Andreas Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 12

Tid 2:20h

Detta var en svår lektion och tänkte direkt att det skulle bli väldigt svårt att hålla sig inom 2h spannet.
Första delen blev många fel 27/50 så fick jobba med att reparera ett tag. Andra försöket 46/50 sen 50/50. Kände redan här mig lite stressad över tiden. Vet inte varför.
Övning 2 var rolig men kände att stressen inte lagt sig än från förra övningen så tankarna gick på annat. 51/73 blev resultatet, hade gärna gjort om den men men.

Tog en pause på en 30 min för att lägga ner stressen. Det avtar och jag börjar igen, då läser jag att det inte borde ta mer än 20 minuter att memorera 100 siffror och återkalla dessa. Dags igen, kan inte alla siffror som flytande vatten ännu så får kolla på ett papper för att va säker. När jag e på nr.60 ser jag att de gått 20 min, tänker mkt på klockan efter det. Tog 30 min å gå fram till 99 och 15 min att återkalla det men med dåligt resultat. Gjorde några misstag jag vet om som jag upptäckte försent så visste att de inte skulle bli alla rätt.

Men inget att deppa ihop över, försöker hålla tävlingsmänniskan i mig borta från detta och ser fram emot å kolla in det nya dataprogrammet och börja på ett nytt block! :D
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 13

Dags för ny kursmodul och börja jobba med memory master programmet.
Detta ska bli spännande och roligt att få börja lagra information för ett längre tidspann!

Haft två dagars pause pga flytt och stressen jag upplevde under senaste lektionen har lagt sig. Har bestämt mig för att bara ha roligt ist, vilket funkade skitbra under denna lektion.

/ Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 14

Klar med dagens lektion och det är roligt att börja använda alla tekniker i "skarpt läge". Måste få ihop det tidsmässigt bara.
Hur gör ni andra som oxå jobbar och gör dessa lektioner sent på kvällen? Repetitionerna 3tim-6tim-dagen efter är ju lite förbryllande då jag måste gå å lägga mig rättså tidigt efter jag gjort lektionerna? Någon som har nått bra upplägg eller tips?

MM-programmet 30 bilder/10 sek, otroligt mkt fel men kämpar på och som Mattias har instruerat så tar jag mig inte åt av resultaten utan öser på :)

/ Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 15

Fortsätter å repetera på bussen/tunnelbanan till jobbet, blir lite tidspress då vilket fungerade lite bra, tar längre tid då det är massa ljud å stök runt om, bra tränings oxå gissar jag.

Ansikten med särdrag å namn var lätta tkr jag, har lätt för namn och ansikten annars oxå. Exakta datum tkr jag var svårast att komma ihåg den har jag fått repetera lite extra å fixa kopplingar mest från idag.

Telefonnumren gick bra oxå, rolig lektion idag, tog lite längre tid än gårdagens men försöker att göra en sista ordentlig detaljrik repetition från 1.1.1 tills så långt jag kommit både innan och efter lektionen. Tänkte fortsätter med detta om jag inte får andra instruktioner, blir ett bra avslut och början på lektionerna tkr jag.

Ska köra MM med 40 siffror / 10 sekunder när jag har skrivit klart detta!

Med vänlig hälsning, Andreas
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 16

Forsätter att memorera in information. Repetitionen går rätt bra påväg till jobbet, har svårt att hitta tid över till detta under arbetstid men fick tips att kan dela upp repetitionen i objekt om 10 så tar det inte lika lång tid å man kan fortsätta där man var. Ska pröva det till nästa vecka!

Siffrorna har jag svårast för så ska börja köra mer kort igen. Annars var det bra och de olika teknikerna börjar sitta bättre å bättre å försöker ha ett inre prat utan räknar från 1001-1006 eller längre beroende på hur de går för att hålla nere tiden till de rekommenderade 6 sekunderna.

