dreamqueens journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 6 Fick gjort mina två timmar. Det är bra. Kommit in på Lektion 3. Övning 1 - att skriva ner de siffror som representerades av ordet. Trögt men jag kom i håg alla. Men tog tid att återkalla. Övning 2 - Det var inte så svårt att hitta en bild för att assosiera orden. Men de bilderna var sen svåra att bilda kedja av. Det var ingen större skillnad på bilderna från tidigare. Men ändå svårare. Övning 3 - Lätt. (Jippi :)) Övning 4 - Jag hade skitsvårt på många att överhuvud taget hitta ett ord som jag kunde använda mig av. När jag gjorde det så var det svåra att se ändringen i stavning framför mig. Jag försökte skriva ordet på bilden så som det tidigare beskrivits för att memorera siffror på koden, men nja. Och jag tyckte det var svårt att koppla bilderna jag fick fram också. Typ alla fel fösta gången.
Övning 2 och 4 funderade jag över om jag först skulle se bilden framför mig bara, listan ner. Sen köra en omgång till och koppla dessa bilder eller om jag bara skulle försöka se bilder och koppla dem efterhand. Jag gjorde det senare men det blev segt när jag inte kom på nån bild alls. Dåligt tempo. Men om jag skapat de där bilderna först så finns det risk för att när jag väl skulle koppla dom så skulle jag glömt de framkrystade i all fall och hade då fått krysta fram en ny bild. Så det hade blivit segt det med.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 7 Är fortfarande på lektion 3. Övning 5 och 6 har jag nog lagt två timmar på idag. Återkallat och återkallat. Det är helt kass. Självförtroendet är i botten och jag tänker att det var korkat att lägga pengar på att börja med detta över huvud taget. Övningarna består i att man ska göra bilder av tre bokstäver. Övn 5 konsonanter, övn 6 blandat. Först har jag svårt att associera fram en bild av bokstäverna. En del går så klart snabbt som attan. Jag tycker att jag ser bilderna tillsammans bra när jag memorerar. Men på sex sekunder hinner jag knappt föreställa mig bilden. Då det ska gå fort blir bilderna diffusa. När jag ska återkalla får jag inte upp nånting. Helt blankt. När jag tjuvkikar på bokstavskombinationen kan jag inte ens komma på vad det var för bild jag använde, det är tom svårt på de bokstavskombinationer som jag fick en bild direkt första gången. Sen att komma ihåg vilka av bokstäverna jag ska använda. Jag hade kanske en tredjedel rätt första omgångarna. När jag repeterat felen och återkallar igen så har jag nya fel.
Känns just nu som jag vill lägga detta på hyllan helt. Skita i det.
Tänkte att jag skulle ställa en fråga men vad ska jag fråga? Det står ju hur jag ska göra. "Kan ni skicka ny hjärna?"? :evil:
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: dreamqueens journal

Post by wyzec »

Hej Suzanne,

de här första 12 lektionerna är de allra tuffaste har jag fått höra, sedan blir det lättare. Jag störs också något oerhört, fortfarande, av att det ofta har varit "alla teknikerna på en gång". Det är så många delar som inte sitter men jag skulle vilja träna var för sig. Vill tro att när man kommit igenom de grundläggande lektionerna och börjar med MM som mer tränar EN sak - kopplandet, så blir allt lättare. Sedan får man nog slipa på övriga tekniker löpande, kanske man kan sätta sig med t.ex. konsonanterna och köra dem lite varje dag under en period. Appropå att du inte hittar tillbaka till ordet igen utifrån konsonanterna så är nog detta normalt, jag har iaf känt liknande i andra övningar. Det är lite som att titta på summerad siffra, där du sedan tagit fram ett par tal som ledde hit och att försöka tillbaka till de du tog fram - det blir oftast olika varje gång du väljer.

