Mentala övningar

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
DrWho

Mentala övningar

Post by DrWho »

Jag läste ca 2h där de tipsar om en mental övning som jag vet
att jag har sett någonstans men som jag inte kan hittar, vet nån var
jag kan hitta den??

Jag tycker att vissa övningar tar för mkt tid, ibland 20 min per övning
exklusive återkallandet, ibland tar det stopp för mig och jag får inte fram
några nya förslag på connections, är det ok att ta en rast mitt i en lektion
eller måste jag göra klart den från början till slut när jag väl startat?

Cecilia
Florian

Re: Mentala övningar

Post by Florian »

Mentala teknikövningar: http://svenska.pmemory.com/ovningar/mentalteknik

Eller den kanske inte finns med där?

Du wrote:är det ok att ta en rast mitt i en lektion
eller måste jag göra klart den från början till slut när jag väl startat?
Det är okej, men det är bättre träning för koncentrationsförmågan om du kör igenom hela lektionen i ett pass. Ibland vill vi kunna koncentrera oss och memorera under en längre tid, så det är bra om vi övar på det också. :)
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

Att dela en lektion i två delar är helt ok.

Mvh,
Mattias
Timbooo

Post by Timbooo »

Hoppar in i denna tråden också =)

Jag har själv samma problem som DrWho. Ska påbörja lektion 5 nu, men har upplevt att vissa lektioner har tagit ganska mycket mer än 2h, så jag har ibland delat upp den i fler än 2 delar, dock suttit ganska länge varje gång, så jag har känt mig rättså mör i huvudet efteråt.

Är det inte att rekommendera att dela upp lektionen i fler än 2 delar pga att attention span inte kommer få önskad påverkan, eller det är andra orsaker också?
När kan man räkna med att man fått tillräkligt bra koncentration för att göra övningarna på tåget, eller bussen?
Har börjat lite smått på tåget, t ex med figurkoderna, ngn gång även en övning. Har funkat ok med figurkoderna, men lite sämre med övningen. Är det dumt av mig att påbörja övningarna på t ex tåget, eller det kommer straffa sig senare?
Mvh Tim
Mattias
Webbplatsadministratör

Post by Mattias »

I början är det perfekt att öva figurkoder på tåget. Den första kursmodulen bör man nog ha lite mer lugn och ro för, eftersom den är ganska intensiv som den är och allt är nytt. När du senare börjar med långtidslagring kommer du kunna göra andra övningar på tåget också.

Ja, helst inte fler än två delar för att man behöver köra ordentliga pass så här i början för att sätta hjärnan under en viss press så den ska utvecklas. Det är ungefär som ett träningpass på gymmet. Delar man upp ett sådant pass för mycket så ger det inte så mycket resultat.

Ang. tiden: Läs tråden "ca 2hr?" här på forumet och fundera också på vad i övningar det är som gör att det drar ut på tiden. Återkoppla sedan gärna till mig, så ska vi lösa det.

Mvh,
Mattias
Post Reply