Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Wyzecs Journal

Post by Mattias »

Lite förbluffad ska jag säga - med tiden alltså. Nu var det visserligen en minimal mängd objekt att memorera - men ändå. Ligger inte i min person att bara slafsa igenom saker... men det är nog det som krävs med memoreringen. Inte helt övertygad om att metoden fungerar, men lärdomen är att bilden inte behöver vara på hornhinnan särskilt länge för att fastna. Och den behöver inte vara särskilt välgenomtänkt - bara den sitter tydligt ihop.
Thats' music to my ears ;) Du är definitivt på rätt spår.

/M
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 4
Konsonans med ryska dockan.

Hittat ersättningsord för 20 'ord', tidsåtgång: 6 min.

Vid första testet fick jag 8 rätt - om man räknar snällt (egentligen bara 3 rätt då konsonansen-översättningen var åt skogen), tidsåtgång 11 min.

Bryter för dagen här, för trött känner jag. Min slutsats är att jag behöver bryta ner uppgiften i ytterligare ett steg. Inför nästa körning kör jag konsonans-översättning först. Först därefter gör jag kombinerade bilder. Hade hygglig slafsighet i övningen, men blev distraherad av att samtidigt försöka trycka in bisarra översättningar på objekten.

Next time, åtminstone vid gott mod.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 4 (forts)

Repeterat konsonansöversättning, 8 min för de 20 orden.

Vid första (ser som helomkörning) försöket fick jag 12 rätt av 20, tidsåtgång för memorering: 9 min.
Hade ytterligare tre rätt associerade men fel översättning.

Vid andra försöket fick jag 18 rätt av 20, tidsåtgång för memorering: 5 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tidsåtgång för memorering: knappt 2 min (ville inte ha ett fjärde försök...).

Första testet:
Snittid: 17 sek för mycket
Antal rätt: 15/20

Inte i närheten av övning 3, men fortfarande en halvering av tiden jämfört med övning 1 och 2.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 5
Ord från stavelser med cicero.

Hittat tre ord från stavelser för 14 sammansatta 'ord', tidsåtgång: 20 min.

Vid första försöket fick jag 19 rätt av 14 * 4 (64), tid för memorering: 37 min.

De sammansatta orden var knepiga att hitta ord från avstavningar ifrån. Bara som exempel: VAG? Vad hittar man för vettigt substantiv från ett sådant? Till slut hittade jag ändå VAGga men liknande stavelser var mycket tidskrävande att kunna göra något av. Kändes i efterhand också sunt att dela upp uppgiften och skriva ner bildande orden från stavelserna. Hade tyngt uppgiften att köra allt-i-ett. Dessutom blir det också möjligt för mig att klocka det som är viktigast för mig i dagsläget: tiden för memorering.

Första testet:
Snittid: 25 sek för mycket
Antal rätt: 19/64

Inte nöjd med snittiden, inte mycket som ursäktar den. En faktor tror jag är att det är en ganska meckig övning. Rent memoreringstekniskt så ska det zoomas hit och dit med olika storlekar, ömsom swappa till cicerolänkar... men jag måste bli mer slarvig!!! Är på tok för noggrann. En känsla jag har just nu är att jag inte kan hålla fokus särskilt länge och att i det läget försöka hålla bild i fokus längre än jag har förmåga till inverkar rent destruktivt på memoreringskvaliteten. Sedan tror jag också jag ger mig själv ett handikapp: jag måste, iom den utdragna memoreringen, hålla informationen längre än jag skulle ha behövt om jag 'slarvat' innan jag testar om det sitter. Så, slutsats, måste bli bättre på att göra avkall på noggrannheten! Och lita på att bilden sitter BÄTTRE än om jag varit noggrann. Barockt och paradoxalt...
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 5 (forts)

Ser att jag visst räknat fel tidigare, 14 * 4 = 56...

Vid andra försöket, fick köra om övningen, fick jag 57 (!) rätt av 60 (15 * 4), tid för memorering: 34,5 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 3 min (för övrigt lätt att bli distraherad av redan lagrad information som vill återkalla sig...).

