Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Post Reply
wyzec

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 10, övning 4 (igen)

Efter x antal timmar realiserat att jag tappat sex bilder så totalt blir det 34 bilder att memorera om. En orsak var nog att jag var lite snäll vid återkallningen och gick igenom bakifrån och hade troligen senaste bilderna på näthinnan snarare än hårt kopplat.

Tack Mattias för återkopplingen. För mig är det riktigt svårt - men på något sätt måste jag få hjärnan att släppa fram bilder om vad jag kommer att tänka och inte rationellt 'kommer fram till'.

Vid detta andra försök hade jag 58(!) rätt av 60, tid för reparationsmemorering var 26 min. Riktigt nöjd med det mot tidigare andel rätt. Hittade bilderna lättare nu senare på dagen, kanske har jag helt enkelt bättre fokus nu? Sedan står det inget i övningsbeskrivningen om det men när jag, för de bilder som kom spontant men ändå kändes vaga och tidigare inte fastnat korrekt, mentalt uttalade ordet när jag såg bilden så satt det ord jag ville åt mycket bättre vid återkallningen - minns detta förfarande från lektion längre bak men kanske inte riktigt meningen att det ska nyttjas i detta sammanhang?

Vid tredje försöket hade jag alla rätt, tid för reparationsmemorering var 35 sek.

Det känns förresten rätt coolt att i rätt ordning kunna återkalla 60 hyfsat blandade ord. Visst, totalt har detta jobb tagit dryga timmen men är ju ändå inget jag hade klarat för jag påbörjade denna kurs!
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 10, övning 5

Denna övning krävde betydligt mer än vanligt. När det gäller just figurkoder är jag som nämnt tidigare noggrann - vid andra löpande bilder vid memorering får/kan jag ju däremot inte vara det. Jag känner en viss trygghet i att ha kopia på just dessa på externt medium för förstärkning när jag så önskar göra dem ännu mer detaljrika eller att de försvagats i min minnesrealisering. Figurkoder för alfabetet... ja, först och främst vill jag vanligen ha bilder med tydliga linjer så då åkte jag på att ersätta vissa av de förvalda förslagen - typiskt blir det ofta tillverkade prylar. För att sedan hitta en exakt bild med google images med tillräckligt många tydligare detaljer, underbilder, så tog det mig ganska mycket tid att få till hela 29 stycken. Tips är att söka på högupplösta bilder efter engelska termer motsvarande de svenska orden.

Nåväl, för den intresserade så valde jag nedanstående bilder (notera att jag i vissa fall säkert kolliderar med ett par figurkoder som finns i figurkodshandboken för 2-siffriga tal - men där kör jag också egenvalda bilder efter Buzans sedan tidigare...):
A Armborst
B Bil
C Cello
D Dödskalle
E Eltandborste
F Fiskedrag
G Galge
H Hänglås
I IPad
J Jullampa
K Klocka
L Lövblås
M Munspel
N Nagelsax
O Oljekanna
P Piano
Q Quinoa
R Rakhyvel
S Skoter
T Tvålpump
U U-båt
V Vaniljstång
W WC
X Xylofon
Y Yxa
Z Zoomkamera
Å Åkgräsklippare
Ä Älghorn
Ö Öronskydd

Kedjemetoden med alfabetsfigurkoder, 28 kopplingar = 280 sekunder = ca 4,5min. Siktar på att verkligen minimera tiden denna gång...

Vid första försöket fick jag 17 rätt av 28, tid för memorering: 7min 45sek. Skyndade verkligen så jag borde väl vara nöjd med - även om jag ändå inte är det gällande tiden, fattar inte att tiden kan bli nära den dubbla när jag stoppar klockan... Antalet fel bryr jag mig inte om - men ganska svårt att vid återkallning låta bli att påverkas av att ordningen på alfabetet definitivt sitter som berget och oavsiktligt påverkar det som ska testas.

Vid andra försöket fick jag alla rätt, tid för reparationsmemorering av 11 kopplingar: 3 min 22sek.

Då var äntligen lektion 10 avklarad, 11 nästa! Lite sent på kvällen men liten munsbit i belöning blir det iaf.
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 11, övning 4

99 ord i ordningsföljd, 99 kopplingar = 990 sekunder = 16,5 min. Orden är mer eller mindre abstrakta så tiden riskerar att gå helt åt skogen då bildgenereringen kan dra iväg. Nåväl, första (inte bästa) ord som dyker upp är det som gäller - möjligtvis ny bild baserad på första om bilden inte är memoreringsvänlig. Pressa tiden! Nu kör vi!