Jag tog också och tar fortfarande för lång tid på mig emellanåt, men jag tycker att det i början kan vara ok att lägga en kortare tid på att hitta HUR man vill koppla samman bilden. När man väl ser sammansatta bilden klart ska man inte låta sig frestas av att titta på fler än 6 sekunder.

Jag hade ett uppehåll på två år och jag är glad att jag är tillbaka igen, för mig var nog det viktigaste att hitta de där motivationsfaktorerna som drev just mig hit till att börja med. Keep it up!

/Henrik
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Ja, det där känner jag verkligen, att jag vill träna dem var för sig. Men jag förstår också att det är pedanten i mig som vill plugga en sak i taget tills det sitter som berget och att det är inte så det är meningen att det ska gå till här. Så jag får försöka släppa det.
Jag släpar i alla fall runt på de där korten med siffror på så dom repeterar jag så ofta jag kan. Ja, man får kanske gå tillbaka till tekniker sen och övar mer.

Ja, det där hur man kopplar bilderna. Jag var så säker på att jag ville koppla dom från höger till vänster först, men märkte att det hellre ville koppla ovanpå. Nu har jag hamnat i ett läge där de vill koppla sig typ NordOst. :) Men vissa är ju svårare att koppla än andra. Som en stol med små anknytningspunkter på en annan med nåt som spretar upp, eller två platta saker som en matta och ett ritpapper (tycker jag).

Oj! Två år. Och komma igen. Det var bra gjort. Ja, jag vill komma till avdelningen för att lära mig språk. Det är det som skulle vara allra roligast. Jag hoppas att den önskan att få lära mig språk något smidigare ska hålla gnistan vid liv. Mitt mål är att hänga i och öva utan längre uppehåll. Även om det får bli lägre tempo ibland och högre ibland.

Tack sååå hemskt mycket för pepp. Det behövde jag verkligen nu :P Och i dag känns det bättre.
/Suzanne
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 8 Tack vare paus och pepp här så känns det bättre i dag och jag har övat vidare. Var inte jättesugen men så såg jag att nästa uppgift var att på det gamla traditionella sättet öva in bilderna för siffror. Gött. Då är det bara att nöta på och jag behöver inte få nån knäck på mitt självförtroende idag. Jag kan också inbilla mig att det var nog inte så farligt i går. Det var nog att jag var trött. (Förträngarens mästare - thats me)
Idag blir det dock inte några två timmar, det kom lite saker i mellan som bara inte går att göra nåt åt. Betydligt kortare blev det. (Kanske är det så att det var meningen att jag inte skulle ha så mycket tid idag så jag kunde få tid att förtränga gårdagen - det kanske är en mening med allt och saker har en förmåga att komma till mig i rättan tid.) Jag hann nöta in siffrorna så det sitter (för tillfället och jag skrev de nya på kort) och det känns bra.
Som sagt. Är ju lite envis med. Det är bra i vissa lägen.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 9 Två timmar avklarade. Avslutat lektion 3. Siffrorna sitter rätt bra. Men ibland bara det låser sig och jag kommer inte på det som jag nyss kunde. Men jag antar att min hjärna göra annat då. Grubblar över nåt helt ovidkommande eller så.

