Hjälp med figurkoder

Samtal, frågor, funderingar m.m. Endast för registrerade studenter vid Mind Academy.
Post Reply
Timbooo

Hjälp med figurkoder

Post by Timbooo »

Hej,
Jag har lite problem med att visualisera figurkoder (mentalt tecknande). Jag försöker börja med att visualisera bilden en liten stund innan, jag försöker sedan forma den så att den får rätt propertioner (t ex min ananas ska vara avlång, inte rund). Sen när jag börjar med det mentala tecknandet och ska skriva t ex 11 (och ögonen rör sig), så blir det som att jag tappar fokus på bilden i huvudet och börjar fokusera på det som finns i bakgrunden i stället, och får då börja om igen.

Ett annat problem är också att mina bilder oftast brukar börja ganska små, och jag får zooma in lite för att få rätt storlek på dem, jag har lite problem med att få en korrekt storlek på bilderna, om jag gör bilden stor, så hamnar den oftast i övre delen av min syn, och det blir då svårt att ”rita” på den, då ögonen nästan går till maxgräns uppåt, jag tappar då ofta bilden igen och får fokusera om den. Det blir även så att när jag rör ögonen i sidled (när jag ritar siffra nr 2), så kan jag tappa fokus i huvudet, och börja fokusera i rummet istället.

Är det någon som har liknande problem, och kanske en lösning på hur man förbättrar detta? Det gör oftast det mentala tecknandet ganska besvärligt och tråkigt, då det kan ta väldigt lång tid att göra detta för 10 bilder i streck).
Mvh Tim
Mattias
Webbplatsadministratör

Re: Hjälp med figurkoder

Post by Mattias »

Lämpligast är att ta tid och teckna varje figurkod i 2 minuter. Under den tiden gör man så gott man kan även om man tappar fokus ibland (vilket är oundvikligt, men man blir bättre på det).

Efter 2 minuter går du vidare till nästa oavsett hur det har gått. Det är lite av detta tänk man måste ha generellt även i andra memoreringsövningar, att hela tiden gå vidare och lita på sina tidigare visualiseringar och samtidigt ge hjärnan klara besked om hur länge den har på sig för en viss uppgift.

Mvh,
Mattias
Timbooo

Post by Timbooo »

Hej Mattias,

Tack för svaret. Låter lite som att man får ta ett fastare tag om hjärnan :D
Jag har tragglat på med samma bild tills jag lyckats. Ska testa dina tips direkt!

Mvh Tim
sweFredrik

Post by sweFredrik »

Jag har provat iSRS free nu till Iphone som du tippsade om Mattias. Tycker det fungerar ganska bra, speciellt då jag slarvat bort min kortlek. Största fördel är att man har med sig korten alltid, så länge luren är med. Det hjälper ju inte för själva tekniken kanske men med tränandet. För Alfanumeriska koden som ju förvisso inte är så lång, men dock, fungerade det utmärkt för mig. Kolla in den!

mvh Fredrik
Timbooo

Post by Timbooo »

Hej,

Tack för tipset!
Har faktiskt Android, och den verkar inte finnas. Hittade däremot en motsvarighet som heter AnyMemo som ska ta hänsyn till hur ofta man behöver repetera för att det ska vara optimalt. Dock så tycker jag den påminner på tok för sällan, så letar efter nåt nytt. Finns även ett program som heter Mnemomodo som verkar vara en androidifiering av Mnemosyne (en dator applikation gjord för inlärning), men den verkar ha ett ganska vidrigt gränssnitt samt kostar en slant (mest det vidriga gränssnittet som stör mig ;)).

Ska leta vidare iaf, om någon har några klockrena android-app tipps, skriv gärna här. Har ni förinlagda memoreringar (t ex siffror/dagar/månader), eller bara tips så får ni gärna dela med er av det också =)
Mvh Tim
Post Reply