Vid första försöket - tyvärr ett avbrutet sådant pga barn - fick jag 12 rätt av 25, tid för memorering: 12,5 min. Lärdomar: De mest avlägsna orden borde jag mentalt uttalat ordet för det aktuella begreppet. Jag behöver för övrigt träna särskilt på generering av bilderna för abstrakta begrepp. Kopplingsbilden låter jag dock inte visas mer än 6 sekunder när jag valt sammansättningen. Absolut inte nöjd, min känsla är att jag skulle behöva träna teknikerna var för sig. Massor med bildgenerering, massor med teknikövning och massor med kopplingar á la MM. Problemet som jag ser det är att jag inte kommer till MM förrän om x antal övningar - känns avslägset med den tid jag har/behöver lägga...

Förhoppningsvis får jag loss mer tid ikväll/natt för avslut men övningarna börjar ta för lång tid för att klaras av under en 'dag'.
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Tips vid "bildgenerering": Gå så långt som att HELT släppa tanken att bilderna måste vara "bra". Du kan t o m välja en helt slumpmässig bild. Det viktiga är att det går fort, att du inte tvekar och tar det första du kommer att tänka på (eller i alla fall följer det första tankespåret tills du får fram en memoreringsvänlig bild, alltså en med tydligt avgränsande konturer).

Lycka till! :)
/Mattias
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 11, övning 4 (igen)

Japp Mattias, inte tveka - got it.

Efter lite läsning på länken http://svenska.pmemory.com/articles/chain behöver jag vara mer noga med att se den yttre konturen för sammansatta bilder - utöver skärningspunkten. Tror det kommer att hjälpa mot problemet "jag ser att bilden är kopplad mot något men ser inte vad". Sedan tror jag att jag kan förenkla processen något, kanske kan jag börja släppa lite på att se bilderna enskilda innan sammanfogningen - jag behöver trots allt få ner totaltiden betydligt att närma sig 6 sekunder istället för 2+2+6 och har ju hållit på ett tag nu...

Vid andra försöket fick jag 23 rätt av 99, tid för reparationsmemorering av 17 (tappade ytterligare ett par från tidigare memoreringstillfället) och ny memorering av 75 blev 48,5 minuter. Mentala tekniker följt av nappflaskmatning inte idealt innan genomförande. När jag gick igenom bilderna kändes inte heller mindset rätt och de allra flesta bara blurra bort, riktigt uruselt. Tyvärr måste detta vara min hittills sämsta memorering. Dessvärre tvingas jag säkert mer eller mindre göra om övning nästa gång jag har tid över - och då måste jag ha ganska mycket tid till godo för att hinna igenom under en och samma dag. *suck*
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 11, övning 4 (igen)

Idag fått loss ett antal timmar så nu ska jag denna övning bara slutföras - tvingas tyvärr köra om den från början. Då figurkoder sitter på reflex testar jag denna gång att börja med att leta fram bild att memorera och sedan direkt memorera sammansatt bild med genomskärningsplacering och tydlig sammansatt kontur. Lite slimmat alltså, för att få mig igenom det här så snabbt det bara är möjligt...

Vid första försöket fick jag 42 av 99, tid för memorering: 39,5 minuter. Ett par av bilderna satt kvar sedan senast. 7 av felen berodde på felaktig tolkning av bild. Testade även att klappa sekunder på benet vilket gav en klar uppfattning om vad som tar tid - framletandet av bilder, positiv effekt var även att tidsdisciplinen kunde stärkas.

Vid andra försöket fick jag 78 av 99, tid för memorering: 18,5 minuter.

Vid tredje försöket fick jag 90 av 99, tid för memorering: 6 minuter.

Vid fjärde försöket fick jag 93 av 99, tid för memorering: 2,5 minuter. De sista bilderna ser jag klart och tydligt men hoppet mellan ordet och valda bilden är för långt. Kör sista 'memoreringen' med uttalade ordet särskilt och går endast igenom dem, lärdom: välj hellre vettiga bilder än att försöka tweeka in dem med uttalat ord med avlägsen koppling. Kopplingar som inte funkade för mig:
bettskena => utställning
nypon => brist(a)
övergångsställe => gubbe
värmekraftverk => ånga
bomb => förstöra

Vid femte försöket fick jag alla de sista sex rätt, tid för memorering: 2 minuter. Puh!
wyzec

Post by wyzec »