Kommit in på lektion 4. Hade lite svårt att fatta instruktionen i övning 1 men när jag började fattade jag. Hur som helst. Gick skiiiiita bra. Så jäkla nöjd. Nej, nej, inte alla rätt, men över två tredjedelar och det var nästan så att jag lärde mig de återstående när jag såg felen. Behövdes bara en repetition så satt dom. Kändes ju väääldigt bra efter nederlaget för några dagar sen. Lite svårare har jag med Ryska-dockan-metoden, men jag var ändå nöjd. Det gick rätt bra att komma på vad jag menade med min bild, vad det var symbol för.
Jag försöker här också gradera hur bra jag var i övningen, kanske inte bara på hur många rätt eller fel jag har utan hur det känns när jag gör övningen. Fast det hänger till viss del ihop så klart. Men inte heller vara så jävla hård mot mig själv. Faktiskt kunna tycka att två tredjedelar vid första försöket är bra. Punkt slut.
Åh, det känns så bra idag. (Snacka om att åka berg-o-dalbana :roll: ) Nu är jag sugen på att fortsätta i morgon. :arrow:
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 10 Fick mina två timmar. Men vilken skillnad det är när jag är trött. Igår var jag pigg. Och jag gör inte övningen samma tid. Men jag tycker ändå det gick bra, det kändes bra. Lektion 4 övn 3 - plätt lätt. Övn 4 Jag vet inte om det bara är svårt att återkalla bokstavskombinationen eller om det är ryska-dockan-metoden som ställer till det. Jag kan inte se små saker på en större sak när jag återkallar. Tycker den metoden är svår. Och när jag inte ser bilden så kommer jag ju inte på bokstavskombinationen heller. Övn 5 kändes lätt att memorera. Det här blir lätt tänkte jag. Inte lika lätt att återkalla. Okej. Men det känns nu som att bilderna kommer rätt tydligt och det blir lättare att se dom ihop och själva kopplingen emellan.
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dag 11 Två timmar. Avslutat lektion 4. Men vänta nu, nu har det gått lite fortare tror jag bestämt. Gött. Just i dag så bara accepterar jag att det är svårt att återkalla bilder med alla metoder. Men det är konstigt för när jag memorerar så tycker jag att bilderna är så självklara att jag så klart kommer att se dem framför mig när jag ska memorera. Men ...
Siffrorna är roliga för de kan man använda direkt i vardagen. Jag börjar komma in i det nu. Det har nog tagit till nu innan jag börjat tänka på det här utom under mina pluggtimmar. Nu börjar det dyka upp lite andra gånger under dagen och nåt medvetande om det tar form. Jag är nöjd med som det funkar just nu. Inte som jag trodde men jag har alltid lite höga tankar om mig själv innan jag provar nåt nytt. 8-)
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Dagarna 12, 13, 14, 15, 16 Det är mycket nu. Helgen hade jag besök av vän jag inte pratat med på evigheter och kunde inte lägga tid på minnesträning. Bara tjôt :) Och nu är resa nära förestående och plötsligt är det massor som måste fixas. Inga två timmar här inte. Men det får vara så helt enkelt.

Jag har i alla fall kört en halvtimme med att repetera siffrorna på spelkorten varje dag. Det går riktigt bra nu. Långa stunder flyter det på som att läsa siffrorna bara. Jag har musik på och sjunger samtidigt. Går riktigt bra. Ibland fastnar jag men det är nog hjärnan som blir lite uttråkad när den tycker det är enkelt tror jag.

Nu semester utan internet och tid för något annat än att njuta :lol: Fabriken öppnar igen nån gång i mitten på december.
Minns duktigt ni andra :)
dreamqueen
Posts: 29
Joined: Mon 10 Nov 2014, 18:09

Re: dreamqueens journal

Post by dreamqueen »

Typ dag 17 Back in business. Haft en härlig semester och jag har inte tänkt på minnesträning en ända gång tror jag. Jo, sista dagarna och på resan hem då jag började tänka att det skulle bli skönt att komma hem och få rutiner igen - även om det är väldigt gott att vara på semester.
Det visar sig dock att det hopat sig med uppgifter när jag varit borta. Gör som jag gjorde innan jag stack. Övar en stund med siffrorna på korten. Jag kan inte säga att det flöt första gången men jag kom ihåg nästan alla med lite tanke. Det var gött. Om några dagar återkommer jag och då tänker jag att jag satt igång med mina två timmar igen. Jag får då se om jag behöver repetera nåt eller om jag kan köra på. Nån som har nån idé om det. När man är nybörjare och har ett två veckor långt uppehåll.
Post Reply