Wyzecs Journal

Här kan du föra en egen journal över minnesträningen och läsa andras.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 2, övning 6 (andra halvan)

Äntligen klar med lektion 2! Ska direkt efter detta inlägg gå dansa loss en sväng. Ett år för en lektion ska då INTE upprepas!

Men först lite retrospekt. Satte samtliga memoreringar på första försöket denna gång (!) Kan väl säga att detta inte var fallet för ett år sedan - jag tror det hänger ihop med teknikövningarna jag kört ett blandat urval av på sistone innan sänggåendet (och 'motivationsträningen'). Om jag håller tiden 2 + 6 + 2 sekunder är mest en fråga om definition. Då mina cicero är relativt nylärda känner jag att jag först vill gå igenom dem i relativ detaljrikedom INNAN jag använder dem. När jag sedan väl använder dem håller jag tiden hyfsat skulle jag säga. Och just detta med bilderna har jag kommit fram till att inte göra kombinationerna för svåra. Rentav lätta men så skarpa som möjligt är min nuvarande strategi. Höll nu senast på att blanda ihop ett par men fick dem rätt innan jag jämförde med facit. Det som kan vara klurigt är att om jag ständigt placerar saker ovanpå varandra så tror jag hjärnan försöker rationalisera och så blir återkallningen desto svårare om vilken av bilderna det var denna gång. Ett knep är nog att inte två gånger i sekvens använda exakt samma arrangemang utan bara med aningen, tillräckligt, mer kreativitet så löser det sig av sig självt. Finns ju både ovanpå, sidan av och genomskärande att välja på.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 3, övning 1

Mardrömsstart på nya lektionen. Det tog tre omgångar med genomgång av de svaga länkarna i runda 2 och tre - totalt 55 minuter tog det att sätta de 28 länkarna med kedjemetoden.

1:a rundan:
13/28, 27 minuter

2:a rundan:
24/28, 21 minuter

3:e rundan
28/28, 7 minuter

Ska väl sägas att jag denna gång inte förberett såsom inför senaste gångerna - den lyxen kan jag inte ge mig själv. Att hitta bilder och få dem tillräckligt tydliga var mest problematiskt och tidsödande. Särskilt svåra bilder för mig var visselpipan och biet - troligen för att förstnämnda är spiralformad och lurar ögat och den senare för att även den enklaste bild blev alltför komplex för mig. Ett annat problem märkte jag att jag troligen har två sätt att 'visualisera' - ett i huvudet och ett visuellt. Mycket intressant. Övertygad om att det är det senare jag ska använda mig av, det är ju också så jag kör teknikövningarna - jag ser bilden framför mig i rummet. Säkert bara bristande rutin att inte upptäcka det snabbare än jag själv gjorde... Ett annat tips är att ALLTID ta av terminalglasögonen innan körning. Det blir svårare att visualisera en bild på 2 meters avstånd med glasögon som fokuserar på 70 cm! ...tror det var delvis därför jag halkade in på 'det andra' visualiseringssättet, gjorde inte detta misstag senast då jag hade tagit ner orden på papper istället för att läsa direkt från datorn. I övrigt finns inga förmildrande omständigheter, det var optimala förutsättningar, jag har åtminstone kunnat dra ett par lärdomar av denna dåliga lektonsstart.

/Henrik
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 3

Inte kunnat arbeta på över en månad. Åtminstone närmsta veckan kommer det bli ändring på det. På sikt hoppas jag kunna få loss den tid som krävs för att hålla ett drägligt tempo med lektionerna - en lektion i veckan är inte optimalt fort det heller men det är fortfarande ambitionen.

Lektion 3, övning 2
14 rätt av 18 på 35 minuter, därefter alla rätt efter ytterligare 10 min. Tog en vända att först hitta kodningsord för de abstrakta orden. Kändes inte särskilt effektivt att gå igenom orden en första gång och sedan en gång till. Vinningen blev nog att tiden att memorera minskade och också tiden till första återkallningen.

Lektion 3, övning 3
12 rätt av 12 efter 15 min. Lätt övning, länka till välbekant information, men missade egentligen att koda ett mellanliggande ord men kom ihåg det ändå utan särskild memorering att det skulle ha funnits med. Brydde mig inte om att koda om kedjan.

Lektion 3, övning 4
10 rätt av 17 på 25 min. Svår övning, konsonans, många felkällor vid memorering. Att ens hitta ord som påminner om de ihopslängda bokstäverna var svårt. Då jag nu lät bli att 'gå igenom en extra gång', hann jag tappa vilka ersättningsord jag valt och fick i ett fall hitta på ett helt nytt. Efter andra genomgången och 15 min till satt alla - men inte kopplingen till orden jag ersatt på 3 ställen, efter en tredje gång och 5 min satt alla.