Lektion 11, övning 6

FIgurkoder för månaderna. Stor del av tiden gick till att hitta egna ord/bilder. För den som är intresserad av alternativ valde jag nedanstående:
Januari - Nyårsraket
Februari - Geléhjärtan (hjärtformad förpackning)
Mars - Äggkopp
April - Vattenhjul (barnleksak)
Maj - Örhänge (mors dag)
Juni - Midsommarstång
Juli - Flytväst
Augusti - Häcksax
September - Skolklocka
Oktober - Halloween-pumpa
November - Slipsnål (fars dag)
December - Julljusstake (väljer snarlik en adventsljusstake då denna är upptagen av figurkod för 741)

Inget firande av slutet för denna lektion, alldeles för sent och stressartat att få till det idag.
wyzec

Post by wyzec »

Ingen övning gjord att rapportera om - dock inte bangat ur för det. Nu när MM börjat dyka upp i lektionen har jag realiserat att vissa av mina valda figurkoder inte håller måttet, märkte det redan på förra lektionen när jag återkommande hade problem för vissa av de hundra bilderna. Har ju läst att man inte bör byta ut bilder men jag gör avvägningen att det är värt det och bättre att göra nu innan jag går ur grundläggande kursmodulen.

Så... jag gick igenom de hundra figurkoderna, har praktiskt taget alla från google images. Bilder där en stor del av bilden utgjordes av 'odefinierad struktur', t.ex. fjädrar, tallgrenar, rosblad, glas eller annan ren form av 'textur' fick stryka på foten - det blev 10 stycken av alla hundra att hitta nya bilder till.

Intressant erfarenhet att byta ut, kört igenom de nya nu i ca 4 dagar och de flesta 'tar över' på ett bra sätt - dock inte ännu lika snabba som många andra är så riktigt på reflex kan jag inte säga att de är. Det sätt jag tyckte var enklast och naturligast att byta ut på var zooma ut gamla bilden och zooma in nya för att för hjärnan markera skiftet och rita mentalt om igen med siffrorna. Kommer att köra en online-variant för att säkerställa reflexnivå på samtliga bilder, hittade en gammal länk från Mattias för detta: http://memorise.org/flashing-random-numbers. Finns stöd för att testa vilken siffersekvensen var men man kan ju välja att bara köra själva genereringen, är i dagsläget nöjd med 1sek/bild innan jag går vidare med MM. Misstänker att jag borde säkerställa detsamma för motsvarande cicero men får väl ta en sak i taget om jag ska komma framåt i lektion 12.

Noterat att jag på sikt behöver uppåt 300 cicero-bilder som en tillräcklig bas för måttlig memorering. Då jag varit på resande fot i gamla familjetrakter har jag fotat runt i bekanta hus för att kunna skapa 100 av de resterande, sista 100 kan jag nog greja runt nuvarande bostaden. Har även tänkt gå igenom mina 100 första... problemet är dock att jag inte längre bor där jag bodde (fyra år sedan) och måste jag återskapa en del av dessa utifrån korta fraser. Kanske kanske att jag hittar ett par gamla foton att öva från, lite omständligt kan jag känna.

/Henrik
wyzec

Post by wyzec »

Ingen ny lektion/övning senaste tiden - förberedelse för MM.

Gått igenom mina 100 första cicerobilder återigen, då jag valde ut dessa hade jag inte riktigt klart för mig vilka som är lämpliga/mindre lämpliga. Specifikt har jag tidigare noterat att objekt som är komplexa i sin struktur blir svåra att göra sammansatta bilder med. Därför har jag uppdaterat ett antal bilder, exempel på (för mig iaf) olämpliga objekt var: en kristallampa, en snäckskalslampa och så tyvärr ytterligare ett flertal objekt jag inte längre vet hur de såg ut pga flytt/utrensning. Som tur var hade jag ett par bilder från de olika rummen med liknande möblering att hitta nya bilder från.

Kört 'reflextester' på mina figurkoder satt på två sekunder. Kunde då snabbt detektera och notera vilka som fortfarande var 'svaga' i behov av repetition. Noterbart är att 80-100 sammanfattningsvis satt sämre än övriga.

Ett miniprojekt jag kört, lite inspirerat att jag i tidig ålder försökte mig på att lära mig alfabetet baklänges, var att göra just det med teknikerna här. Jag resonerade som så att jag tillåter mig själv att koppla ihop figurkoderna för alfabetet med ryska dockan (naturligtvis på dolda ställen). Nu kan jag enkelt och bestämt tala om vilken bokstav som kommer före en annan från Ö till A genom hela alfabetet. Lite skoj, hoppas bara inte dessa stör nyttjandet i övrigt men jag tror inte det och hoppas i stället det kan ha andra värden.