Är nu av åsikten att tiden igår inte var så kass trots allt - inte för denna övning. Jag pressade verkligen och hade sådär lagom slafsighet idag. Praktiskt taget samma tid som sist, med skillnaden att det denna gång gick förträffligt i jämförelse. Kände inte att jag hade mycket utbyte av att ha gjort samma övning igår, möjligen var vissa av de nya bilderna lättare att återanvända. Även från igår förbättrat studiemiljön, har en stor grå tavla 1,5 m ifrån, lättare att hålla skapade bilderna på rätt avstånd - lite som Tom Cruise byter bilder i Minority Report... Går för övrigt inte bara att stirra sig blind på 'tid över 10 sek' per memorering. Denna överstående tid inkluderar inte bara sammansatta bilden - som jag skulle säga att jag höll tiden för, utan också:
Att ta fram en NY bild (tar mer på 2 sek.)
Att zooma in/ut.
Att se bilden i utzoomat läge.
Att byta kontext och ta fram nästa lediga cicero att lagra slutresultatet på.

Andra testet:
Snittid: 24,5 sek för mycket
Antal rätt 57/60
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 9
Cicero med 30 sifferpar.

Vid första försöket fick jag 13 rätt av 30, tid för memorering: 18 min.

Vid andra försöket fick jag 26 rätt av 30, tid för memorering: 10 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 2 min.

Tyckte jag pressade på rätt bra - hyfsad slafsighet, tyvärr uteblev kvaliteten ändå vid första körningen. Kändes som om associerade bilderna var som bortblåsta... Körde därför ännu lite extra slafsigare i andra och tredje omgången, tiden skenbart inte kortare men att leta in i cicero till rätt position tar också viss tid. En lärdom, har jag inte lärt detta förut... zooma INTE in cicerobilden så att sammanhanget försvinner. Fick signifikant förbättring i från andra omgången i memoreringskvalitet, vilket delvis kan förklaras i att det blir en repetition, men att stå i dörröppningen till aktuella rummet och 'se' varje föremål därifrån vid memorering kändes som att var orsaken.

Det var den sista egentliga övningen att klocka och kommentera i denna lektion, go NO.5. i morgon!

Första testet:
Snittid: 16 sek för mycket.
Antal rätt: 13/30
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 5

Övning 1
Maffig övning med blandade tekniker.

Vid första försöket fick jag:
13 rätt av 20 på första fyra cicero, tidsåtgång: 25min.
1 rätt av 15 på femte cicero, tidsåtgång: 14 min.
7 rätt av 15 på sjätte cicero, tidsåtgång: ca 15 min.
4 rätt av 11 på sjunde cicero, tidsåtgång: 10 min.
5 rätt av 10 på åttonde cicero, tidsåtgång: 7 min.

Vid andra försöket fick jag:
17 rätt av 20 på första fyra cicero, tidsåtgång: 6 min.
10 rätt av 15 på femte cicero, tidsåtgång: 10 min.
Alla rätt av 15 på sjätte cicero, tidsåtgång: vet ej.
7 rätt av 11 på sjunde cicero, tidsåtgång: vet ej.
8 rätt av 10 på åttonede cicero, tidsåtgång: vet ej.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt på allt, tidsåtgång: 8 min.

Har inte tid att reflektera över varför vissa delar var svårare än andra. Mest krävande var i vart fall femte cicero'n med vanliga kedjemetoden, kanske var bilderna ovanligt svåra?

Tur inte alla övningar är lika tunga som denna, då hade jag haft svårt att någonsin slutföra en lektion. Ville inte dela upp lektionen då den isf lite skulle förlorat sitt syfte...
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 5

Övning 5
Blandad memorering med ordningstal

Det tog 24 minuter att förbereda översättning till kodningsbara element (ineffektiva sådana).

Vid första försöket fick jag 12 rätt av 20, tid för memorering: 15 min.

Vid andra försöket fick jag 17 rätt av 20, tid för memorering: 5 min.

Vid tredje försöket fick jag alla rätt, tid för memorering: 1,5 min.

