Clean slate - Omstarten

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
mucken

Re: Clean slate - Omstarten

Post by mucken »

Kul att du tar dig tid att läsa journalerna. Känns mycket motiverande när man är medveten om att du följer utvecklingen.

Idag blev det MM igen men ökade mängden till 50 vilket innebar att fördelningen fick bli 50-50-30. Skapade/återupväckte tio nya ciceros inför detta pass. Idag var det mest skakigt för att jag vid två tillfällen missade mina ciceros en mattpiska och en specielt designad dörr (denna skapade jag bland de jag la till).

Resultatet:
  • 47/50
  • 44/50
  • 28/30 (hade haft 30 om jag inte missat dörren som var ny i rummet)
Kändes bra idag, men slarvade inte. MM fortsätter att faila mig av någon outgrundlig anledning. Tyckte själv att 47/50 var ett bra resultat. Vet inte riktigt hur det programmet sätter betyget. Inser nu att jag har några omgångar där jag haft alla rätt eller ett fel där betyget blivit 3-. Antagligen måste man vara som minst en ifrån full pott och vara snabbare än vad jag är just nu. Det kommer tillbaka det är jag säker på.
wyzec

Post by wyzec »

Hej Mucken,

nu har jag inte kommit till MM ännu - men som jag förstått det efter att ha följt andra använda verktyget så ger den alltid failed om inte full pott trots att det inte är eftersträvansvärt med alla rätt (inte särskilt pedagogiskt är min åsikt). Min tolkning av dina resultat är att det är dags att utöka antalet memoreringar per session alternativt sänka tiden per visad bild för att pressa hjärnan till nya höjder.

Keep it up!

/Henrik
Lite avis att jag ännu inte kommit till MM, men bara någon övning kvar nu. (Misstänker dock starkt att det är extremt hetsigt och otillfredställande med tidspress...)
mucken

Post by mucken »

Jo jag har märkt att den har hög standard vad gäller den studerandes kapacitet. Har faktiskt lyckats att inte få failed med ett fel. Men det är nog maxantalet fel man får ha misstänker jag. Kul med kommentar från en annan elev/student. Jo jag vet att jag borde göra antingen eller. Hittills har jag ökat med tio åt gången men jag får ändå väldigt nära max. Borde nog sänka tiden snarare än att öka mängden. Funderar på att sänka den med två sekunder. Men ska köra min kortlek idag som träning då jag har haft en period med mindre figurkodsträning.

MM är kul men som du säger så är det tidspressat. När jag gör 15e lektionen så tangerar jag så långt jag kommit tidigare i kursen. Så man kan säga att jag känner igen längtandet efter MM. Funderade på att köra igång det tidigare än programmet säger men valde att följa studieplanen.

Hang in there! Snart kör du MM du med!

/Mikael
mucken

Post by mucken »

Valde att bryta lektion 15 innan jag skulle memorera den sista typen av information (telefonnummer). Kom hem sent efter att ha jobbat och varit en sväng på gymmet och ingen mat var klar så kom inte igång med memorerandet alldeles för sent idag. Ingen MM innebär det.

De exakta datumen som dagens lektion började med kändes lätthanterlig, men när det var dags för att memorera ansikten och återkalla dem med hjälp av det distinkta särdraget blev det plötsligt lite knivigare. Ansiktena vill inte direkt dyka upp och jag tenderar att blanda ihop dem. Ett fall är ansiktet helt blankt. Det jag istället ser är konturerna.
Vid memorerandet av de tillhörande namnen insåg jag också att jag i två fall inte kopplade ihop det distinkta särdraget med basen för namnet. Slarvigt helt enkelt. Med lite repetition på detta så hoppas jag att det sätter sig lika bra som informationen från lektion 14. Känns som om att jag nästan kan den utantill vid det här laget.
mucken

Post by mucken »

Memorerade sista informationstypen i lektion 15 och det gick bra.
Har återkallat det några gånger också och såhär långt så sitter faktiskt allt. Har däremot inte hunnit med MM idag heller. Känns lite sådär att behöva skjuta upp det igen. Det sista av lektion 15 gick ganska snabbt att memorera, men sedan har det kommit massa annat i vägen för att hitta och få möjlighet att köra MM.
mucken

Post by mucken »

Lektion 16, äntligen en helt ny lektion jag aldrig gjort tidigare. Med andra ord, timern är tillbaka så att jag kan se mina 2h ticka ner. Glömmer alltid av att kolla hur lång tid mina lektioner tar annars.

Tog runt en timma att memorera dagens lektion och inser att mitt pedantiska jag bubblar upp när jag jobbar med att memorera text. Vill kunna de roliga historierna exakt som de står trots att det viktiga inte är den exakta ordföljden utan poängen i vitsen.

