Henriks Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Kändes ganska bra. Gjorde ett eget stödbilds block om 125 bilder. Vet inte om det är fusk men jag skrev ner hela bildsystemet under tiden jag memorerade, kändes som det fastnade riktigt bra. Kan ha med att göra att jag då spenderade något längre en 6 sekunder på varje koppling.

Testade också MM men klarade inte ens 20 bilder med 6 sekunder per koppling en enda gång. Bästa jag fick var 16 av 20. Tar mig fortfarande en stund att framkalla vissa av figurkoderna. Ska från och med nu sänka tiden till 5 sek per koppling för att stressa hjärnan lite. Sen är det väl bara att nöta på antar ja!!
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Re: Henriks Journal

Post by Henrikb »

Lektion 15:
Då var jag tillbaka efter två veckors semester för att ta nya tag.
Kändes faktiskt förhållandevis bra med tanke på att jag under semestern inte övat särskilt mycket. Det jag lyckades göra under semestern har varigt att memorera några gatunamn, hus nummer och stations namn.
Men jag känner verkligen att detta är en teknik som jag kommer att ha mycket nytta av i framtiden så är väldigt laddad för att fortsätta kursen.
Tiden för denna lektion hamnade på 1,5 timmar.

Lektion 16:
Inte den roligaste informationen att memorera men det går framåt.

Lektion 17:
Avklarad på en timme, nu är det bara repetitionen jag måste lyckas genomföra också!
Känns bra men jag måste erkänna att jag inte haft mycket tid för att MM, ska försöka bättra mig på den fronten.

Lektion 18:
Var tvungen att avbryta mitt i lektionen och fortsätta dagen därpå.

Lektion 19:
Tycker att min visualisering och memorering går bra när jag förstår innehållet. Det blir genast väldigt svårt att återkalla information jag har svårt att relatera till som tex Formeler för arean av trianglar. Det var ju trots allt en sådär 10 år sedan jag jobbade med matematiska formler. Övrigt har jag upplevt det ganska svårt att repetera informationen under dagen vilket har lett till en hel del missade kopplingar. Hade önskat att jag kunde gå igenom lektionerna snabbare men denna vecka har jag fått spendera två kvällar med att repeterar och reparera missade kopplingar från tidigare lektioner.
Inbillar mig att det blir lättare att memorera information som man faktiskt har ett intresse av att memorera. För mig blir det lätt att jag måste fundera på vad informations blocket handlar om under återkallningen, var det namn, japanska tecken eller rymd termer.
Henrikb
Posts: 13
Joined: Fri 24 Oct 2014, 10:45

Repetition

Post by Henrikb »

Jag lyckades i december att genomföra lektion 23 och var hyfsat redo inför provet på lektion 24. Här var jag tyvärr tvungen att avbryta min utbildning tillfälligt PGA flytt. Nu har jag haft en lång semester och flyttat tillbaka till andra sidan värden igen till det vackra Svedala. Så nu hoppas jag på att kunna ha full fokus på min minnesträning och allt pluggande och övande det innebär. Har tyvärr dock varigt dålig på att repetera övningarna och kommer dessvärre inte ihåg all information inför provet på lektion 24 så jag har valt att de kommande lektionstillfällena repetera och göra om vissa lektioner med start på lektion 13.
Spännande att vara tillbaka
Post Reply