Lektion 30 och MM rapport 18
Posted: Sat 21 Nov 2015, 20:15
Det blir mycket förberedelsearbete för att hitta fraser på franska med ljud. Har dessutom ägnat flera dagar åt att läsa om grammatik, etc.
Jag har dock några frågor till Mattias som jag måste ställa vid lämpligt tillfälle.
1) För att lära sig Franska så måste jag memorera genus (maskulinum - le och femininum - la) till varje substantiv. Allt i franskan verkar styras av detta. Bör nog ha en bild för detta som jag klistrar på ordbilden. Låter det vettigt?
2) Hur gör jag med fraser och genus när det endast är en bild per fras?
3) Förstår inte riktigt lektion 31. Vad är det för skillnad på fraser och ordföljdsmemorering? Självklart ser jag att franskan och svenskan har olika ordföljder ibland men är inte meningen en fras som ska memoreras?
Har lite svårt att förstå var jag ska lagra allt.
Jag har:
A) 100 fullständiga cicero bilder för ord
B) 10 cicero med 5 underbilder för långtidslagring (50 totalt)
Av texten i lektion 30 så använder jag en cicero i långtidsminnet för att spara tex 30 fraser (de har lagrats med hjälp av returmetoden - en kedja av 6 bilder men grupperade med 5 fraser på var sin underbild).
4) Varför används en helt annan metod för ordföljdsmemorering (samma som för ord)? Varför långtidslagras inte de?
5) ska ord inte långtidslagras endast fraser?
Gjorde MM igår och fick 95/230, 4 sekunder score 18,9
Jag har dock några frågor till Mattias som jag måste ställa vid lämpligt tillfälle.
1) För att lära sig Franska så måste jag memorera genus (maskulinum - le och femininum - la) till varje substantiv. Allt i franskan verkar styras av detta. Bör nog ha en bild för detta som jag klistrar på ordbilden. Låter det vettigt?
2) Hur gör jag med fraser och genus när det endast är en bild per fras?
3) Förstår inte riktigt lektion 31. Vad är det för skillnad på fraser och ordföljdsmemorering? Självklart ser jag att franskan och svenskan har olika ordföljder ibland men är inte meningen en fras som ska memoreras?
Har lite svårt att förstå var jag ska lagra allt.
Jag har:
A) 100 fullständiga cicero bilder för ord
B) 10 cicero med 5 underbilder för långtidslagring (50 totalt)
Av texten i lektion 30 så använder jag en cicero i långtidsminnet för att spara tex 30 fraser (de har lagrats med hjälp av returmetoden - en kedja av 6 bilder men grupperade med 5 fraser på var sin underbild).
4) Varför används en helt annan metod för ordföljdsmemorering (samma som för ord)? Varför långtidslagras inte de?
5) ska ord inte långtidslagras endast fraser?
Gjorde MM igår och fick 95/230, 4 sekunder score 18,9