Tillbaka igen och ska nu slutföra kursen. Denna gången har jag ändrat mitt tankesätt kring det här. Jag ska jobba mer målbaserat istället för att bara göra lektioner. Jag har nu här hemma lite snabbt spaltat upp ett antal mål med hela den här kursen. Vad är det jag egentligen vill uppnå med den här kursen. Det är inte bara en kul grej för mig även om jag tycker att det är väldigt roligt.
Jag tror att avsaknaden av uppsatta mål är anledningen till att jag tidigare inte har lyckats slutföra kursen. Nu med tydliga och klara mål så kommer min motivation att vara högre. Jag kommer i och med detta även medvetandegöra just varför jag gör detta för mig själv. Och jag kommer att ha roligt på vägen! Det är nödvändigt att jag har roligt under tiden. När slutmålen kommer att uppnås och i vilken ordning jag kommer att checka av dem är en annan femma. Memorera en kortlek kommer vara det första målet. Sedan kommer målet med finskan att vara fortlöpande men den kommer att köra igång tidigt den med.
Mål:
- Memorera en kortlek
- Bli flytande i finska språket (modersmål)
- Lära mig ett nytt språk (har några att välja mellan)
- Använda GMS för att lära mig programmera (har några programmeringsspråk att välja mellan)
- Bli grym på SQL för databashantering (nyttigt i jobbet)
- Vara effektivare på jobbet genom att jag nyttjar minnet i vardagen och lär mig snabbt
- Lära mig kungalängden
- Använda GMS när jag pluggar IT och ekonomikurser
- Bra fokuserings- och koncentrationsförmåga
- Vara mentalt energieffektiv!
- Ha jätteroligt med mitt mästarminne!
Utöver dessa mål som mer handlar om vad jag vill uppnå och var jag vill befinna mig efter kursen så kommer jag att sätta upp delmål. Jag har ännu inte riktigt tänkt ut hur dessa ska se ut men jag vill ha milstolpar på vägen. En är ju redan klar och det är att göra klart alla de 24 första lektionerna. Funderingen är om jag ska ha en milstolpe innan den också.
Varje gång jag uppnår en milstolpe så kommer jag att fira på något sätt. Kan mycket väl handla om något gott att äta eller dricka. Jag får helt enkelt fundera vad för belöning jag ska ge mig själv.
Har ni några förslag på självbelöning så är det välkommet. Likaså andra tips för att hålla uppe motivationen!
Lång post men så blev det denna gången. Nu ska jag återgå till mina figurkoder och repetera.