evaottos journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Då har jag gjort klart lektion 23 så nästa lektion är testet. Det har varit en rolig modul och man har fått träna på många olika tekniker. Det svåraste är de tresiffriga talen. Det finns ingen riktig regel kring dessa. Ibland tar man två konsonanter från det första ordet t.ex. LJuster av Gjutjärn eller CaNon Kamera eller LaCknaftflaska i Plast men oftast är det en konsonant på första ordet och två på det andra t.ex Böjd CeLlofanplastrulle eller Brunrutig CaPe. Det blir då väldigt svårt att veta när man ska avkoda på vilket sätt. Det hade varit mer logiskt att det alltid är två konsonanter på det första ordet o ett på det andra eller tvärtom när man använder två ord.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Lektion 25

Post by evaotto »

Nu är jag igång igen efter en tids uppehåll. Jag har sett fram emot att lära mig hur man lär sig ett språk. Jag hade inte räknat med att det skulle vara så svårt att komma igång igen efter ett uppehåll. Den här lektionen tog två dagar att slutföra men då har jag i och för sig sökt på youtube och lyssnat på flera olika klipp för att höra hur bokstäverna uttalas. Jag ska försöka få upp takten till 3 lektioner i veckan igen.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

lektion 26

Post by evaotto »

Jag fick nästan tvinga mig själv att göra hela lektionen klar. Fick inpulser att gå och göra annat en stund och att sen gå tillbaka till lektionen. Dela upp den i flera delar. Men jag kämpade emot och gjorde klart alla bilderna. Det var svårt att komma på bilder till en del ord. Hur gestaltar man "trevlig" tex. eller "klandra". Nu har jag i alla fall gjort alla bilderna och alfabetet sitter hyggligt.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Lektion 27

Post by evaotto »

Ojojoj. Det här var mycket svårare än jag trott. Jag verkar inte ha någon fantasi alls till att hitta på ord för uttalet. Jag har gett upp några gånger och gått och gjort annat men sen försökt igen. Men det går bara inte. Jag vet inte hur jag ska fixa det här.
Post Reply