Peters journal.
Peters journal.
Hej! Jag laddade ner handboken och läste den för ca ett år sen. Dessutom köpte jag Mattias bok och läste den och gjorde en del övningar under en semestervecka på i vilstolen på Kanarieöarna i höstas. Först strax före nyår kom jag till skott och började kursen.
Så jag blev lite förvånad att det gick lite trögt de första lektionerna. Det var först under tredje lektionen som jag tyckte det lossnade lite, delvis pga att jag redan innan pluggat in figurkoderna 0-99.
Jag har några utmaningar. Dels att släppa perfektionisten inom mig och jobba på speed före noggrannhet, dels att fila bort en del knep som jag lärt mig kring minnesteknik tidigare.
Typ på kap 3 övn 1 så när jag försöker lägga 6 sek per ord, nja åtminstone 10 sek kanske, så hade jag bara 4 rätt första återkallesen! Andra gången 21 rätt, tredje gången bara ett fel och fjärde gången alla 29 rätt. I de påföljande övningarna så kom jag faktiskt ned på 0 fel i tredje gången.
Det är lite svårt för mig vid både kedjemetoden och ryska gumman att bara fokusera på gränssnittet och gemensam kontur och inte ledas in på egna naturliga kopplingar som kan vara att en (känd fotbolls")-spelare drar på sig strumpor(i min sons fotbollslags färger) snarare än att en spelare ska imagineras över, genomskärande eller till höger om förstorad strumpa. Jag är som märks lite uppfostrad att memorera mha bl a igenkänning och action i bilderna, vilket jag uppfattar GMS tycker är bortkastad tid.
Jag har istället för kortlek lagt in figurkoderna för siffror i en Minneskort-app i iPhone. Det funkar bra och är lätt att ta fram och öva.
Synd att inte kursen funkar i iPhone och iPad.
Bra att man kan bara göra högst en lektion per dag. Mer är inte bra ändå med heltidsjobb och familj mm. Jag får nog ha en blygsam målsätttning att komma igenom kursen under 2012. Det finns ju lite målsättningar om kost och fysisk träning också och det motarbetar ju egentligen inte minneskapaciteten.
Så jag blev lite förvånad att det gick lite trögt de första lektionerna. Det var först under tredje lektionen som jag tyckte det lossnade lite, delvis pga att jag redan innan pluggat in figurkoderna 0-99.
Jag har några utmaningar. Dels att släppa perfektionisten inom mig och jobba på speed före noggrannhet, dels att fila bort en del knep som jag lärt mig kring minnesteknik tidigare.
Typ på kap 3 övn 1 så när jag försöker lägga 6 sek per ord, nja åtminstone 10 sek kanske, så hade jag bara 4 rätt första återkallesen! Andra gången 21 rätt, tredje gången bara ett fel och fjärde gången alla 29 rätt. I de påföljande övningarna så kom jag faktiskt ned på 0 fel i tredje gången.
Det är lite svårt för mig vid både kedjemetoden och ryska gumman att bara fokusera på gränssnittet och gemensam kontur och inte ledas in på egna naturliga kopplingar som kan vara att en (känd fotbolls")-spelare drar på sig strumpor(i min sons fotbollslags färger) snarare än att en spelare ska imagineras över, genomskärande eller till höger om förstorad strumpa. Jag är som märks lite uppfostrad att memorera mha bl a igenkänning och action i bilderna, vilket jag uppfattar GMS tycker är bortkastad tid.
Jag har istället för kortlek lagt in figurkoderna för siffror i en Minneskort-app i iPhone. Det funkar bra och är lätt att ta fram och öva.
Synd att inte kursen funkar i iPhone och iPad.
Bra att man kan bara göra högst en lektion per dag. Mer är inte bra ändå med heltidsjobb och familj mm. Jag får nog ha en blygsam målsätttning att komma igenom kursen under 2012. Det finns ju lite målsättningar om kost och fysisk träning också och det motarbetar ju egentligen inte minneskapaciteten.
Re: Peters journal.
Välkommen Peter!
Helt rätt tänkt angående att släppa "perfektionisten" och att generellt prioritera snabbhet framför noggrannhet när det gäller visualiseringen.
"Action" i visualiseringen kan vara ok i vissa fall, men problemet inom andra minnesmetoder är att den används för att kompensera en dåligt utvecklad visualiseringsförmåga. Vill vill inte vara beroende av att måsta skapa en massa action och historier hela tiden som tar tid, kraft och uppmärksamhet ifrån materialet vi faktiskt vill lära in.
Det kan inte bli enklare än när man lärt sig snabbt och spontant visualisera enkla stillbilder av vanliga saker.
Kursen fungerar i alla fall i min iPhone och andra här på forumet har rapporterat att den funkar på iPad.
Lycka till!
/Mattias
Helt rätt tänkt angående att släppa "perfektionisten" och att generellt prioritera snabbhet framför noggrannhet när det gäller visualiseringen.
"Action" i visualiseringen kan vara ok i vissa fall, men problemet inom andra minnesmetoder är att den används för att kompensera en dåligt utvecklad visualiseringsförmåga. Vill vill inte vara beroende av att måsta skapa en massa action och historier hela tiden som tar tid, kraft och uppmärksamhet ifrån materialet vi faktiskt vill lära in.
Det kan inte bli enklare än när man lärt sig snabbt och spontant visualisera enkla stillbilder av vanliga saker.
Kursen fungerar i alla fall i min iPhone och andra här på forumet har rapporterat att den funkar på iPad.
Lycka till!