Testat att köra med excelark och dokumentera tidsåtgången. Har tidigare känt att lektioner tagit så avskräckande lång tid att komma igenom. Nu har jag iaf facit om 3 av av de ingående 10 övningarna (av varierande karaktär).

3 övningar = 1h och 40min.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 3

Krassliga i familjen förra veckan... fortfarande risig i halsen.

Övning 5
'Skapa ord av konsonanter'. 1h och 25 minuter tog det att plöja sig igenom skapandet, effektiv tid men med flertalet avbrott. Pga den utdragna tiden fick jag återskapa ord för konsonantkombinationerna vilket tog ytterligare 15 min. Min lärdom är att om risken för avbrott är överhängande - skriv ner vilka ord du kopplar till kombinationerna. Detta sparar tid i genomförandet genom att repetitionerna blir färre och återskapandeprocessen uteblir.

Efter första utdragna repetitionen och återskapandet innan första testet fick jag 12 rätt av 27, testet tog 10 min.

Vid andra testet fick jag 22 rätt av 27, tid för repetition på missarna och test tog 30 min.

Vid tredje testet fick jag 25 rätt av 27, tid för repetition på missarna och test tog 15 min.

Vid fjärde testet fick jag 27 rätt av 27, tid för repetition på missarna och test tog 10 min.

Total tid för bara denna övning uppgick till 2h och 45 min (!).

Det får räcka med träning för idag, hoppas kunna få bättre tempo i morgon.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 3

Hakar mig så långsamt framåt, blir av praktiska skäl ett entry per övning just nu.

Övning 6
'Skapa ord av stavelser'. Efter lärdomen från föregående övning fick det bli ett pass delat på två, först genomgång för att hitta ord, sedan en för memorering. Kändes inte så krystat, bilderna tog jag fram i andra steget så så mycket dubbelt blev det inte egentligen - det tog sin tid ändå.

Att hitta substantiv för de 24 orden tog 25 min.

Vid första testet fick jag 17 rätt av 24, tid för repetition test tog 55 min.

Vid andra testet fick jag alla rätt, tid för repetition på missarna och test tog 15 min.

Gick alltså inte lika illa som konsonanterna, i övning 5. Total tid uppgick till 1h och 35 min.

Återstående övningar i lektionen handlar om figurkoder. Går troligen igenom dem i eftermiddag men känns inte meningsfullt att klocka denna tidsåtgång.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 3

Hade inte tänkt skriva mer om denna lektion men en övning kändes relevant att klocka ändå.

Övning 9
Memorera 01-20 på på 20 nya cicerolänkar.

Vid första testet fick jag 11 rätt av 20, tid för repetition och test tog 40 min.

Vid andra testet fick jag alla rätt, tid för repetition på missarna och test tog 15 min.

En detalj jag noterade redan efter första testet var att jag egentligen redan kunde alla om jag härledde från samtliga möjliga 01-20. Förutsätter att detta inte är tillåtet - det blir ju att lura sig själv.

En fundering jag har är om regeln 2 sek. för respektive länk och 6 sek. för memoreringen... Jag har kommit på mig själv att jag verkligen behöver de där 6 sek. för att SE den sammanfogade bilden. Tillåter mig själv att framställa bilden på ytterligare x antal sekunder då jag annars inte skulle ha någon tid kvar för att se kombinerad bild. Hoppas att detta är i sin ordning?

Sedan har jag återlärt en gammal egen lärdom. Påminner mig själv att kombinerade bilden sitter bättre om jag under de 6 sekunderna zoomar UT och ser bilden från viss distans. Särskilt på denna cicero-övning var det MYCKET lättare vid andra repetitionen när jag inte bara sett föremålet jag lagrat mot utan även bilden i sitt perspektiv i rummet.

Nu, äntligen, blir det i morgon dags för lektion No.4!
Mattias
Webbplatsadministratör
Posts: 611
Joined: Thu 11 Jun 2009, 11:03

Re: Wyzecs Journal

Post by Mattias »

Hej Wyzec!

Blir lite konfunderad om jag fattat det rätt att det tog totalt 55 minuter att memorera, återkalla och reparera 20 figurkoder. Samt att du behöver 6 sekunder för kopplingen plus några sekunder för att ta fram bilden. Vad gör du då under resten av tiden för att koma upp i 55 minuter? ;)

Mvh,
Mattias
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 1
Memorera 30 ord med kedjemetoden, återkalla efter alfanumeriska koden.

