evaottos journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

evaottos journal

Post by evaotto »

Jag har kommit till lektion 7 och det jag har svårast för är att minnas många ord i en följd. Jag märker att jag flest rätt i början men andra hälften sitter inte alls. Det har väl med koncentrationen att göra. Det är också oerhört svårt för mig att göra om konstiga ord till flera ord som sedan ska sättas fast på en minnesbild. Det blir liksom för många steg att komma ihåg. Men jag kämpar vidare o hoppas att det ska lossna. Figurkoder o siffror går i alla fall bra, alltid nåt.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Jag har idag gjort lektion 8 och det gick riktigt bra. Det är roligt när det flyter på och minnesbilderna sitter ganska direkt. Trots att det är många figurer att minnas så gick det lättare att minnas mycket med associationsbaser och underbilder än det är med en lång radda ord som ska minnas med kedjemetoden. Idag hade jag svårare med siffrorna. Upp till 40 sitter bilderna bra men från 41 till 70 är det stundom omöjligt att återkalla bilden för siffran. Riktigt frustrerande.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 9. Det började riktigt bra. Returmetoden var rolig och det gick lätt att memorera. Men sen blev det svårare när jag skulle memorera ord med ordningstal. Det låser sig när jag ska komma ihåg många ord på rad. Första gången kom jag ihåg färre än hälften o jag fick göra om många gånger innan jag fick allt rätt. Det känns som om jag skulle vilja dela upp det i omgångar tex ta 10 ord i taget o sen gå tillbaka. Men jag antar att det finns ett syfte med att fortsätta tvinga hjärnan att hantera långa minnesfrekvenser för att öva upp kapaciteten men jag känner mig så urusel när det går dåligt.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 10 gick väldigt bra. Jag önskar jag vore bättre på siffrorna men jag övar på. Att öva orden på ordningstalen gick väldigt bra men jag fegade ur o tog 30 ord i taget. Första 30 satt som en smäck men när jag fortsatte så gick det inte lika bra med 31-60. Min koncentration behöver nog övas upp. Figurkoderna för bokstäverna i alfabetet var lätt att memorera. Jag ska fortsätta att öva sifferkoder. Nån gång måste det väl bli bättre 1-30 är inga problem och 30-50 ganska okey men efter det blandar jag ihop o kommer inte ihåg. Det är lite surt.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 11 Det här går ju inte så himla bra. Idag försökte jag mig på att gå igenom alla 99 ord innan jag återkallade. Jag hade 41 rätt. Inte ens hälften. Känns tråkigt. Månaderna gick lätt att memorera i alla fall. Jobbar vidare med siffrorna så de ska sitta automatiskt.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 12. Jag har legat sjuk i influensa men kände mig något bättre idag så jag försökte mig på lektion 12. Men det märks att koncentrationen är sämre än vanligt. Returmetoden är rolig o går ganska bra. Det gick även ok med bokstäverna o memorera 3 tvåsiffriga tal på dom. Däremot gick det uruselt med sista övningen då man skulle komma ihåg 99 siffror på siffrorna. Krångligt o mindre än en tredjedel rätt trots att jag tog 50 i taget. Det är bara att se framåt o fortsätta göra lektionerna.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 15. Nu börjar det bli riktigt roligt. Det var lite jobbigt vägen fram hit men nu känns det bra att kunna lära in riktig information o inte bara träna tekniker. Känns lättare o går fortare dessutom. MM går bra när jag gör det första gången. Men om jag övar flera gånger på en dag går det uruselt. Ska man nöja sig med att öva igenom 1 gång per dag?
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion16. Dagens lektion gick lätt o det känns roligt att öva. Det var bra att öva på olika minnesmetoder o hur man skulle kunna använda metoden på riktigt. Det går också bra att minnas föregående lektioner. Det verkar sitta bra när man upprepat några gånger.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 19. Det var lite krångligare än jag trodde med formler och siffror. Tidigare lektioner har gått snabbt o ganska lätt men den hör tog nästan 1,5 timme. Jag ska försöka återskapa flera gånger under dagen så det sitter. MM träningen går det så där med. Jag tycker att det är tråkigt o då jag ofta glömmer någon cicerobas så blir allt efter det fel. Alla siffror sitter inte heller så det borde jag öva mer på.
evaotto
Posts: 15
Joined: Wed 04 Feb 2015, 16:31

Re: evaottos journal

Post by evaotto »

Lektion 21. Den här lektionen kändes svår. En massa information. Jag får nog göra något annat en stund o sedan återkalla. Jag förstår inte att jag känner ett sådant stort motstånd mot MM. Jag vill helst hoppa över det helt. Jag ligger efter o är uppe i 80 bilder som jag ställt in på 6 sekunder. Kanske ska prova att minska tiden som det föreslogs i lektionen. Och så strunta i resultatet.
Post Reply