/Mattias
Re: Peters journal.
Jag fick tips i studentforumet att det funkar i min iPad1 ios4 om man skrollar med två fingrar. Toppen!
Re: Peters journal.
Första övningen i femte lektionen.
Bara denna övning tog mig nästan 2 timmar. Det var en väldigt omfattande övning. Jag förstår syftet att lära in mycket information i sekvens mha kombination av olika tekniker vi har lärt oss.
Första repetetionen var katastrofal, inte många rätt. Andra hyfsat och tredje endast tre missade kopplingar!
Tidigare lektioner har jag märkt att kan jag återkalla (i princip) hela kedjan, så är det lurigt att repetera tills den sitter perfekt för då har jag överinlärt den och då spökar den i återkallningar i kommande lektioner/övningar! Hur ska man göra här? För visst är det så att man ska repetera de kopplingar man har problem med men sedan återkalla hela kedjan igen?Alltså inte bara repetera problemkopplingar och återkalla endast dessa?
En annan sak: Vid kedjekoppling och ryska gumman är man ju "lost" om man missar återkalla en koppling. Man kan komma ihåg delar av kedjan längre fram men det gäller ju att hålla ihop den, så att säga. Använder man cicero så har jag ju koll på vad jag har luckorna på ett annat sätt. Varför använder man då inte bara cicero?
Vid lektion fyra övning nio, så fick man en del luckor vid återkopplingen, men jag visste mha cicero var i sekvens luckorna var. Sedan kan man med uteslutningsmetoden veta vilka figurkoder mellan 1 och 30 som kan vara aktuella och då kunde jag återkalla. Effektivt men kanske inte enligt övningens pedagogiska syfte?
Jag har också ett problem att en mycket bättre bild poppar upp i huvudet under en koppling eller under en återkallning och då börjar jag vela om jag ska ändra eller inte. Det känns bäst att byta tills den som känns bäst istället för att fortsätta med den jag kom på först, men jag tappar kanske tid?
Bara denna övning tog mig nästan 2 timmar. Det var en väldigt omfattande övning. Jag förstår syftet att lära in mycket information i sekvens mha kombination av olika tekniker vi har lärt oss.
Första repetetionen var katastrofal, inte många rätt. Andra hyfsat och tredje endast tre missade kopplingar!
Tidigare lektioner har jag märkt att kan jag återkalla (i princip) hela kedjan, så är det lurigt att repetera tills den sitter perfekt för då har jag överinlärt den och då spökar den i återkallningar i kommande lektioner/övningar! Hur ska man göra här? För visst är det så att man ska repetera de kopplingar man har problem med men sedan återkalla hela kedjan igen?Alltså inte bara repetera problemkopplingar och återkalla endast dessa?
En annan sak: Vid kedjekoppling och ryska gumman är man ju "lost" om man missar återkalla en koppling. Man kan komma ihåg delar av kedjan längre fram men det gäller ju att hålla ihop den, så att säga. Använder man cicero så har jag ju koll på vad jag har luckorna på ett annat sätt. Varför använder man då inte bara cicero?
Vid lektion fyra övning nio, så fick man en del luckor vid återkopplingen, men jag visste mha cicero var i sekvens luckorna var. Sedan kan man med uteslutningsmetoden veta vilka figurkoder mellan 1 och 30 som kan vara aktuella och då kunde jag återkalla. Effektivt men kanske inte enligt övningens pedagogiska syfte?
Jag har också ett problem att en mycket bättre bild poppar upp i huvudet under en koppling eller under en återkallning och då börjar jag vela om jag ska ändra eller inte. Det känns bäst att byta tills den som känns bäst istället för att fortsätta med den jag kom på först, men jag tappar kanske tid?
Re: Peters journal.
Hur många cicerobilder skulle du i så fall behöva för att memorera en faktabok eller två?Du wrote:En annan sak: Vid kedjekoppling och ryska gumman är man ju "lost" om man missar återkalla en koppling. Man kan komma ihåg delar av kedjan längre fram men det gäller ju att hålla ihop den, så att säga. Använder man cicero så har jag ju koll på vad jag har luckorna på ett annat sätt. Varför använder man då inte bara cicero?