Återigen för sent för MM men det får bli imorgon. Ska skapa nya ciceros också då jag endast sitter på 130 och det begränsar mig vad gäller hur många omgångar jag kan köra MM per gång. Skulle vilja ha så att jag kan köra 4 omgångar á den mängd siffror jag ställer in programmet på. Har det senaste kört 50 siffror med tre sekunder och det var lite blandat resultat. MEn det går fortfarande såpass bra att jag måste öka antalet.
mucken

Post by mucken »

Tillbaka igen och ska nu slutföra kursen. Denna gången har jag ändrat mitt tankesätt kring det här. Jag ska jobba mer målbaserat istället för att bara göra lektioner. Jag har nu här hemma lite snabbt spaltat upp ett antal mål med hela den här kursen. Vad är det jag egentligen vill uppnå med den här kursen. Det är inte bara en kul grej för mig även om jag tycker att det är väldigt roligt.

Jag tror att avsaknaden av uppsatta mål är anledningen till att jag tidigare inte har lyckats slutföra kursen. Nu med tydliga och klara mål så kommer min motivation att vara högre. Jag kommer i och med detta även medvetandegöra just varför jag gör detta för mig själv. Och jag kommer att ha roligt på vägen! Det är nödvändigt att jag har roligt under tiden. När slutmålen kommer att uppnås och i vilken ordning jag kommer att checka av dem är en annan femma. Memorera en kortlek kommer vara det första målet. Sedan kommer målet med finskan att vara fortlöpande men den kommer att köra igång tidigt den med.

Mål:
  • Memorera en kortlek
  • Bli flytande i finska språket (modersmål)
  • Lära mig ett nytt språk (har några att välja mellan)
  • Använda GMS för att lära mig programmera (har några programmeringsspråk att välja mellan)
  • Bli grym på SQL för databashantering (nyttigt i jobbet)
  • Vara effektivare på jobbet genom att jag nyttjar minnet i vardagen och lär mig snabbt
  • Lära mig kungalängden
  • Använda GMS när jag pluggar IT och ekonomikurser
  • Bra fokuserings- och koncentrationsförmåga
  • Vara mentalt energieffektiv!
  • Ha jätteroligt med mitt mästarminne!
Utöver dessa mål som mer handlar om vad jag vill uppnå och var jag vill befinna mig efter kursen så kommer jag att sätta upp delmål. Jag har ännu inte riktigt tänkt ut hur dessa ska se ut men jag vill ha milstolpar på vägen. En är ju redan klar och det är att göra klart alla de 24 första lektionerna. Funderingen är om jag ska ha en milstolpe innan den också.

Varje gång jag uppnår en milstolpe så kommer jag att fira på något sätt. Kan mycket väl handla om något gott att äta eller dricka. Jag får helt enkelt fundera vad för belöning jag ska ge mig själv.

Har ni några förslag på självbelöning så är det välkommet. Likaså andra tips för att hålla uppe motivationen!

Lång post men så blev det denna gången. Nu ska jag återgå till mina figurkoder och repetera.
mucken

Post by mucken »

Har ännu inte återupptagit lektioner, men det kommer inom någon vecka. Först har jag tänkt mig att repetera figurkoderna för att de ska vara inpräntade igen. Hittills har jag vad gäller siffrorna kommit upp till 69 igen. Det har ändå gått väldigt fort att sätta dem igen. Ökar med 10 varje dag.

Sedan ska jag bara repetera mina cicero ordentligt också. De har fallit bort lite grann men det är mest ordningen jag inte kommer ihåg. I vissa fall är jag också osäker på vilka objekt jag har valt att inte använda längre då de påminde om andra för mycket. Tur att jag har min lilla svarta cicerobok att tillgå när jag blir osäker.

Nu ska jag repetera 70-79. De flesta av dem sitter redan men 77 och 78 har fallit bort. Så det är bara att nöta in dem igen.
Ska även köra lura hjärnan varje dag. Visualisera vad jag valde att representera ett superminne. Jag vill denna gången gå in för detta ordentligt!
mucken

Post by mucken »

I nästa vecka blir det att börja jobba med lektionerna igen. Kom inte riktigt igång så som jag tänkt mig, men är fortfarande motiverad.

Så nu har jag under nuvarande vecka jobbat med att memorera tvåsiffriga tal. Går hyffsat men emellanåt är det lite tungt att jag exempelvis inte kan återkalla alla 40 tal jag memorerat. Men det blir bättre och bättre. Snart kickar jag igång MM också så att jag kan trappa upp det igen.

Det har ändå varit ganska lätt att hitta alla figurer för 00-99 samt alla mina 140 cicero. Men det är för få.
Så det kommer bli att skapa nya genom att gå igenom min lägenhet, mataffären, konsultkontoret, uppdragsgivaren m.m.

Steg för steg framåt!
Post Reply