Ett annat miniprojekt jag påbörjat, lite på inspiration på en fråga här på forumet, är att memorera recept - enkla recept och bara på innehållsbasis. Hittills memorerat pannkakor, smulpaj och vitsås. Recepten har bara innehållit 6 ingredienser så det har räckt med en stödbild med underbilder fästa med två element var. Har resonerat som så att dimensionerna går bort och går att deducera från ingredienskontexten, dl/l, tsk/msk osv. Sedan går det ofta att uttrycka intervall enkelt, 4-5 äpplen blir 45. Ingrediensintervall som 1/2 - 1 = .5 - 1 = 51. Kul och stimulerande att äntligen börja använda grejerna. Går skapligt att bygga strukturer när man tillagar - nåja, lite längre tid tar det att slutföra alltsammans än så länge. Börjar först med att notera antalet ingredienser och välja en första stödbild med så många underbilder. Sedan kör jag associationsmetoden för att hitta fler stödbilder att fästa 'ingrediensparen' på. Många ingredienser går att använda som de är, jag har låtit vissa behålla den form de har i skafferiet: socker, margarin osv.
wyzec

Post by wyzec »

Fortsatta förberedelser för MM, lite banalt men då jag haft viss tidsbrist kan bara en sådan sak som att installera programmet på Mac vara en utmaning (kom fram till att jag helst vill ha PC-versionen då den för Mac har vissa kända brister).

HIttade journal med tips om PlayOnMac för att få in PC-versionen av MM. Har tidigare laborerat med Wine för just detta. Kortfattat så krävs det ett antal moduler för att få det hela att fungera - och dessa får man med PlayOnMac. Tips till andra eller mig själv om jag glömmer: PlayOnMac drar in allt som behövs. Det fungerar som en sandlåda för PC-program där man för varje installation av program skapar en virtuell 'disk' där det hamnar. Kruxet jag råkade ut för var ett meddelande om att 'Gecko' saknades. Tog ett tag, men PlayOnMac använder sig naturligtvis också av Wine internt - detta i sin tur löser problemet. Man kan köra flera versioner samtidigt av Wine inuti där PlayOnMac drar ner alla beroenden självt. Sedan får man ställa in att ens MM-sandlåda använder just den version man vill ha (som man dragit ner).

För övrigt förstärkt de svagaste reflexkopplingarna för mina figurkoder - de flesta kända iaf. Min känsla och erfarenhet av detta 'mekaniska' arbete, till skillnad från alla andra associationskopplingar med dessa tekniker så sticker detta med 'inre tecknande' ut betydligt. För egen del känns det inte alls naturligt och som extremt ineffektivt vid genomförandet. Jag har börjat läsa Mattias bok 'Vägen till mästarminne' om hur minnen uppstår och börjat revidera lite hur jag genomför detta tecknande. Jag har kommit fram till att varje par av tal finns kopplingar till - men de är mer eller mindre vaga. Jag tittar på talparet och 'känner' på det. Det dyker typiskt upp ett flertal egenskaper i huvudet, det kan vara någon färg, känsla av styrka/svaghet, kantighet/rund, något särskilt som hände (typiskt för de levnadsår man haft) osv. Genom att först ta fram alla dessa egenskaper och sedan göra 'inre tecknande' blir kopplingen mycket starkare. Jag skulle inte säga att processen blir känslobaserad utan mer av att man bara 'lägger till' en ny egenskap till de befintliga - den nya figurkoden. För att sedan 'gifta samman' bilden intalar jag mig själv att bilden faktiskt ÄR talparet, det är ju denna reflex man få hjärnan att greppa. Genom detta extrasteg innan tecknandet känns denna del av processen mindre central, reflexkopplandet mer naturligt och lättare att genomföra.

Som sagt börjat använda teknikerna i vardagen så smått, utöver recept även telefon- och kollnummer. För långtidslagring av alltsammans (utom kollinr) repeterar jag flertalet kopplingssekvenser någon gång under dagen då jag vet att jag annars tappar information och får bygga om. Behöver ett system för repetition men inte kommit dit i lektionerna ännu så jag får snart börja improvisera med rum för stödbilderna fast jag har inget bra 'setup' för detta känner jag. Hur vet jag hur många dagar som gått för ny information och läge att flytta till nästa rum? Stödbilderna har ju inga datumstämplar precis... Vidare, för allt som behöver minimal repetition - ska alltsammans in i samma rum till slut eller olika för att fördela repetitionstillfällena?
Post Reply