Var mycket mer effektiv vad gäller kodning av element efter en ordentlig lunch. Ang. tiden för memorering är det långt ifrån godkänt. Hjärnan går fortfarande i illusionen att ordentligt ger färre iterationer innan det sitter. Antagligen hårt inpräntat i min hjärna - fortfarande svårt att slafsa igenom. Men hur svårt ska det vara?!? (Har ju fått bättre tider emellanåt...) Kanske köra mer av teknikövningarna som jag inte kört så mycket av på sistone?

Första testet:
Snittid: 29 sek för mycket (behövde 3 extra informationselement)
Antal rätt 15 av 23
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 6

Övning 1
Återigen en ganska maffig övning.

Gjorde 2 av de 10 sekvenserna, tidsåtgång: 7-8 min. Bröt här då den tänkta tiden för alla 10 borde gå att lösa på bara 10 min(!) Dvs, det skulle ta mig 4 gånger så mycket tid!

La upp tydlig taktik redan från början - försöka följa instruktionen ordentligt. För att åtminstone ha en chans att vara i närheten av tidsåtgången känner jag att jag måste försöka sätta själva arbetssättet i detalj och minimera onödig tid. Systemutvecklare som jag är la jag upp arbetssättet så här:
1. Ta fram första cicero-bilden (bibehåll omgivningen).
2. Ta fram första stödbilden.
3. Kombinera första cicero-bilden med första stödbilden.
4. Ta fram första stödbilden (igen), zooma in på tilltänkt ryska dockan förstorade delobjektet (bibehåll omgivningen).
5. Ta fram andra stödbilden.
6. Kombinera delobjektet av första stödbilden med andra stödbilden.
7. Repetera kombinerade bilden från punkt 3.
8. Ta fram andra stödbilden (igen), zooma in på tilltänkt ryska dockan förstorade delobjektet (bibehåll omgivningen).
9. Ta fram tredje stödbilden.
10. Kombinera delobjektet av andra stödbilden med tredje stödbilden.
11. Repetera kombinerade bilden från punkt 6.
12. Iterera punkt 8-11 till och med sista bilden i ryska dockan-sekvensen.
13. Gå igenom första cicero-bilden och samtliga ryska dockan framåt från denna.
14. Ta nästa cicero-bild och upprepa steg 1-13 för denna.
15. Repetera samtliga cicero-bilder med tillhörande ryska dockan-sekvenser.

Avvaktar med att fortsätta, måste göra något fel...
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 6

Övning 1 (igen)

Resterande 8 sekvenser tog 26 minuter, något bättre kanske men inte med mycket. Vid efterföljande repetition hade jag ett stort antal missar. Att repetera upp dem tog ytterligare 10 min. Tungt nu, som Mattias sagt till mig är det mängdträning som gäller.

En praktisk lärdom jag iaf kan dra är att bli bättre på att zooma in delobjekt. Det ska verkligen vara ett delobjekt, men ibland är det lätt att slarva med att zooma in en viss region bara - oftast finns det riktiga alternativa sådana, annars är det bara att skapa om det saknas. Med viss rutin blir nog föremålen tillräckligt detaljerade redan från början - viktigt med detaljrikedom!

Så... jag hade missuppfattat instruktionen iaf., min summering är att jag krånglade till det, nedanstående enklare:
1. Ta fram första cicero-bilden.
2. Ta fram första stödbilden.
3. Kombinera första cicero-bilden med första stödbilden, kedjemetoden.
4. Zooma in på delobjekt på första stödbilden.
5. Ta fram andra stödbilden.
6. Kombinera delobjektet av första stödbilden med andra stödbilden, ryska dockan.
7. Iterera punkt 4-6 till och med sista bilden i ryska dockan-sekvensen.
8. Repetera första cicero-bilden och samtliga ryska dockan framåt från denna.
9. Ta nästa cicero-bild och upprepa steg 2-8 för denna.
10. Repetera samtliga cicero-bilder med tillhörande ryska dockan-sekvenser.
Post Reply