag 97 rätt av 100, tid för memorering: 4 min.

Vid femte försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 0,5 min.

Usch vad denna övning var tidsödande...

Detta var hursomhelst sista ordinarie övningen i denna lektion - och samtidigt sista lektionen i hela första kursmodulen, en sisådär 3-4 år efter kursstart. ;) Firar denna triumf med att äntligen få sova. :)

Hyser visst hopp om snabbare takt framöver i.o.m. 'lättare' lektioner samtidigt som jag förväntar mig att MM-tränande kommer att ge en rejäl skjuts - men man vet ju aldrig helt säkert...
wyzec

Post by wyzec »

MM på 'Training mode', 20st. Går igenom cicerobilderna inför memoreringen. Testar för skojs skull måltiden 6sek. Borde gå åt skogen men så ska ju resultaten här vara rätt usla för att vara bra träning. Får jag inte något rätt får jag väl revidera tilltaget.

8/30 på cicero #1 (rum 2-3-4), 6 sek.
9/30 på cicero #2( rum 5-6-7), 6 sek. Sista tredjedelen inte ett rätt - blev dock avbruten i återkallningen. I kanske fem fall blev jag helt ställd när jag inte hittade figurkoderna - hade dock sans nog att istället leta fram nästkommande cicero i tid.

Faktiskt ganska nöjd med utfallet ovan, inte alls så illa som jag trott det skulle gå.

Har för övrigt börjat skapa mitt första stödbildsystem på 125 element, fyra nivåer. Helt klart fått en kick av att ha klarat av de här första 12, för mig, tunga och tidsödande lektionerna. Tänker att jag till att börja med skapar ett för telefonnummer till företag - dyker hela tiden upp nya sådana. Svåraste beslutet tycks vara att välja VAR jag ska starta min cicerokedja för all permanent memorering. Någon kanske har tips på hur man ska tänka om rum vid långtidslagring? Av de potentiella ställen jag har sekvenser på, som jag skulle kunna uppnå de 100 positioner jag ser som idealiskt för snabbmemorering vill jag helst inte använda till något annat än detta. Just nu tänker jag att jag använder ett ställe jag absolut inte ser som realistiskt till att nå några 100 positioner i men väl uppåt 50. Spontant tänkte först att jag långsiktigt borde kunna klara mig livet ut på 125x50, dvs. 6250 lagringspositioner... men jag får nog vänja mig vid tanken att jag kommer att behöva flera ställen för permanent lagring att bygga ut med i en avlägsen framtid. En annan tanke som slog mig var att välja en närbelägen slinga - som jag alltid kan bygga ut allteftersom jag utforskar omgivningarna... den uppenbara nackdelen är klart att man inte alltid bor kvar på ett ställe den dagen den slingan behöver byggas ut.
wyzec

Post by wyzec »

MM på 'Training mode', 30st. Ingen tid idag att köra de mentala teknikövningarna innan.

2/30 på cicero #1 (rum 1-2-3), 6 sek. En riktig skitomgång, hann sällan få fram en bild och i de fall jag fick fram en var det bara dryga sekunden kvar innan nästa. Vid återkallning var det många kombinationer som jag kände att det fanns där för men bilden var inte tillräckligt klar för att se vad.
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory, 30st. Då det sist kändes som om figurkoderna inte riktigt satt på reflex har jag inför övningen under dagen gått igenom samtliga 100 figurkoder två gånger och för utvalda komplexa sådana studerat originalbilden från google images mer i detalj. Har även som vanligt gått igenom samtliga ciceros, inte heller idag tid för några mentala teknikövningar.

4/30 på cicero #1 (rum 1-2-3), 6 sek. Här var för dagen rum 2 helt blankt. Inte nämnvärt bättre än senast, behöver nog de där mentala teknikövningarna? Känslan är att de figurkoder jag utöver visualiseringen även hinner reflektera HUR de sitter - fastnar. Tyvärr räckte tiden sällan till något mer än en 'kall' bild.
13/30 på cicero #2 (rum 4-5-6), 6 sek. Mycket bättre, kändes i processen som om jag hade något mer tid - kanske första övningen blev uppvärmingen som behövdes? Klart är iaf att bilderna i dagsläget behöver vara 'varma' för mig - jag behöver hinna realisera vad det är jag visualiserat. Exempel för mig här var: Guppy-fisken som fastnat i diskstället, stenkojan som repar spisen, kabelrullen som demolerar brödrosten, katten som gör sina behov i krukan, robothanden som fick lampskärmen som arm... visst andra bildkombinationer råkade också fastna men ovanstående kändes genuina och 'varma' och starka. Så dagens slutsats är att resultatet blir bättre om hjärnan tillåts/har tid att kort reflektera. Enda givna frågan i detta - är detta olämpligt ur tekniksynpunkt? Ska det räcka med en 'kall bild'?
wyzec

Post by wyzec »

Improve memory, 30st. Mentala teknikövningar inför, samt en snabb genomgång av samtliga ciceros. Tror vidare från tidigare inlägg att man inte kommer att behöva reflektion över bildkombinationerna för att få bilderna att sitta, vilket jag idag känner blir ett stöd att hinna göra. Det som gäller är att få bildkombinationerna knivskarpa. Funderar smått på att dra ner tiden ner mot 4 sekunder trots de måttfulla resultaten hittillls, detta mot bakgrunden att om jag siktar på 6 sekunder så behöver jag ju ännu mer normalt sett. Jag vill inte behöva lägga 6 sekunder++ för att memorera i framtiden...

9/30 på cicero #1 (rum 1-2-3), 6 sek. Kändes smått ofokuserat, kanske för att jag efter teknikövningarna ringde ett telefonsamtal? Flertalet bilder kändes det som jag skulle minnas när jag återkallade men de var precis förbi 'minnesfronten'. Ibland vill bilderna kombineras ihop på ett sätt som avviker från höger-om, ovanpå eller genom. T.ex. inuti micron i bokhyllan osv. - spontant känns det bästa som att tillåta det för att tiden inte tillåter förändring men samtidigt känns det avigt att göra avvikelser.

9/30 på cicero #2 (rum 4-5-6), 6 sek. Gjorde misstaget att i ett par rum oavsiktligt hoppa över föremål vilket gav förskjutningseffekter - som tur är håller jag koll på när 10-talen tar slut så att jag iaf byter rum vid rätt tillfälle så att felen inte propageras vidare. Bilderna hinner oftast inte bli knivskarpa, får ofta ännu nödhjälp av 'reflektioner' jag hunnit göra - känns nästan som att fuska (om man nu kan göra det i mentala processer, känns i varje fall inte långsiktigt hållbart när jag så småningom drar ner tidstillgången).

6/30 på cicero #3 (rum 7-9-10 (testar sista rummet för omväxlings skull)), 6 sek. Återigen flera oavsiktliga hopp lite varstans, det märkliga är att jag vid genomgång inför inte gör samma hopp (även om det händer emellanåt). Ciceros behöver nog vara mer bekanta än de jag valt, har inte kvar det boende jag hade för 4 år sedan - kanske hade varit bättre om jag regelbundet fixerat sedan dess.
Post Reply