Trevlig helg!
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 17

Hallå!
Detta var lite klurigare lektion, inga problem med sydamerikanska floder men att veta vad de olika astronomiska uttrycket betydde i slutändan var betydligt svårare än att bara komma ihåg deras namn. Försökte följa beskrivningen i lektionen men när jag skulle återkoppla sen var det skitsvårt att komma ihåg att bringa klarhet vad allt betydde. Får försöka reparera bättre vid repetitionerna.
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 18

Detta med japanska ord var lite klurigt men jag tycker det var skitkul faktiskt iaf med att komma ihåg vad ordet hette å hur man uttalade det. Ser verkligen fram emot emot den kursmodulen nu :) Skriften var svår även fast man försökte måla av direkt från skärmen haha men jag fick ett ungefärligt hum om hur ska se ut!

Kämpar på med repetitionen så gått det går under dagarna, blir oftast till och från jobbet jag hinner med att göra det.
Märker att lektionerna går fortare nu, tar nästan alltid drygt en timme å göra dessa nu ist för 2h+ som man låg på innan man kunde hantera teknikerna lika bra! Så allt går åt rätt håll! :)
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Lektion 19

Detta var oxå en rolig lektion! Speciellt med det långa sifferföljden jag hade kollat innan lite snabbt som var hur enkel som helst att förstå med en sång hur man memorerade, haha! Youtubade tillochmed låten den samtidigt som jag gjorde uppgiften :D
Det jag hade svårt att förstå var den sista övningen med formeln för ytan av trianglar. Läste igenom den 4 gånger innan jag ens förstod hur jag skulle börja. Allt i denna kurs har varit väldigt pedagogiskt och bra men just den sista uppgiften här förstod jag vid första läsningen inte alls men nu sitter den och jag vet även hur jag ska memorera den! :)

Har även börjat fundera på att när jag repeterar inte bara använda huvudet utan att även skriva ner repetitionerna när jag har tid. Någon som gör så eller eller försöker ni hålla er strikt till huvudet?

Känns verkligen skitkul att göra dessa lektioner, var lite uppförsbacke för ett tag sen i lektionerna men de har vänd å ser redan fram emot när jag kan göra nästa! :)
MM- är fortfarande uppförsbacke men det lär vända snart de oxå!
Sea
Posts: 68
Joined: Mon 05 Jan 2015, 15:45

Re: Andreas Journal

Post by Sea »

Hej Andreas!
Härlig inställning! Heja heja!
Jag var också frustrerad över MM-träningen ett bra tag och kände mig stressad över att varken hinna med den eller klara den särskilt bra. Men det blev faktiskt bättre när jag halverade tiden från 6 sekunder till 3 sekunder. Precis som Mattias skriver så har man inte tid att tappa fokus då, så det är lättare att få flyt. Jag märker för min egen del att det är viktigt att jag kan mina cicerobilder, så jag behöver promenera igenom de sista cicerobilderna "tomma" några gånger då och då för att inte behöva lägga kraft på att orientera mig när jag memorerar med MM.
Keep up the good work!
/Sea
roskivaeder
Posts: 30
Joined: Wed 11 Feb 2015, 19:51

Re: Andreas Journal

Post by roskivaeder »

Hallå Sea!

Det är en bra ide att gå igenom cicerobilderna tomma då och då, de har jag faktiskt inte gjort, bra tips!
Jag sänkte tiden idag från 10 sekunder till 6 sekunder och det blev ett ännu sämre resultat, haha. Känner inte att jag kan alla sifferkoder klockrent ännu iaf inte under press med 6 sekunder, blir många som jag bara får "skita i" eftersom jag inte hinner tänka ut med konsonanterna vad de kan va för nått. Får ta upp kortleken igen när jag hittar tid för det! Tills dess går jag upp igen till 10 sekunder men ökar antalet för varje dag.

Tack för peppen! Följer även dina inlägg å din utveckling. Riktigt kul och se, säger detsamma, kämpa på! :)

/Andreas
Post Reply