Säg att du precis har försökt memorera en persons telefonnummer (tex med cicerometoden). När du återkallar siffrorna har du en lucka. Personen i fråga är redan borta, och du känner inte till namnet så du kan heller inte kolla i en telefonbok. Vad gör du? Mattias gör säkert det här varje gång han tävlar i att minnas siffror eller kortlekar.Du wrote:Vid lektion fyra övning nio, så fick man en del luckor vid återkopplingen, men jag visste mha cicero var i sekvens luckorna var. Sedan kan man med uteslutningsmetoden veta vilka figurkoder mellan 1 och 30 som kan vara aktuella och då kunde jag återkalla. Effektivt men kanske inte enligt övningens pedagogiska syfte?

Koppling som koppling. De behöver inte vara "bra" för att du ska minnas dom. Känner dock igen mig från det du nämner. Personligen så känns det som om mina tankar hänger kvar vid kopplingen om jag inte ändrar, men det kanske bara är jag. Teoretiskt är väl det optimala att strunta i hur "bra" kopplingen är och bara fortsätta. En koppling är en koppling, och vi ska minnas den. Även om den är "dålig".Du wrote:Jag har också ett problem att en mycket bättre bild poppar upp i huvudet under en koppling eller under en återkallning och då börjar jag vela om jag ska ändra eller inte. Det känns bäst att byta tills den som känns bäst istället för att fortsätta med den jag kom på först, men jag tappar kanske tid?

Re: Peters journal.
Klar med lektion fem. Återkallar uruselt första gången. Ett par fel andra, sedan känns det nästan som överjobb att skriva ned listan igen, se föregående inlägg.
Figurkoderna sitter bra, men det är svårt att ta dem på 0,5 s styck, jag är nog så trög i reaktionen
Figurkoderna sitter bra, men det är svårt att ta dem på 0,5 s styck, jag är nog så trög i reaktionen

Re: Peters journal.
Har nu avslutat lek 8. Återkallar uruselt första gången, riktigt bra andra gången. Det verkar som jag behöver en repomgång. Svårt att vara snabb också. Jobbar med att avskärma mig från störningar i omgivningen, jag har väldigt svårt att göra kursen i lugn och ro i ensamhet.
Ibland känns det inte speciellt insprierande att memorera diverse konstiga sekvenser i övningssyfte. Det skall bli intressant att använda teknikerna i verkligheten framöver. Hittills är det bara Ribbings cykel plus att jag kommr ihåg lösenord, koder mm mha figurkoderna.
Att intre dricka kaffe eller te har gjort att det faktiskt gått bättre med träningen sista tiden.
Ibland känns det inte speciellt insprierande att memorera diverse konstiga sekvenser i övningssyfte. Det skall bli intressant att använda teknikerna i verkligheten framöver. Hittills är det bara Ribbings cykel plus att jag kommr ihåg lösenord, koder mm mha figurkoderna.
Att intre dricka kaffe eller te har gjort att det faktiskt gått bättre med träningen sista tiden.
Re: Peters journal.
Bra Peter! Inget att oroa sig för att missa kopplingar efter första vändan. Det kommer att bli bättre och bättre.
Du behöver ta dig igenom de 12 första lektionerna, sedan blir det att memorera riktig information för hela slanten! Inte många lektioner kvar nu
Lycka till!
/Mattias
Du behöver ta dig igenom de 12 första lektionerna, sedan blir det att memorera riktig information för hela slanten! Inte många lektioner kvar nu

Lycka till!
/Mattias
Re: Peters journal.
Kap 9. Intressant att lära sig returmetoden.
I övn 9:2 resp 9:3 är det 60 resp 45 objekt jag ska memorera. Försöker jag svälja hela elefanten att memorera alla i sekvens och sedan återkalla blir resultatet fiasko, ialla fall första återkallningsvändan. Tar jag elefanten i mindre bitar, exemplevis tio objekt åt gången, och sedan återkallar, så klarar jag alla i första försöket, och totala övningstiden blir kortare. Är detta ok memoreringstekniskt?
I övn 9:2 resp 9:3 är det 60 resp 45 objekt jag ska memorera. Försöker jag svälja hela elefanten att memorera alla i sekvens och sedan återkalla blir resultatet fiasko, ialla fall första återkallningsvändan. Tar jag elefanten i mindre bitar, exemplevis tio objekt åt gången, och sedan återkallar, så klarar jag alla i första försöket, och totala övningstiden blir kortare. Är detta ok memoreringstekniskt?
Re: Peters journal.
Jag ställde samma fråga i böjran och fick svaret att man inte fick gå tillbaka
o återkalla innan man var klar med hela övningen. Det är lite dåndimpande
att ta in alla på samma gång utan paus och återkallande emellan, jag tror
jag fick svaret att det är bättre att göra hela på en gång och sedan reparera
förlorande kopplingar. Var tungt i början men det lossande ganska fort
o återkalla innan man var klar med hela övningen. Det är lite dåndimpande
att ta in alla på samma gång utan paus och återkallande emellan, jag tror
jag fick svaret att det är bättre att göra hela på en gång och sedan reparera
förlorande kopplingar. Var tungt i början men det lossande ganska fort