Vid första testet fick jag 15 rätt av 30, tid för memorering: 25 min, tid för test: 10 min.

Vid andra testet fick jag 27 rätt av 30, tid för memorering: 10 min, tid för test: 5 min.

Vid tredje testet fick jag alla rätt, tid för memorering: 5 min, tid för test: 5 min.

Översatte till alfanumerisk kod först efter att jag fått alla rätt, tid: 5 min.

Total tid för övningen: 55 min.

Till Mattias:
Ja, jag har börjat klocka mig själv då jag gärna ser att tiden så småningom går nedåt för övningarna.

Under den aktuella övning 9 i lektion 3 var den totala tiden 55 min... en viss del får jag tillskriva tiden det tar att skriva ner det jag återkallat för att ha koll på det jag behöver repetera. Sedan var jag ju också nyfiken på att försöka mig på att komma på de jag missat på genom härledning... vilket jag kunde!

Men faktumet kvarstår - det tar för mycket tid precis som du är inne på. Även nu senast tog det 55 min - fast för 30 länkar och kedjemetoden. Själva memoreringen var totalt i storleksordningen 40 minuter med repetitioner för att sätta alla. Det borde egentligen ligga på (2 + 2 + 6) * 30 = 300 sek = 5 min. Inför första testet la jag 25 minuter för memorering, dvs. jag la i runda slängar 20 minuter eller ca 40 sekunder i snitt per par att lägga bilderna tillrätta i en kombination. Ska väl också tillägga att jag nu senast verkligen tyckte att jag pressade mig själv tidsmässigt...

Vet inte riktigt hur jag ska kunna minska tiden ytterligare, det handlar ju om att hitta lämplig betraktningsvinkel, välja lämplig typ av kombination - genomskärning, till höger om etc. och sedan verkligen se på vilket sätt föremålen touchar varandra. Det är allt detta jag upplever tar tid för mig att få till - innan jag för mig själv börjar räkna ner de 6 sekunderna... Så, har du mitt dilemma. :?
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 2
Symboliseringstekniken kombinerat med ryska dockan.

Tid att ta fram symbolöversättningar för 19 ord: 15 min.

Vid första testet fick jag 10 rätt av 19, tid för memorering: 13 min, tid för test: omkring 10 min.

Vid andra testet fick jag 18 rätt av 19, tid för memorering: 7 min, tid för test 5 min.

Vid tredje testet fick jag alla rätt, tid memorering och test: 2 min.

Klockade mer detaljerat denna gång utan avrundning till 5-min-intervall och försökt sortera bort viss administrativ tid såsom att skriva. Stor spridning på hur lång tid det tog att hitta symbolöversättningar, exempel på ord som tog lång tid: 'lita på' och slarvighet. En, återigen en gammal lärdom som jag nu minns det, är att se till att lilla föremålet syns även efter utzoomning. Hade i ett flertal fall gömt föremålet inuti ett rör eller liknande som inte syntes från stora bilden. Ett problem som då uppstod var att jag då inte kunde veta vilket föremål jag gömt just i den aktuella ihåligheten. Blev mycket enklare när jag lät föremålen 'sticka ut' här och var.

Bästa jämförelse för memoreringskvalitet och 'tid för memorering' måste vara första testet:
Snittid: 31 sek (fler än de tänkta 10)
Antal rätt: 10/19

Det är iaf bättre än förra övningens ca 40 sek utöver... intressant är att det även då blev ung. hälften fel första gången, liten förbättring alltså.
wyzec
Posts: 235
Joined: Tue 04 Jan 2011, 23:18
Location: Linköping

Re: Wyzecs Journal

Post by wyzec »

Lektion 4

Övning 3
Välbekant information med kedjemetoden.

Hitta ersättningsbilder för 12 platser etc, tid: 10 min.

Vid första testet fick jag 10 rätt av 12, tid för memorering: 3 min och 30 sek.

Vid andra testet fick jag alla rätt, tid för memorering: 45 sek.

Lite förbluffad ska jag säga - med tiden alltså. Nu var det visserligen en minimal mängd objekt att memorera - men ändå. Ligger inte i min person att bara slafsa igenom saker... men det är nog det som krävs med memoreringen. Inte helt övertygad om att metoden fungerar, men lärdomen är att bilden inte behöver vara på hornhinnan särskilt länge för att fastna. Och den behöver inte vara särskilt välgenomtänkt - bara den sitter tydligt ihop.

Första testet:
Snittid: 5 sek för mycket
Antal rätt: 10/12

Är nog på rätt spår, men vågar knappt hoppas på liknande tider framöver...
Post Reply